Stire

EDITORIAL - Carul ?naintea boilor

27.02.2009 ⋅ 0 comentarii

Abonamentele pentru transportul în comun se vor scumpi cu aproximativ 20%. Municipalitatea pune, astfel, carul înaintea boilor. Condiţiile de care beneficiază cei care folosesc transportul în comun sunt, în general, nu mai bune, ci mai proaste decât în urmă cu doi-trei ani. Lucrările BERD, derulate haotic de municipalitate, au dat atât o lovitură economică societăţii care asigură transportul în comun (CTP), cât şi confortului călătorilor. Totuşi, municipalitatea vrea să scoată castanele cu mâna clienţilor: călătorii sunt cei care trebuie să plătească, pentru a acoperi găurile CTP.
E adevărat că pierderile Companiei de Transport Public trebuie acoperite. Situaţia este însă una particulară. Unele dificultăţi întâmpinate de societate au apărut tocmai datorită lucrărilor de infrastructură comandate de primărie. Lucrări care nu respectă deloc termenele prestabilite şi care au creat un disconfort atât de mare arădenilor, încât s-a rărit sensibil numărul călătorilor. Nu mai e cazul să insistăm: se ştiu cazurile în care oamenii trebuie să schimbe tramvaie şi autobuse pentru a ajunge la destinaţie, se cunosc marile întârzieri, haosul cu staţiile de autobus improvizate etc.
Logic, ar trebui ca municipalitatea să-şi asume responsabilitatea pentru situaţia creată şi să investească mai mult în CTP. Nu este însă cazul. Soluţia aleasă este cinică – oamenii care nu au încotro (pentru că numai ei au rămas clienţi ai CTP, la condiţiile mizere oferite) şi care folosesc constant tramvaiele şi autobusele pentru a merge la serviciu, trebuie să plătească mai mult pentru condiţii mai proaste, în ipoteza că aceste condiţii se vor îmbunătăţi. Într-un viitor destul de îndepărtat, având în vedere ritmul lent şi marile întârzieri în contractul BERD.
În schimb, CTP rămâne o instituţie inertă când vine vorba despre realizarea unor venituri suplimentare. Să contractezi, de pildă, publicitate în mijloacele de transport e o mare aventură. Trebuie să ai nervii tari şi mult timp la dispoziţie să realizezi un contract care ar aduce bani companiei. Poate aici ar trebui să intervină mai energic autorităţile locale, în dinamizarea managementului unei societăţi pe care o controlează.
Decizia de a cere mai mult pentru servicii mai proaste are consecinţe mai largi decât apăsarea unei categorii sociale care, şi aşa, are mai multe greutăţi. În comunităţile civilizate, în transportul public se investeşte enorm – şi rezultatele concrete se văd, asta ca să nu vină cineva şi să ne spună că şi la noi se investeşte, fără ca rezultatele palpabile să apară. De ce? Pentru că transportul în comun, la preţuri convenabile şi în condiţii bune (incluzând aici viteza de deplasare şi confortul) este cea mai bună soluţie pentru decongestionarea traficului. Cu efecte benefice asupra civilizaţiei din trafic, pe termen scurt, şi asupra protecţiei mediului şi asigurării unui ambient mai sănătos, pe termen lung.
Înţeleg că şi la noi se fac investiţii în transportul în comun – se schimbă liniile de tramvai (dacă asta o fi fost o prioritate), se refac staţii, se vor achiziţiona tramvaie noi. Unele, îmbucurător, de pe piaţa locală. E foarte bine. Dar, revin: să nu punem carul înaintea boilor. E normal ca prima dată să se facă investiţii, abia apoi să se ceară bani!

Sursa: Observator.info

Autor: Flavius Ghender ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro