Stire

Autostrada dă peste cap proiectele Companiei de Apă şi ale Aeroportului

26.11.2008 ⋅ 0 comentarii

Transferul unui teren, din domeniul public al judeţului Arad, în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Transporturilor va fi avizat în şedinţa de vineri a aleşilor judeţului. Solicitarea a fost făcută de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR S.A.). Compania a cerut transmiterea suprafeţei de 43.214 metri pătraţi de teren, în vederea realizării obiectivului de investiţie „Variantă de ocolire a municipiului Arad”, din cadrul proiectului Autostrăzii Arad – Timişoara.

Terenul face parte din domeniul public al Judeţului Arad, dar a fost concesionat către SC „COMPANIA DE APĂ ARAD” S.A. Pe acesta se află amplasată Staţia de epurare a municipiului Arad. Astfel, în vederea transferului CNADNR S.A. a realizat, prin SC GEO - TOPO SRL, lucrarea cadastrală pentru dezmembrarea suprafeţei de teren (lotul 2) de 43.214 mp, necesară autostrăzii. Traseul „Variantă de ocolire a municipiului Arad”, din cadrul proiectului autostrăzii, trece printre Staţia de Epurare a Municipiului Arad şi Aeroportul Arad, afectând activitatea acestora. Aşadar, La Staţia de Epurare Arad va fi perturbat Proiectul ISPA, prin care se reabilitează staţia de epurare în derulare prin necesitatea relocării bazinului de retenţie a apelor pluviale (obiectiv cuprins în proiect). Astfel că, este nevoie să se efectueze realocarea canalului deversare spre canalul Mureşel. La Aeroport este afectată scurtarea la 420 m a sistemului de balizaj pe direcţia 27 şi vor apărea complicaţii în operarea aeronavelor în condiţii de vizibilitate redusă pe direcţia 27. Totodată vor exista perturbaţii şi în funcţionarea sistemului electronic automat de aterizare (ILS).

Având în vedere importanţa realizării autostrăzii atât pentru municipiu cât şi pentru judeţul Arad, executivul CJA propune eliberarea acordului de principiu pentru transferul terenului menţionat, din domeniul public al Judeţului Arad, în domeniul public al Statului Român, dar cu mai multe condiţii. Mai precis: – contactarea de urgenţă de către CNADNR S.A. a consultantului proiectului ISPA Project Management LTD, în vederea comandării proiectului şi a lucrărilor necesare relocării bazinului de retenţie ape pluviale şi canalului deversare spre canalul Mureşel, astfel încât să nu se depăşească termenul limită de implementare a proiectului ISPA - 31.12.2009; – suportarea de către CNADNR S.A. a tuturor costurilor suplimentare pentru: reproiectare şi reautorizare în vederea relocării bazinului de retenţie ape pluviale şi a canalului deversare spre canalul Mureşel; costurile de construcţie aferente relocării bazinului de retenţie ape pluviale faţă de contractul ISPA şi a  canalului deversare spre Canalul Mureşel; penalităţile de întârziere datorate relocării bazinului de retenţie şi a canalului deversare spre Canalul Mureşel, în cazul neacordării unei extinderi de timp; – contactarea de urgenţă de către CNADNR S.A. a S.C. Aeroportului Arad S.A., a Autorităţii Aeronautice Civile Română şi consultarea cu ROMATSA ca furnizor de servicii de trafic aerian, comandarea proiectului şi a lucrărilor necesare pentru înlăturarea efectelor negative asupra operării aeroportului şi suportarea tuturor costurilor care derivă din acestea; – obţinerea de către CNADNR S.A. a autorizaţiei pentru începerea investiţiei de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română (după consultarea ROMATSA ca furnizor naţional de servicii de trafic aerian); – suportarea de către CNADNR S.A. a tuturor costurilor pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor necesare de prelungire a pistei de decolare/aterizare pe direcţia 09 vest cu cel puţin 1000 m, de decalare a pragului 27 şi refacerea procedurilor de aterizare; reconfigurarea întregului sistem de balizaj pe direcţia 27 Est prin adaptarea înălţimii stâlpilor la noul obstacol (autostradă), inclusiv prin extinderea balizajului la lungimea standard de 900 m; lucrările de reamplasare a sistemului ILS pe direcţia 27 în conformitate cu noile proceduri de aterizare.

Totodată, pe parcursul derulării proiectului ISPA sau a noilor lucrări care se vor realiza la Aeroport, vor apărea şi alte costuri suplimentare neprevăzute, cauzate de realizarea autostrăzii, acestea vor trebui suportate de către  CNADNR S.A.

Sursa: Glasul Aradului

Autor: Nadia Bodran ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Glasul Aradului
melthdesign.ro/