Arădenii sunt ?ngroziţi de dob?nzile băncilor
21.11.2008 ⋅ 0 comentarii
Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Arad este zilnic asaltat de arădenii care sunt nemulţumiţi de faptul că băncile le măresc dobânda creditelor peste noapte. „Avem foarte multe reclamaţii în ceea ce priveşte domeniul bancar. Acestea se referă în special la faptul că băncile majorează dobânzile şi introduc tot felul de clauze ilegale ulterior semnării contractului. Băncile care funcţionează în Arad sunt doar puncte de lucru, deoarece reprezentanţa generală este la Bucureşti. Astfel, suntem nevoiţi să trimitem plângerile oamenilor în Capitală pentru soluţionarea lor. Nu de puţine ori, băncile şi-au recunoscut vina, motivând că au parte de un personal neexperimentat, în cele mai multe din cazuri. Amenzile pe care le-am dat până acum în oraşul nostru s-au ridicat la ordinul sutelor de milioane“, ne declară Dumitru Muscă, inspector şef adjunct din cadrul OJPC Arad.
Gradul de protecţie a consumatorilor faţă de serviciile financiare din România va creşte considerabil, conform modificărilor legislative aprobate în şedinţa de Guvern de miercuri, 19 noiembrie 2008. Printre principalele aspecte reglementate se numără obligaţiile conform cărora instituţiile financiare trebuie să ofere consumatorilor contractele de credit încă din faza pre-contractuală, împreună cu o simulare de costuri, acest lucru dând posibilitatea clientului de a evalua efortul financiar la care se angajează pe termen mediu şi lung; să prezinte costurile totale ale creditului în orice formă de publicitate în care se face referire la costuri; să menţioneze în contract toate comisioanele percepute, aferente produsului financiar; să nu majoreze comisioanele pe perioada derulării contractului de credit; în cazul dobânzii variabile, să prezinte indicii şi modul de calcul în funcţie de care variază aceasta, în felul acesta clientul putând să urmărească şi să înţeleagă evoluţia creşterilor sau descreşterilor ratei aferente creditului; să nu modifice clauzele contractuale fără încheierea unui act adiţional, acceptat de consumator, această prevedere dând clientului dreptul la rezilierea contractului, în cazul în care nu este de acord cu modificările propuse de bancă; să închidă contul curent, aferent contractului de credit / depozit, odată cu finalizarea contractului, pentru a se evita situaţiile în care clientul descoperă ulterior că trebuie să plătească penalităţi pentru sumele restante aferente contului de credit pe care îl considera închis odată cu achitarea integrală a creditului.
Nerespectarea acestor prevederi va fi sancţionată cu amenzi cuprinse între 5.000 şi 50.000 lei.
Sursa: Glasul Aradului
Autor: Adrian Cotuna ⋅