Schimbări majore la Aeroportul arădean
25.07.2008 ⋅ 0 comentarii
Autorităţile arădene au planuri mari în ceea ce priveşte dezvoltarea Aeroportului Internaţional Arad. Deoarece din anul 1937, când a fost construit Aeroportul, şi până acum nu s-au efectuat deloc schimări în structura de construcţie a acestuia, efectuându-se doar mici modernizări, până nu demult, aerogara oferea doar confortul minim atât pentru pasageri, cât şi pentru companiile operatoare de zboruri. De ceva vreme însă, Conducerea Consiliului Judeţean Arad, dar şi a Aeroportului conlucrează la mai multe proiecte pentru a schimba faţa porţii de intrare dinspre Uniunea Europeană în judeţul nostru.
Lucrări aproape de final
Pentru a atrage contracte cu companiile aeriene şi în dorinţa de a avea cât mai mulţi clienţi, Consiliul Judeţean Arad împreună cu conducerea Aeroportului Internaţional Arad s-au gândit, pentru început, la trei proiecte pe care să le pună în aplicare. Unul dintre acestea a fost deja pus în practică, lucrările apropiindu-se de final. Este vorba despre modernizarea aerogării. Lucrările au demarat la începutul lunii iunie şi prevăd extinderea aerogării cu încă o anexă de 200 de metri pătraţi, spaţiu în care să fie instalată şi o bandă pentru bagaje. Tot aici sunt în construcţie şi şi toalete pentru persoanele cu handicap, pentru conformarea la normele europene. Partea aceasta a investiţiei se ridică la aproximativ 70 de mii de euro şi este realizată din sursele proprii ale aeroportului.
Pista de aterizare şi platforma - extinse
Un al doilea proiect care acum se află în faza de studiu de fezabilitate se referă la prelungirea pistei de aterizare. Din declaraţiile vicepreşedintelui Consiliului Judeţean Arad, Iosif Matula, aceasta va fi prelungită cu încă 500 de metri, ajungând în final să aibă o lungime de 2.500 de metri. „Nu a fost problemă nici până acum cu pista. Există aeroporturi în Europa care au pistele şi de 1.300 sau 1.500 de metri. Noi avem nevoie de o pistă mai lungă pentru avioanele mari Cargo”, ne-a declarat Iosif Matula – vicepreşedintele Consiliului Judeţean Arad.
Încă un proiect care se află tot în stadiul „fezabilităţii” este extinderea platformei de îmbarcare. „Spaţiul în care se îmbarchează pasagerii în avioane este destul de mic în momentul de faţă. Astfel că avem un studiu de fezabilitate pentru extinderea acestuia. Aici nu pot să spun exact suprafaţa, acum. Poate fi vorba de sute sau chiar mii de metri pătraţi”, a mai spus Iosif Matula.
Investiţie de aproape 20 de milioane de euro
Conducerea Consiliului Judeţean estimează că pentru toate trei proiectele la un loc suma investită ar putea ajunge la aproape 20 de milioane de euro. Potrivit vicepreşedintelui Consiliului Judeţean Arad, pentru obţinerea acestor fonduri, se va apela la bugetul Aeroportului Arad, al Consiliului Judeţean Arad şi chiar la cel al guvernului. „Pe lângă aceste surse de finanţare, sperăm să avem alocată o parte din sumă şi de la societatea care va achiziţiona capital privat la Aeroportul Arad. Şi acesta este un motiv pentru care dorim să atragem capital privat”, a susţinut Iosif Matula.
Ce companii vor mai veni la Arad?
Un capitol la care se pare însă că Aeroportul Arădean stă mai prost este colaborarea cu companiile aeriene, care, din câte am putut observa în ultima perioadă, îşi fac aparţia în trombă, însă pleacă la fel de repede cum au venit. Un ultim exemplu este compania Ryanair, care după numai câteva luni de la colaborarea cu Aradul a anunţat rezilierea contractului. Din câte se ştie deja, Ryanair îşi va retrage cursele de pe Aeroportul Arad la sfârşitul acestei luni. Din ultimele informaţii se pare că Ryanair ar avea probleme financiare şi acesta ar fi fost motivul pentru care a luat această decizie.
Întrebarea este însă care va fi com-pania care va înlocui aceste curse, care, din declaraţiile arădenilor ce au apelat la acestea, erau extem de acceptabile ca preţ. Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Arad, Iosif Matula, ne-a declarat că Aeroportul Arad se află acum în tratative cu alte trei companii aeriene low cost, care ar urma să înlocuiască cursa spre Bergamo şi chiar mai mult, să suplimenteze şi cu alte zboruri noi. „Există discuţii cu trei companii aeriene pentru înlocuirea acelei rute, ba chiar mai mult, vor exista şi alte curse în plus. Poate că vom avea şi cursă spre Milano. Sunt trei companii aeriene care s-au arătat interesate de a colabora cu Aeroportul Arad...”, a mai spus Iosif Matula.
Care sunt acele trei companii aeriene nu am putut să aflăm, pentru că, din declaraţiile celor care se ocupă de soarta aeroportului, negocierile sunt secrete, pentru că există o concurenţă acerbă între aeroporturi. Totuşi, am putea să speculăm câte ceva. În România operează aproximativ 7 companii aeriene: Blue Air, companie românească (cu care deja Aeroportul are un contract), Easy Jet (companie din Marea Britanie), My Air (companie din Italia), Sky Europe (companie din Slovacia), Wizz Air (companie din Ungaria cu care aeroportul Arad a avut contract) şi German Wings (companie din Germania). Cea de-a şaptea este Ryanair care este foarte clar că iese din discuţie. Oare cu care dintre cele şase este acum Aeroportul Arad în tratative?... Nu ştim încă, dar vrem să aflăm cât de curând. Spunem asta pentru că sperăm ca discuţiile dintre Aeroportul Arad şi cele trei companii aeriene se vor concretiza cât mai repede posibil.
Sursa: Glasul Aradului
Autor: Nadia Bodran ⋅