O zi istorică
16.03.2009
⋅ 0 comentarii
Sâmbătă a fost o zi istorică pentru Arad. Comunitatea s-a ales, prin semnătura ministrului Transporturilor, cu un pod nou peste Mureş, o autostradă şi închiderea centurii rutiere – toate obiective realizabile, în opinia autorităţilor, în doi ani de zile!
Chiar dacă pe mine mă nedumereşte de ce încep lucrările înspre Timişoara înaintea celor spre graniţă, Nădlac, mai exact, ca să ne lege de reţeaua occidentală de autostrăzi, totuşi trebuie subliniat caracterul istoric al anunţului făcut de Berceanu şi mai ales al începerii demersurilor pentru realizarea acestei importante lucrări de infrastructură. Nu ştiu dacă România va avea, aşa cum şi-a asumat Guvernul, peste 800 de kilometri de autostrăzi în anul 2012. Dar e bine că lucrările încep şi dacă vom avea jumătate din suprafaţa promisă, tot este un imens pas înainte, faţă de situaţia jalnică actuală! E important, fiindcă suntem ultimii din Europa la reţeaua de drumuri, iar asta se reflectă în primul rând în numărul celor decedaţi în accidente rutiere şi în orele pierdute aiurea în trafic la fiecare deplasare prin ţară cu maşina.
Din punct de vedere al arădenilor singura problemă pe care o ridică demararea acestor lucrări se leagă de dirijarea traficului greu în oraş, tocmai pe străzi refăcute prin proiectul BERD, în cadrul căruia primăria a împrumutat zeci de milioane de euro pentru reparaţii. Acum, aceste străzi vor fi probabil compromise urmând să fie refăcute pe cheltuiala ministerului, la finalizarea lucrărilor, peste câţiva ani. Asta însă nu mai este problema ministerului, ci a administraţiei locale, care a demonstrat lipsă de viziune în gestionarea subiectului – dacă se ştia de ani de zile că va demara construcţia autostrăzii şi că lucrările vor afecta infrastructura municipiului, de ce a mai fost îndatorat oraşul într-o asemenea măsură; de ce nu au început lucrări în zonele neafectate, pentru a nu exista senzaţia că banii împrumutaţi de la BERD au fost cheltuiţi, în bună măsură, degeaba?!
Altfel, semnarea contractului de proiectare-execuţie al centurii de sud-vest a municipiului Arad, în regim de autostradă, este extraordinară pentru comunitatea locală. Pentru condiţiile rutiere lo-cale este un imens pas în faţă, mai ales dacă ţinem cont că centura va avea două benzi pe sens şi va face legătura între cele două segmente ale autostrăzii Nădlac-Timişoara.
În ceea ce priveşte termenul de execuţie sunt însă sceptic. În municipiul Arad, prin proiectul BERD, finanţat extrem de generos din împrumutul de zeci de milioane de euro, în aproape doi ani nu s-au încheiat lucrările nici măcar într-un cartier – de aceea ar fi surprinzător ca toată centura şi autostrada către Timişoara să fie realizate mai repede decât câteva dintre şoselele din municipiu! Iar dacă totuşi se vor realiza, ar trebui să fie pentru administraţia locală o performanţă cu valoare de exemplu.
Faptul că în zona Aradului vor exista patru ieşiri spre autostradă, este firesc. Aşa se întâmplă în toate oraşele din occident. Mult mai important mi se pare că obiectivul cuprinde şi realizarea unui nou pod peste Mureş, şi în acelaşi timp şi cel mai mare în judeţul Arad – iată, aşadar, o nouă realizare cu valoare istorică pentru comunitatea locală, care va degreva probabil de trafic străzile aglomerate din centrul oraşului şi din Micălaca şi va absorbi o bună parte din camioanele de mare tonaj către noua rută. Prin porţiunea aceasta de şosea, practic, centura Aradului se va închide ca un inel şi vom deveni unul dintre extrem de puţinele municipii (dacă nu chiar primul!) din ţară care va avea un astfel de inel rutier ocolitor în jurul său.
În privinţa eventualelor sincope legate de nemulţumirea unor proprietari de terenuri care solicită mai mulţi bani pentru exproprieri, poziţia ministerului este corectă: nu vor fi băgaţi în seamă. Oricum banii pe care îi primesc sunt extrem de mulţi: 67 de euro pentru un metru pătrat de teren agricol, adică 670 de mii de euro pentru un hectar al cărui valoare în cel mai bun caz nu ar depăşi, în funcţie de zonă, 2000-4000-10.000 de euro!
Ministrul Berceanu are dreptate: nu se poate să ai un teren care atunci când plăteşti impozit la stat să valoreze puţin, iar când ţi-l valorifică statul să valoreze mult mai mult!
În rest, polemica dintre liberali şi democraţi, referitoare la cei cărora le revine meritul fundamentării acestui proiect important este absolut neinteresantă pentru arădeni. Important este ca lucrarea să se facă, să nu existe blocaje pe traseu şi să fie de bună calitate.
Sursa:
Observator.info