Stire

Directorii unităţilor de ?nvăţăm?nt consideră că elevii ar trebui evaluaţi şi după tezele unice dar şi după examenul de admitere, la nivel de liceu

23.01.2009 ⋅ 0 comentarii

Dascălii consideră că admiterea la liceu ar trebui să se facă pe baza unui examen susţinut la unitatea de învăţământ pe care doresc să o urmeze şi nu pe baza mediei din gimnaziu şi de la tezele unice. Ei consideră că aceste note nu reflectă adevărata pregătire a elevilor.

Peste 66% dintre profesorii participanţi la un sondaj pe tema tezelor cu subiect unic consideră că acestea nu reflectă pregătirea reală a elevilor, deoarece există multe probleme la supravegherea examenului şi la corectarea lucrărilor. Media tezelor unice are o pondere de 50% la media de admitere în licee. Dascălii susţin că cel mai indicat ar fi să se revină la examenul de admitere organizat în fiecare liceu. Unii susţin că în unele cazuri elevii din zona rurală obţin note mai mari la tezele cu subiect unic şi intră la liceele bune de la oraş, unde de multe ori nu fac faţă cerinţelor. 

O altă problemă remarcată de profesori constă în faptul că tezele unice deranjează desfăşurarea normală a orelor de curs, după cum consideră 43% dintre participanţii la sondaj. 76% dintre cadrele didactice consideră că subiectele de la teze au avut un grad mediu de dificultate şi au corespuns standardelor actuale de evaluare. Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a afirmat că sunt necesare modificări atât în privinţa examenului de Bacalaureat cât şi în cazul tezelor unice care nu i se par potrivite pentru admiterea în liceu.
Directorii unităţilor de învăţământ din municipiul şi judeţul Arad au şi ei părerile împărţite. Unii consideră că cel mai bine ar fi să se renunţe la tezele cu subiect unic şi să se revină la admitere, la nivel de liceu. Alţii cred că ar trebui să funcţioneze, în paralel şi examinarea după modelul tezelor unice dar şi examenul de admitere în liceu, însă doar în cele mai bune licee, unde concurenţa este mai mare.
Directorul Colegiului Naţional „Moise Nicoară” din Arad, Mircea Potoceanu, consideră că „Ar fi bine să rămână şi tezele cu subiect unic dar să fie şi admiterea în licee. Eu aş considera că elevul care doreşte să se înscrie la un anumit liceu ar trebui să susţină acolo examen la Limba română şi la Matematică. Cred că există o concepţie greşită cu privire la elevii din zona rurală despre care se spune că au note mari în şcolile respective iar când vin la Arad nu mai au aceleaşi note – şi acolo, ca şi peste tot sunt şi elevi mai buni şi mai slabi. Este bine că există o testare la nivel naţional unde toţi elevii capabili să aibă şansa să urmeze licee bune.”
Şi dascălii de la Colegiul Naţional „Elena Ghiba Birta” consideră că ar trebui să funcţioneze în paralel cele două tipuri de testare, deoarece elevii care nu obţin note de trecere la examenul de admitere într-un anumit liceu ar fi prea mult pe drumuri până vor obţine un loc într-unul. „Nu zic că ar trebui să se dea admitere la toate liceele, însă la cele unde concurenţa este mai mare, ar fi necesar. Cred că tezele cu subiect unic ar trebui susţinute în continuare pentru a se putea lua în calcul în cazul elevilor care nu dau admitere. Însă media de admitere pentru cei care susţin examen la un anumit liceu sau colegiu nu ar mai trebui să fie formată şi din notele obţinute la tezele unice”, ne spune Ionel Roşu, directorul Colegiului Naţional „E.G. Birta”.
Chiar dacă mediile de admitere sunt foarte mari în unele cazuri – aceasta calculându-se în prezent prin adunarea mediei tezelor unice cu cea de pe clasele V-VIII – adevărata valoare se vede la clasă. Mulţi elevi care ajung în clasa a IX-a cu o medie mare nu fac faţă cerinţelor profesorilor şi înregistrează o scădere semnificativă a mediilor. „Ar fi o idee bună să se revină la vechiul sistem de admitere deoarece am văzut la clasă diferenţa dintre admiterea pe baza tezelor unice şi cea prin testare la nivel de liceu. Am discutat şi cu părinţii şi cu elevii şi mulţi dintre ei doresc să se renunţe la testarea la nivel naţional. Diferenţa se vede în fiecare an între elevii noştri şi cei proveniţi de la diferite şcoli. Unii nu au nici cunoştinţele minimale la anumite materii. Pe vremea când se dădea admitere noi testam copiii la Limba română pentru profilul uman şi la Matematică pentru profilul real. Cred că tot aşa ar trebui procedat şi acum”, ne ex-plică Diana Duca, director adjunct al Liceului Teoretic „Vasile Goldiş”.
Petruşca Tămăşan, directorul Şcolii Generale „Aurel Vlaicu” din Arad, consideră că ar trebui renunţat la tezele cu subiect unic, doar în cazul în care se va găsi o alternativă mai bună, „Nu pot să mă exprim până nu văd metodologia. Dacă s-ar introduce o metodă mai bună de testare nu am avea nicio obiecţie însă până nu ştim ce variante ar fi nu mă pot pronunţa. Problema este că vorbim de înlocuire însă nu ştim cu ce să le înlocuim.”
Am sunat şi la câteva şcoli din judeţ pentru a afla părerea directorilor grupurilor şcolare de acolo. Unii spun că ar fi mai bine să rămână şi tezele unice şi repartizarea computerizată pe locurile disponibile cum s-a făcut anul trecut. „Teoretic este bine să se renunţe la tezele unice şi să se revină la admitere – în special pentru liceele bune unde concurenţa este mare. Totuşi elevii care nu intră la asemenea licee nu pot fi lăsaţi să alerge de la o şcoală la alta pentru a găsi un loc liber. Cred că ar trebui păstrate tezele unice însă acestea să se dea cu profesorii de la clasă fără să fie supravegheaţi de profesori străini iar lucrările corectate la diferite centre. Ar trebui să avem încredere în dascălii de la clasă. Şi de asemenea ar trebui să rămână în vigoare repartizarea computerizată, iar pentru liceele care vor să-şi introducă propriul examen de admitere să nu mai conteze tezele”, ne spune Romulus Barbatei, directorul Grupului Şcolar Sebiş.

Sursa: Observator.info

Autor: Simina Roz ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
melthdesign.ro/