Catastrofa aviatica la Beliu
23.11.2006 ⋅ 0 comentarii
Un (alt) MIG 21 Lancer s-a ?ngropat ?n păm?nt
* Un avion militar marca MIG 21 Lancer, care aparţine Bazei Militare 71 C?mpia Turzii, s-a prăbuşit, ieri, ?n jurul orelor 12,45, ?n localitatea arădeană Beliu. * La ora ?nchiderii ediţiei am aflat că ?n interiorul aeronavei s-a găsit un craniu şi resturi de materiale textile. * Se aşteaptă sosirea la faţa locului a unui medic legist. * Peste 50 jandarmi, pompieri, angajaţi ai Ocolului Silvic şi localnici, au ?periat? zona timp de mai multe ore ?n speranţa că pilotul ar fi putut fi găsit. * Informaţia că pilotul s-ar fi catapultat ?nainte de impactul cu solul a venit de la un localnic, Mihuţ Dumitru, care susţinea că ?nainte de impact a văzut un obiect de culoare albă desprinz?ndu-se de avion. * Şansele ca pilotul Ghica Dan, căpitan comandor, să se fi catapultat erau, teoretic, foarte mici dacă ţinem cont şi de declaraţiile celor doi procurori militari sosiţi după trei ore la faţa locului. * La lăsarea ?ntunericului, echipaje mixte căutau ?n continuare urme ale catapultării celui care p?nă la orele 12,35 s-a aflat la manşa MIG-ului 21 Lancer, al nouălea avion de acest tip prăbuşit ?n ultimii ani ?n Rom?nia. * ?n jurul orelor 21,00 pilotul a fost găsit mort ?n calinga avionului. * Avionul a ieşit recent din reparaţie capitală acesta fiind primul zbor de verificare. * Conform spuselor martorilor şi a procurorilor Gheorghe Cosneanu, prim procuror militar al Parchetului Timişoara şi Dan Borca, procuror militar, MIG- ul 21 s-a prăbuşit fără a exploda ?ntr-un unghi de 90 de grade fiind practic ?ngropat ?ntr-un crater la doi metri sub păm?nt, diametrul craterului fiind de peste şapte metri. * Catastrofa s-a petrecut ?n curtea depozitului de lemne al Ocolului Silvic Beliu. * Un elicopter al armatei, care a adus şi cadrele militare, a survolat zona mai multe ore, dar fără succes.
Primul care a sosit la faţa locului a fost primarul Pavel Ţica care ne-a declarat că ?n jurul orele 12,45 un avion MIG-21 Lancer a căzut ?n apropiere de localitatea Beliu, mai precis pe proprietatea Ocolului Silvic din Beliu. ?Din cele văzute la faţa locului s-a putut constata faptul că există un crater de şase-şapte metri făcut de prăbuşirea avionului. Din spusele martorilor rezultă faptul că ceva s-a desprins din aparat şi a sărit peste pădure. Se pare că pilotul a ?ncercat să evite zonele locuite. Primele măsuri pe care le-am luat a fost să trimitem c?teva echipe să verifice ?n pădure cele afirmate de cei care au văzut acest lucru. Din păcate, nici la această oră (n.n. 13,30) nu am găsit mare lucru. (n.n. precizăm că pilotul a fost găsit la ora plecării noastre din zonă, respectiv 21,00). Noi am dorit să găsim pilotul, care speram că a reuşit să se catapulteze. Este o ipoteză susţinută şi de faptul că am ?nţeles că a cerut permisiunea de catapultare, ?nsă neprimind nici un răspuns, p?nă la orele 12,38 c?nd practic a dispărut de pe ecranele radar?.
La faţa locului, am luat mai multe declaraţii ale celor care s-au aflat ?n zonă ?n momentul impactului
Olar Gheorghe: ?Am văzut cum se prăbuşeşte şi am fugit acolo să vedem care este treaba. A ieşit o leacă fum din aripa dreaptă şi a picat ?n faţă. Nu am văzut nici un pilot. S-a băgat ?n păm?nt. Nu am văzut nici să se desprindă ceva din avion?.
Margareta Cristo, din Tăgădău: ?Am fost ?n grădină după găini şi dintr-o dată am auzit un v?j?it şi bum-bum. A explodat ceva avion şi nu l-am mai văzut. Precis că a venit ?ncoace, dar am crezut că se huluie căşile, aşa o zguduitură am auzit, zum-pac??
La locul accidentului, colonelul Marcel Lucaciu, şeful Inspectoratului Judeţean de Urgenţă Arad, ne-a declarat: ?Ştim cu certitudine că s-a produs o catastrofă aviatică ?n care a fost implicat un avion care a aparţinut Ministerului Apărării Naţionale, dar din păcate nu pot să vă ofer detalii despre tipul avionului. Avionul făcea un zbor de antrenament. Probabil că a avut probleme tehnice, dar mai multe nu cunoaştem. ?mpreună cu cei de la minister am stabilit o zonă de căutare şi ?mpreună cu cei de la Ocolul silvic am dispus să se verifice pădurile, iar organele de poliţie din localitate să caute martori să vedem dacă pilotul s-a catapultat şi este ?n viaţă?.
Nici colonelul Lucaciu nu a putut să ne spună dacă pilotul este ?n avion sau a reuşit să se catapulteze. ?Avem două maşini care sunt ?n zonă şi vor răm?ne aici p?nă ce se va ?ncheia ancheta Ministerului Apărării. Aşteptăm să vină comisia de investigare. Nu sunt urme de arsuri ?n jurul gropii, iar dacă rezervorul s-a spart cherosenul s-a răsp?ndit ?n păm?nt?.
L-am ?ntrebat pe dl. colonel Lucaciu de ce nu se lucrează pentru salvarea pilotului ?n cazul ?n care acesta se află ?ngropat ?n avion. Răspunsul primit: ?Dacă aţi vedea, la faţa locului, cum arată resturile metalice din avion cu certitudine aţi ?nţelege că pilotul nu mai poate fi salvat? (n.n. trebuie să precizăm faptul că secretomania a infectat şi de această dată organele de anchetă nepermiţ?nd presei să se apropie la mai mult de o sută de metri de epavă).
Gheorghe Cosneanu, prim procuror al Parchetului Militar Timişoara, a declarat că ?avionul este ?ngropat ?n totalitate, urmează să-l decopertăm. Nu avem informaţii că pilotul s-ar fi catapultat. Căutăm ?n continuare să vedem dacă găsim ceva, dar dacă nu tragedia este cu at?t mai mare. Vom vedea ?n următoarele zile. După ce vom scoate la suprafaţa epava vom vedea ce spune şi caseta neagră. Nu vă pot spune dacă a discutat cu turnul de control. Avionul a dispărut de pe radere şi din acel moment ne-am mobilizat aşa cum prevăd dispoziţiile legale ?n căutarea resturilor avionului. Au fost depistate ?n această localitate Beliu. Avionul este ?n totalitate ?ntr-un crater acoperit de păm?nt. Peste c?teva zeci de minute va sosi o echipă de la Ministerul Apărării şi vom săpa pentru a descoperii cauzele care au dus la această catastrofă. Este un crater de vreo doi metri ad?ncime şi tot avionul este sub păm?nt. Impactul a fost foarte puternic. M-aş bucura să fie ?n viaţă pilotul.
Dan Borca, procuror militar, a precizat că p?nă la finalizarea anchetei nu se poate pronunţa. ?Am venit c?t am putut de repede şi facem tot posibilul să finalizăm ancheta. M-aş bucura să fie ?n viaţă, dar deocamdată nu avem asemenea date. Era un exerciţiu de antrenament?. (n.n. declaraţiile au fost date ?nainte de găsirea cadavrului pilotului).
Prefectul de Arad, Gavril Popescu, a declarat, că locul ?n care s-a prăbuşit aparatul a fost izolat, iar populaţiei i s-a cerut sa evacueze zona. ??n jurul orei 12,45 am fost anunţat de către cei de la inspectorat şi CDZ că a dispărut de pe ecran semnalele MIG-ului 21, care zbura ?n zona Zărandului, a Beliului. Am dispus urgent Inspectoratului de Protecţie Civilă, Poliţiei şi Jandarmeriei să vină şi să izoleze locul, fapt ceea ce s-a şi ?nt?mplat. A ajuns şi Procuratura Militară de la Timişoara şi va veni o comisie de anchetare a accidentului. ?n continuare se fac căutări pentru că nu se ştie dacă pilotul mai trăieşte. Am adus şi utilaje pentru a se trece de urgent la scoaterea rămăşiţelor avionului. Din punctul meu de vedre, ca şi prefect, ?mpreună cu colegii mei de la inspectoratele de protecţie civilă şi jandarmi am asigurat acest loc pentru ca totul să fie ?n regulă?.
Această este a noua catastrofă ?n care sunt implicate avioanele de tip MIG 21 Lancer, aparate aflate ?n dotarea Forţelor Aeriene Rom?ne. Trebuie să mai spunem faptul că ?ncep?nd de anul viitor, toate avioanele de luptă de acest fel vor fi retrase, deoarece nu mai corespund standardelor NATO. Ministerul Apărării Naţionale nu a hotăr?t, deocamdată, care va fi tipul de avion care ?l va ?nlocui pe MIG 21.
Aseară, baz?ndu-ne pe presupunerile unor specialişti militari ?n domeniu, cum că ar fi fost vorba de o eroare de pilotaj cauzată de o proastă dirijare a aparatului pe raza judeţului, am luat legătura cu şeful de tură al Centrului de Dirijare al Zborurilor (CDZ) Arad, care cu o deosebită amabilitate, ?ntre ghilimele, refuz?nd să se prezinte ne-a ?nchis telefonul ?n nas. Şi tăcerea poate fi un răspuns?
Cu plăcere am constat faptul că purtătorul de cuv?nt al Bazei Militare 71 din C?mpia Turzii, dl. Marian Dobre, locotenent comandor, ne-a declarat: ?La această oră există o comisie de anchetă condusă de generalul de flotilă aeriană Ioan Ştefan, care anchetează ?mprejurările producerii accidentului de aeronavă MIG 21 Lancer a Bazei 71 aeriene C?mpia Turzii. A decolat de la C?mpia Turzii la ora 12,03, iar la ora 12,38 s-a ?ntrerupt legătura radio cu pilotul, care este căpitan comandor Dan Ghica, un pilot experimentat cu peste 700 de ore de zbor, iar ?n ultimul an cu peste 130 de ore de zbor. A fost un instructor de zbor ?n toate condiţiile, pilot clasa ?nt?i. Era un zbor de verificare a aeronavei aflate ?n misiune după executarea de lucrări regulamentare. Orice aeronavă execută lucrări regulamentare de verificare după un anumit număr de ore de zbor, această aeronavă a făcut verificările regulamentare la sol după orele de zbor respective şi urma să fie verificată ?n zbor de către piloţi?.
?ntrebat cum ?şi explică faptul că aeronava prăbuşită deşi avea 1600 litri de cherosen ?n rezervoare nu a explodat la impactul cu solul, locotenent comandor Marian Dobre a precizat: ?Nu-mi permit să comentez. Este comisie care anchetează cazul şi declaraţii privitoare la accident va da comisia?.
Foto: Claudia Untaru
Sursa: Informatia Aradului
Autor: Sorin Ghilea; Daniel Albu ⋅