La Vărşand - Tehnologie revoluţionară de reabilitare a şoselei
29.09.2008 ⋅ 0 comentarii
O nouă tehnologie, care va mări durata de viaţă a acoperişului asfaltic al şoselelor româneşti, a fost testată la sfârşitul săptămânii trecute în zona Vămii Vărşand. Practic, dacă experimentul se va dovedi unul de succes, atunci durata de intervenţie pentru reparaţii pe şosele va creşte până la 10-15 ani, spun promotorii noii tehnologii.
Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara şi SIRD SA Timişoara au implementat, în premieră naţională, o tehnologie nouă în reabilitarea şoselelor, Mash Track, pe DN 79 A, Chişineu Criş – Vărşand, în zona vămii. Tronsonul de drum în curs de reabilitare cu noua tehnologie olandeză are o suprafaţă de 5.000 de metri pătraţi şi costă 280.000 de euro. Metoda este bazată pe un sistem de armare cu plasă de oţel şi reprezintă o alternativă la tehnologia cu geogrilă. Sistemul nou introdus pentru efectuarea lucrărilor de refacere are ca avantaj major un termen de garanţie de 10-15 ani, faţă de garanţia tradiţională de 8 ani. Astfel, cheltuielile de întreţinere pe tronsoanele de drum reabilitate vor fi mai scăzute cu cel puţin 30%. DRDP Timişoara va ţine sub observaţie, timp de un an, acest prim-tronson pe care s-a implementat modelul Mash Track, urmând să fie făcute testări ale durabilităţii stratului asfaltic la fiecare trei luni. Deşi este o variantă mai costisitoare decât cea aplicată până acum în România, durata de viaţă mai lungă a drumului şi intervalele mai mari între reparaţii sunt argumente care, pe termen lung, produc economii. Dacă experimentul din zona Vămii Vărşand se va dovedi unul de succes, tehnologia ar putea fi aplicată la realizarea drumului expres Arad-Oradea.Pentru testare a fost aleasă zona vămii deoarece s-a considerat că traficul de TIR-uri mare, consemnat în acest punct de trecere a frontierei, poate fi un argument puternic pentru a verifica durabilitatea şi fiabilitatea carosabilului. Drumarii spun că un singur TIR solicită şoseaua cât 10.000 autoturisme.Sursa: Glasul Aradului
Autor: Sandra Stoler ⋅