Politic

Senatorul Ardelean ataca problema autostrazii

16.02.2007 ⋅ 0 comentarii

Senatorul Aurel Ardelean a susţinut o declaraţie politică în care atrage atenţia asupra faptului că lucrările la autostradă întârzie. „Constat cu regret că an de an se menţine o problemă la nivelul implementării şi finalizării deja celebrelor Coridoare Paneuropene de transport rutier în România . În 2005 şi 2006 am susţinut declaraţii politice în acest sens, am rămas însă la acelaşi nivel, la vorbe. Integrarea României în Uniunea Europeană presupune consolidarea şi dezvoltarea reţelei de transport şi a celei de transport rutier, în special. Autostrada pe tronsonul Nădlac - Arad - Timişoara, este importantă din mai multe considerente care pornesc de la raţiuni economice, poziţionare geografică, protecţia mediului înconjurător şi dezvoltarea turismului. Am expus aceste elemente pe larg în declaraţiile politice susţinute anterior. O analiză a calendarelor prezentate de cei trei miniştri din 2004 până acum, pe toate fazele de construire a unei autostrăzi, respectiv studii de fezabilitate, obţinere a finanţării, proiectare, consultanţă, de construire, ne arată clar faptul că în România se scurg nu mai puţin de zece ani între prima şi ultima fază a proiectului. La finele anului 2004, potrivit declaraţiilor făcute la acel moment de conducerea Ministerului Transporturilor, erau angajate sau în curs de negociere finanţări pentru mai toate tronsoanele de pe Coridorul IV”, a precizat Ardelean.
Parteneriat public
În opinia senatorului Ardelean, „actuala conducere a Ministerului a renunţat însă la finanţările derulate anterior şi aceasta este doar una dintre explicaţiile întârzierilor din prezent. Astfel, s-a renunţat la finanţarea oferită de banca japoneză Nexia pentru Lugoj-Deva, la parteneriatul public privat pentru Orăştie-Sibiu. Orice schimbare a finanţatorului presupune reluarea procedurilor, prin urmare întârzieri. Dacă se mai schimbă şi proiectul, cazul variantei de ocolire a municipiului Sibiu, iar constructorul nu se mobilizează, întârzierile sunt ca sigure. Aceste schimbări, necorelări, provoacă pierderea de timp preţios, timp pe care România nu îl are în această competiţie pentru rutele importante de transport rutier”.
Analize şi para-analize
Senatorul Ardelean a subliniat că, în calitate de reprezentant al Aradului în Parlamentul României, a ajuns la concluzia tristă că după toate disputele, analizele şi para-analizele, promisiunile şi angajamentele suntem din nou la coadă. „Propunerea Ministerului Transporturilor situează Aradul din nou pe ultimul loc, tronsonul este ultimul care va fi finalizat, deşi logic era să fie finalizat prima dată. Acest lucru a fost recunoscut şi de dl. Berceanu şi asta dintr-un motiv simplu, pentru a putea fi  preluat traficul mare de la intrarea şi  ieşirea din ţară. Şi totuşi cu toate că a recunoscut că este aberant să nu înceapă contrucţia dinspre Nădlac şi Arad spre Timişoara nu au fost luate măsuri concrete. Nu înţeleg de ce avem atâtea dificultăţi în a demara aceste proiecte. Importanţa lor este evidentă, nu facem altceva decât să pierdem bani şi oportunităţi economico-financiare benefice pentru România. Bulgaria a trecut deja în faţa noastră urmând a finaliza lucrările la partea ce îi revine din Coridorul IV Paneuropean. Timpul promisiunilor deşarte a trecut domnilor colegi, cu toată gâlceava politică şi schimbarea de miniştri am constatat cu toţii că nu există un plan naţional viabil pentru construcţia de autostrăzi. Odată cu schimbări la nivel de ministru survin şi schimbări  ale modului în care fiecare înţelege să abordeze problema după cum doreşte. Lipseşte cu desăvârşire continuitatea şi acest lucru împiedică demararea lucrărilor şi provoacă confuzie şi nesiguranţă. Acest lucru trebuie să înceteze acum”.
Control parlamentar
„Poate că ar fi mai bine dacă am reglementa legislativ  acest sector transformându-l într-un sector distinct cu control parlamentar strict al lucrărilor efectuate şi fără posibilitatea de a mai schimba finanţarea, proiectul sau modifica. Iar dacă cineva nu respectă termenii de negociere, prevederile legale privind licitaţiile şi semnarea contractelor să răspundă conform legii. Consider că în acest moment  Ministerul Transporturilor nu este capabil să ofere o soluţie, fiind  necesară intervenţia Parlamentului. Cetăţenii României au nevoie de  autostrăzi nu doar pe tronsonul Nădlac - Arad - Timişoara  ci şi de alte sectoare vitale circulaţiei rutiere. Suntem pe ultimul loc în Europa la nivelul infrastructurii rutiere pe segmentul autostrăzi cu maxim 7 km de autostradă pe an. Faceţi un calcul simplu şi vom constata că, dacă nu se schimbă ceva vor trece zeci de ani până vom reuşi să realizăm o singură autostradă. Nu este doar inacceptabil, este tragic. Pentru acest fapt, propun ca toate construcţiile de autostrăzi să intre sub controlul şi jurisdicţia Parlamentului României”, a precizat Aurel Ardelean.

Sursa: Informatia Aradului

Autor: Daniel Albu ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Informatia Aradului
fashiondays.ro