Stire

Promisiunea ministrului Berceanu: ?n doi ani vor fi terminate centura şi autostrada spre Timişoara!

16.03.2009 ⋅ 0 comentarii

Contractul de proiectare-execuţie al centurii de sud-vest a municipiului Arad, în regim de autostradă, a fost semnat sâmbătă, în sala 70 a Palatului Administrativ, de către ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, împreună cu reprezentantul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi de reprezentanţii firmei constructoare. La eveniment au participat toţi reprezentanţii administraţiei locale. Au fost prezentate proiectele centurii Aradului şi a autostrăzii Arad-Timişoara. Ministrul Radu Berceanu a subliniat faptul că cele două mari obiective de infrastructură vor fi terminate într-un timp mult mai scurt decât în alte cazuri, datorită noilor reglementări legale adoptate de Guvern.
 

Specificaţii tehnice
Centura de sud-vest a municipiului Arad va avea o lungime de 12 kilometri, dintre care 5,4 vor tranzita perimetrul locuit al oraşului. Drumul va avea 4 benzi de circulaţie, fiind de fapt un tronson de legătură între cele două segmente ale autostrăzii Nădlac-Timişoara. Bugetul lucrării este cifrat la 430 milioane lei noi, termenul de execuţie fiind de 24 luni. Centura de sud-vest a Aradului este împărţită în trei segmente, primul în lungime de 5,5 kilometri (totalmente înafara oraşului), al doilea în lungime de 5,4 km (cel ce va intra în perimetrul Aradului), pe când ultimul segment, în lungime de 1,2 km, va fi construit din nou înafara oraşului. Vor exista patru ieşiri de pe autostradă ce vor face legătura cu obiective importante din oraşul nostru, a mai anunţat reprezentantul firmei FCC. Prima dintre aceste ieşiri va fi la intersecţia cu DN7, Arad-Nădlac, pe când a doua va fi construită în dreptul Aeroportului Internaţional Arad. Pe urmă, următoarea ieşire de pe autostradă va face legătura cu DJ 682, Arad-Sânnicolau Mare, mai exact deservind noua zonă industrială a Aradului de la ieşirea spre localitatea Zădăreni. Cea de-a patra ieşire de pe autostradă va face legătura cu DN 69, Arad-Timişoara. Însă, cea mai importantă lucrare ce se va realiza în construirea centurii va fi un nou pod peste râul Mureş, în lungime de 507 metri. În total, pentru realizarea centurii de sud-vest a Aradului, în regim de autostradă, vor fi consumate 150.000 tone de asfalt, 330.000 tone de beton sau 45.000 tone de piloţi foraţi.
Pentru cei 32 de kilometri ai autostrăzii Arad-Timişoara va fi nevoie de un buget de 480 milioane lei noi. Prin judeţul nostru vor trece 12 kilometri din aceast tronson de autostradă, tranzitând perimetrele comunelor Şagu şi Vinga. Primarul Gheorghe Falcă a anunţat că după terminarea autostrăzii Arad-Timişoara, cele două consilii judeţene s-au înţeles să mai finanţeze construirea a  încă două ieşiri de pe autostradă, care să deservească localităţile de pe traseu.

De ce spune Radu Berceanu că vom ajunge la Timişoara, pe autostradă, în primăvara anului 2011

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii şi-a început alocuţiunea prin a anunţa modificarea legii exproprierilor, în vederea urgentării demersurilor de începere a construcţiei pe terenurile respective. Foştii proprietari ai terenurilor expropriate nu vor mai putea bloca începerea utilizarea acestora prin acţionarea în judecată a statului. “Până acum, porţiuni mici de teren, neexpropriate, dădeau bătăi de cap Companiei de Autostrăzi şi constructorului pentru că şantierul staţiona, costurile creşteau şi termenele de execuţie se lungeau”, a explicat Berceanu. Proprietarii nemulţumiţi cu sumele primite vor putea acţiona în judecată statul pentru a obţine bani mai mulţi, însă terenurile oricum nu vor mai fi în proprietatea lor, deoarece “exproprierea este de-acum un pro-
ces ireversibil”. Ministrul Berceanu a mai dorit să lanseze şi un avertisment adresat eventualilor speculanţi imobiliari, spunând că “ nu se poate să ai un teren care atunci când plăteşti impozit la stat să valoreze puţin, iar când ţi-l valorifică statul să valoreze mult mai mult”. O  a doua măsură ce va avea ca efect urgentarea lucrărilor ar fi instituirea unor clauze de verificare a constructorului, ce să permită chiar rezilierea unilaterală şi în condiţii favorabile a contractului, în cazul unor abateri grave de la termele fixate. Astfel, “vom putea aplica amenzi de 50.000 de ron la orice abatere de la termen sau o amendă de 0,05% din valoarea contractului, pe zi, până când lucrarea se aduce la termen. Vom institui alte relaţii între beneficiarul lucrării şi constructor, bazate pe corectitudine de ambele părţi”. Această nouă abordare a relaţiei dintre minister şi exectuantul lucrării va exclude şi posibilitatea creşterii costurilor lucrării, într-o proporţie exagerată.

Arădenii au fost avertizaţi: vor urma doi ani de deranj maxim în ceea ce priveşte confortul pe şosele

Recepţia lucrării se va face peste doi ani, au spus toţi cei prezenţi sâmbătă, la semnarea contractului cu firma spaniolă. Un termen fix de începere a lucrării nu a putut fi dat însă, deoarece “firma va începe cu organizarea de şantier. Se poate spune că au început lucrările pentru că o lună-două va dura doar organizarea de şantier”, a spus ministrul Radu Berceanu. Pregătirea terenului pentru lucru va implica un efort considerabil din partea administraţiei locale arădene şi a Consiliului Judeţean. Aceste instituţii vor trebui să identifice trasee pe care utilajele să poată ajunge la şantier sau pe unde să poată evacua tonele de pământ ce vor fi dizlocate. “Va trebui să purtăm o serie de discuţii pentru a identifica pe unde vor trece utilajele. Dacă dărâmăm tot în cale, nu am făcut nimic. Vor lucra pe şantier camioane cu tonaj mare, poate vor fi aduse materiale şi pe calea ferată”, a avertizat ministrul Berceanu. El a mai atenţionat şi cu privire la alte lucrări ce se vor desfăşura în jurul Aradului, în următoarea perioadă. „În zona judeţului Arad, în viitor, vom lucra mult şi cam peste tot. Vă rog să răbdaţi pentru că nu se poate să facem drumuri fără să lucrăm şi nu putem să lucrăm  fără să deranjăm deloc-deloc”. Exemplul lui Berceanu privind efortul de înţelegere pe care va trebui să-l facă arădenii este preluarea traficului greu de pe centura de nord a oraşului, atât timp cât aceasta va fi în reabilitare. “Ministerul va preda aceste drumuri refăcute, îmbinându-se astfel plăcutul cu utilul”, susţine Berceanu, aflat pe aceeaşi lungime de undă cu primarul Gheorghe Falcă.

Sursa: Observator.info

Autor: Lucian Cozma ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
melthdesign.ro/