Stire

Un veac şi jumătate pe căile ferate

27.10.2008 ⋅ 0 comentarii

Sute de arădeni s-au adunat sâmbătă în Gara CFR, pentru a participa la manifestările organizate cu ocazia împlinirii a 150 de ani de la intrarea primului tren în Staţia CFR Arad, dar şi 150 de ani de la deschiderea primei căii ferate dintre Arad şi Curtici. Expoziţii de fotografii cu Aradul de altă dată şi cu trenuri în miniatură, dar şi o defilare a locomotivelor de epocă – acestea au fost cele mai interesante dintre acţiunile din cadrul evenimentului. Spre final, autorităţile arădene au descoperit şi o placă comemorativă în cinstea evenimentului, care va rămâne amplasată pe peronul Gării.

Prima defilare de locomotive, în ultimii 50 de ani

Evenimentul a început cu o vizită a expoziţiilor de trenuri vechi în miniatură şi fotografii cu Aradul în urmă cu peste 100 de ani. Un reprezentant al Companiei Naţionale de Căi Ferate le-a explicat autorităţilor şi arădenilor prezenţi despre istoria fiecărui tren în miniatură expus, dar şi ce ilustrează fotografiile vechi. „Este foarte interesant să vezi trenurile cu care se plimbau părinţii sau bunicii noştri. Şi fotografiile sunt foarte frumoase. Evenimentul de astăzi este unul bine venit pentru arădeni”, ne-a spus Elena Zora, o arădeancă de 61 de ani, prezentă la acţiune. 

Apoi a început defilarea locomotivelor de epocă, ce au circulat pe liniile ferate din România. „Aradul trăieşte un moment fericit. 150 de ani de la intrarea primului tren în municipiul Arad şi tot 150 de ani de când s-a deschis calea ferată Curtici - Arad, legătura noastră cu marile capitale europene. Este pentru prima dată în ultimii 50 de ani când oraşul Arad, găzduieste, în premieră naţională o defilare de locomotive. Defilarea începe cu o locomotivă din anul 1921, urmată de fala tracţiunii româneşti, o locomotivă foarte apreciată în România, în anul 1939.  După aceasta vine cea mai grea locomotivă din Romania, din 1942, urmată într-o evoluţie firească de locomotive Diesel”, a explicat Radu Belu, un reprezentant al Companiei Naţionale de Căi Ferate.

Ultimul model de locomotivă, prezentat la expoziţie, a fost automotorul „Desiro“. Toate piesele prezentate în cadrul defilării provin din parcul de vagoane al Depoului din Arad.

Istoria trenurilor şi a gării CFR

La 14 iulie 1858 a sosit în gara Arad trenul de probă care a transportat comisia de recepţie a căii ferate. Trenul, compus din trei vagoane clasa I, a fost remorcat de locomotiva Arad tip II A, construită în anul 1856, la Fabrica de locomotive J.Maier-Mulhouse (Franţa), ce a apartinut Depoului de Locomotive din Bekescsaba (Ungaria). Inaugurarea oficială a căii ferate Curtici-Arad, precum şi a primei gări din municipiul Arad a avut loc pe data de 25 octombrie 1858. Momentul a marcat intrarea oficială a primului tren în Gara Arad. Mii de locuitori au întâmpinat trenul oficial compus din două locomotive cu aburi tip II A, două vagoane de bagaj şi trei vagoane de clasa I. Calea ferată   Curtici-Arad, în lungime de 17 kilometri, a fost construită între anii 1856-1858, de Societatea Căilor Ferate din jurul Tisei, cu capital privat şi cu sprijinul antreprizelor de construcţii particulare.

Prima gară a municipiului Arad a fost construită între anii 1856-1858, de arhitecţii Societăţii Căilor Ferate din jurul Tisei, în stil renascentist şi a funcţionat până în 1910. A doua gară a Aradului a avut un caracter provizoriu şi a fost construită de MAV (Caile Ferate Ungare de stat) pe un amplasament vecin clădirii folosite pentru comanda personalului Staţiei Arad.

Actuala gară din Arad a fost construită între anii 1905-1910, după proiectul arhitectului Pfaff Ferenc, în stilul seccesion al epocii. Distrusă în toamna anului 1944, gara Arad a fost refăcută şi consolidată în anii ‘50.

Sursa: Glasul Aradului

Autor: Nadia Bodran ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Glasul Aradului
melthdesign.ro/