TIR-urile ce asaltează vama creează tensiuni ?n Nădlac
27.11.2008 ⋅ 0 comentarii
Situaţia nefirească creată de prezenţa aproape continuă în oraşul Nădlac a coloanelor de TIR-uri care doresc să ajungă în ţara vecină – am numit Ungaria, prin Punctul vamal Nădlac este o situaţie care nemulţumeşte continuu cetăţenii oraşului. După cum am mai scris şi cu alte ocazii, nădlăcanii se simt frustraţi, considerându-se limitaţi în dreptul lor de a se mişca şi circula liber prin propriul oraş.
Administraţia locală încearcă din răsputeri să facă faţă acestei situaţii, fiind totodată conştientă că aceste probleme nu vor dispărea total, ele fiind create în parte datorită vecinătăţii Vămii. Se încearcă însă, prin diferite metode, o reducere, o limitare a disconfortului creat localnicilor.
În această idee, după cum ne relateaza IOAN RADU MĂRGINEAN, şeful Poliţiei Comunitare Nădlac, „gestionarea coloanelor de TIR-uri reprezintă cea mai mare parte din activitatea desfăşurată de Poliţia Comunitară“, activitate destul de dificilă şi care produce disfuncţionalităţi în alte zone de activitate, după cum se poate observa în cele ce urmează, o prezentare pe scurt a situaţiei fiindu-ne pusă la dispoziţie de însuşi şeful Poliţiei Comunitare Nădlac.
Supravegherea organizată a coloanelor de TIR-uri
Deşi este cunoscut faptul că lungile şiruri de camioane sunt specifice sfârşitului de săptămână şi sărbătorilor, în realitate acestea se formează zilnic, cu excepţia zilelor de sâmbătă, în general în jurul orelor 12.00-13.00, dar de multe ori se formează chiar dimineaţa ceea ce necesită implicarea agenţilor Poliţiei Comunitare pentru asigurarea fluenţei traficului rutier.
Poliţiei Comunitare îi revine în prezent întreaga sarcină de a gestiona coloanele de TIR-uri ce se formează pe raza oraşului Nădlac.
Pentru aceste activităţi se consumă resurse umane şi financiare deosebite, deoarece pentru că la verificarea în teren este necesară deplasarea agenţilor comunitari (cu autoturismul din dotare), cel puţin o data pe oră, ceea ce implică un consum suplimentar de combustibil. Agenţii aflaţi în teren pentru rezolvarea altor probleme curente de serviciu parcurg distanţe considerabile pentru efectuarea acestor verificări periodice absolut necesare. În momentul în care se constată formarea coloanei în oraş aceştia trebuie să se deplaseze de urgenţă la intrarea în oraş pentru a opri avansarea TIR-urilor ca oraşul să fie blocat.
Pentru această activitate este nevoie de trei agenţi comunitari: doi agenţi care să oprească şi să dirijeze TIR-urile la intrarea în oraş dinspre Arad, în dreptul staţiei de distribuţie combustibil iar un al treilea la ieşirea din oraş, spre Ungaria care să comunice numărul de TIR-uri care pot tranzita localitatea fără a forma coloană în interiorul acesteia.
Având în vedere faptul că pe o tură de lucru îşi desfăsoară activitatea doar trei agenţi comunitari, timpul rămas pentru exercitarea celorlalte atribuţii care sunt în interesul cetătenilor este redus foarte mult.
Ungurii nu permit tranzitarea ţării lor în week-end
Aglomeraţia TIR-urilor în Nădlac este un fenomen obişnuit în situaţia în care vama Nădlac este tranzitată de TIR-uri, iar partea maghiară nu permite accesul în Ungaria a camioanelor de mare tonaj la sfârşit de săptămână.
În acest context, la început de săptămână, la intrarea în Nădlac (dinspre Arad) apar cozi kilometrice iar dacă week-end-ul este urmat ori precedat de o altă zi de sărbătoare, situaţia devine de-a dreptul dramatică.
Numărul TIR-urilor, în continuă creştere
Activitatea legată de supravegerea TIR-urilor ce tranzitează oraşul a început încă din anul 2006, când, conform Dispoziţiei Primarului nr.295 din 08.06.2006 art.3, cu privire la împuternicirea agenţilor comunitari din cadrul Serviciului Public al Poliţiei Comunitare s-a cerut ca „la nevoie să coopereze şi să colaboreze cu efectivele Poliţiei de Frontieră şi a Poliţiei Oraşului Nădlac în vederea fluidizării circulaţiei în intravilanul oraşului Nădlac, a traficului greu (TIR-uri)“. De atunci, însă, numărul de camioane a crescut considerabil ajungându-se ca în 24 de ore, până la 1.200-1.500 de camioane să tranziteze oraşul înspre Ungaria.
Vameşii unguri îşi respectă cu sfinţenie pauza de masă
Un alt motiv care determină formarea acestor coloane de TIR-uri este pauza de masă pe care autorităţile maghiare o efectuează zilnic între orele 13.00 - 15.00, controlul TIR-urilor desfăşurându-se doar pe o singură bandă şi într-un mod foarte lent, de aceea timpii de aşteptare şi implicit numărul camioanelor care aşteaptă să treacă frontiera în jurul acestor ore cresc considerabil.
Întrajutorare deficitară
Deşi Poliţia de Frontiera ar putea să sprijine Poliţia Comunitară în gestionarea cozilor de camioane, cum se proceda înainte de intrarea României în UE, acest lucru nu se mai întâmplă decât atunci când coloana de TIR-uri este mai mare de 10 km sau în cazuri deosebite.
Poliţia Română (locală) a sprijinit Poliţia Comunitară, în funcţie de personalul disponibil dar în ultima vreme şi aceasta duce lipsă de personal şi nu poate interveni decât în caz de nevoie, la solicitarea agenţilor comunitari, când aceştia au probleme cu şoferii care nu acceptă să stea la rând alături de ceilalţi, când se produc blocaje care nu pot fi gestionate de agenţii comunitari sau când se produc alte evenimente mai deosebite.
Centura ocolitoare, o soluţie ideală
Administraţia Locală în frunte cu primarul Vasile Ciceac a făcut numeroase cereri şi propuneri pentru construirea unei centuri ocolitoare a oraşului sau lărgirea DN 7 cu o bandă de aşteptare pe o porţiune de 3-4 km, la ieşirea din Nădlac, spre Arad precum şi amenajarea unui terminal la ieşirea din ţară.
Până în prezent însă nu s-a rezolvat nimic şi probabil că nici nu se va rezolva nimic, având în vedere faptul că se aşteaptă construirea autostrăzii.
Cu toate că s-au făcut o serie de demersuri către autorităţile competente judetene cât şi către cele centrale pentru rezolvarea acestei situaţii, pentru a putea retrage Poliţia Comunitară de la gestionarea coloanei de TIR-uri, până acum nu s-a primit nici un răspuns favorabil.
Sublinieri importante
Deşi este normal să ne gândim la problemele cauzate unor cetăţeni ai oraşului de către TIR-urile care tranzitează localitatea trebuie să subliniem şi faptul că e nevoie să avem în vedere şi problemele, altele decât cele legate de autocamioane, cu care se confruntă majoritatea cetăţenilor acestui oraş. Facem referire aici la problemele legate de ordinea şi siguranţa publică, probleme care nu pot fi soluţionate operativ de către Poliţia Comunitară din cauza prezenţei aproape permanente la oprirea şi dirijarea TIR-urilor.
Referitor la autorităţile din frontieră, înţelegem faptul că pentru a controla între 1.200 şi 1.500 de TIR-uri în 24 de ore este nevoie de timp şi inevitabil se formează cozi de camioane, dar Poliţia Comunitară nu a fost înfiinţată şi nici nu a fost instruită pentru a opri şi dirija TIR-urile care circulă prin localitate pentru a ieşi din ţară ci pentru a servi intereselor cetăţenilor acestui oraş.
În loc de concluzii
Având în vedere art. 7 punctul d) din Legea 371/2004, Poliţia Comunitară participă, dupa caz, la asigurarea fluenţei traficului rutier, cu ocazia efectuării unor lucrări de modernizare şi reparaţii ale arterelor de circulaţie, neavând ca atribuţie gestionarea coloanei de TIR-uri ci doar colaborarea şi cooperarea la nevoie cu efectivele Poliţiei de Frontieră şi a Poliţiei Oraşului Nădlac în vederea fluidizării circulaţiei în intravilanul oraşului Nădlac, a traficului greu (TIR-uri).
În aceste condiţii, dacă în scurt timp această situaţie nu se va rezolva, Comisia Locală de Ordine Publică va lua măsura retragerii Poliţiei Comunitare de la coloana de TIR-uri pentru ca aceasta să poată asigura menţinerea ordinii şi liniştii publice, a gradului de siguranţă a persoanei, a intereselor legale ale cetăţenilor precum şi prevenirea şi combaterea faptelor de încălcare a prevederilor legale cu privire la curăţenia oraşului Nădlac.
Sursa: Glasul Aradului
Autor: Glasul_Aradului ⋅