CTP e pe butuci
25.09.2008 ⋅ 0 comentarii
Compania de Transport Public Arad a înregistrat în ultima perioadă pierderi considerabile. La 30 iunie 2008, conform bilanţului depus la Administraţia Financiară Arad şi a Raportului de activitate prezentat în şedinţa AGA, CTP Arad a înregistrat o pierdere de 541.326 lei la activitatea de transport public cu tramvaie.
În ceea ce priveşte veniturile, acestea au rămas la acelaşi nivel, însă au scăzut veniturile din vânzarea biletelor şi abonamentelor cu 4 % faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Scăderile s-au datorat atât mutaţiilor fluxului de călători determinate de noile zone industriale şi comerciale, renunţarea la transportul cu tramvaiele în schimbul transportului cu autobuzele, apariţia concurenţei din partea altor operatori de transport cu autobuzele, dar şi din cauza lucrărilor de reabilitare a infrastructurii din proiectul „Transport urban în municipiul Arad, cu finanţare BERD”. Pierderi, începând din august 2007Suspendarea circulaţiei tramvaielor a început din decembrie 2007 pe tronsonul Piaţa Romană - Gara Aradul Nou. Însă scăderea puternică a numărului de călători a început în luna august 2007 când au demarat lucrările şi au fost suspendate tronsoanele UTA – Fortuna – Gai şi Căpitan Ignat – Piaţa Romană. O scădere şi mai mare s-a realizat din decembrie 2007 când au început lucrările la Podul Traian, neputându-se circula în Aradul Nou. După repunerea în circulaţie a tronsonului Piaţa Romană – Aradul Nou, s-a observat că numărul de călători a fost relativ constant. Începând din luna iulie s-a reluat circulaţia pe tronsonul UTA – Fortuna – Gai şi au fost închise circulaţiei tronsoanele Podgoria – Piaţa Romană şi UTA – Căpitan Ignat până la 1 august. De la începutul lunii august s-au închis tronsoanele UTA – Podgoria şi Podgoria – Sere până în martie anul viitor. În această perioadă, pe lângă numărul de călători, a scăzut şi numărul de kilometri, ore circulaţie, faţă de anul 2006 şi 2007. Totodată se estimează că tendinţa de scădere va fi pe tot timpul lucrărilor. Tot la pierderi poate fi socotit şi numărul mare de gratuităţi, ce reprezintă 40% din numărul total de călători. Votul conteazăProiectul privind toate pierderile CTP se va afla astăzi pe masa consilierilor municipali pentru a vota subvenţionarea cu un procent de 30% a cheltuielilor totale de exploatare. Faţă de aceeaşi perioa-dă a anului trecut, costurile au crescut cu 10,7%. Nu doar în primul semestru al anului s-au înregistrat încasări scăzute, ci şi în al II-lea. Se indică pierderi la aproximativ acelaşi nivel cu cel al semestrului I, cu precizarea că există două momente cu influenţe majore asupra activităţii societăţii şi anume: a fost perioada de vacanţe şi concedii, ceea ce a determinat reducerea încasărilor şi intrarea în exploatarea de iarnă, mai scumpă cu 22-25% faţă de exploatarea de vară. Conducerea CTP consideră că pentru evitarea blocajului financiar şi intrarea în incapacitatea de plată a societăţii, fapt care ar paraliza transportul în comun în oraş, cu consecinţe nefaste asupra mediului economic şi social, este necesară stabilirea unei noi modalităţi de subvenţionare, întrucât actuala formulă s-a dovedit ineficientă. Diferenţa între modalitatea actuală de acordare a subvenţiei şi cea propusă prin prezentul proiect de hotărâre, reprezintă aproximativ 200 mii lei/lună, iar necesarul suplimentar în bugetul local este de aproximativ 1.500 mii lei.Sursa: Glasul Aradului
Autor: Claudia Untaru ⋅