Explozie de scumpiri pentru serviciile oferite arădenilor!
17.03.2009
⋅ 0 comentarii
Nu mai este o noutate faptul că Aradul este unul dintre cele mai scumpe oraşe din ţară, dacă nu chiar cel mai scump. Pe de altă parte, dintr-o statistică realizată anul trecut de Direcţia Finanţelor Publice, reieşea că jumătate din populaţia activă a municipiului câştigă sub 660 de lei lunar. Nici anul 2009 nu a început bine pentru arădeni. În decurs de câteva săptămâni consilierii au decis, respectiv primăria a afişat la transparenţă, scumpirea semnificativă a utilităţilor şi a unor cheltuieli curente: transportul în comun, parcarea, chiriile pentru pieţari, încălzirea, canalizarea, salubritatea, abonamentele la ştrand.
Prima scumpire anunţată printr-un proiect pus la transparenţă decizională în luna decembrie a anului trecut vorbea despre scumpirea cu până la 50% în unele cazuri a chiriilor pe care trebuie să le plătească pieţarii la Arad. Dacă proiectul va fi adoptat, va atrage după sine probabil şi scumpirea produselor vândute în pieţe.
A urmat la începutul lunii martie scumpirea abonamentelor la tramvai şi autobuz. Majorarea s-a făcut odată cu 20%, ajungându-se de la 39 de lei pentru un abonament lunar pentru o linie, la 47 de lei, iar pe toate liniile de la 75, la 90 de lei. Aradul are astfel unul dintre cele mai scumpe transporturi în comun din România, în condiţiile în care din cauza lucrărilor ample de reparaţie a unor căi de rulare şi înlocuirea liniilor de tramvai, în unele cartiere transportul cu tramvaie a fost oprit.
A urmat gigacaloria, scumpită în 2009 deşi în anul 2008 a mai suferit câteva valuri de scumpiri la Arad. De data aceasta, majorarea s-a făcut cu 11%, ajungându-se de la 186 de lei, la 207 lei. În decurs de un an de zile, preţul gigacaloriei a crescut la Arad cu 40%! Primarul Gheorghe Falcă nu se impacientează însă din cauza preţului, ci a faptului că presa locală a scris că Aradul are una dintre cele mai scumpe gigacalorii din ţară!
Săptămâna trecută un alt proiect de hotărâre a fost afişat la transparenţă şi prevede scumpirea tarifelor de la Ştrandul „Neptun”. Aici va avea loc o adevărată explozie a preţurilor, dacă proiectul va fi adoptat de consilierii municipali. Un abonament pentru un sezon va fi de 5 ori mai scump (cu 400%), de la 80 de lei la 400 de lei, iar un bilet pentru o zi va costa 7,5 lei, de la 2,5 lei cât a costat anul trecut, adică va fi mai scump cu 200%. Asta în cazul accesului în zona bazinelor, pentru că în urma unei investiţii de patru milioane de euro anul trecut ştrandul a fost delimitat în zona comercială şi zona de scăldat, unde au fost modernizate cele patru bazine. Cei care vor dori să meargă la ştrand dar să nu facă baie, ci să mănânce sau să stea la terasă, vor trebui să plătească 2,5 lei intrarea, sau abonament de 85 de lei.
Consiliul Judeţean Arad va dezbate şi el la sfârşitul acestei săptămâni proiectul de hotărâre privind scumpirea canalizării cu 20%, de la 2,25 lei, la 2,70 lei.
Tot zilele acestea, după cum ne-a informat purtătorul de cuvânt al primăriei, se discută despre scumpirea taxelor pentru parcare şi extinderea zonelor unde se vor percepe aceste taxe. În acest moment, o zi de parcare la Arad costă 30 de lei, deşi nu există nici măcar o parcare amenajată şi securizată în tot oraşul!
Serviciile oferite de societatea care asigură salubrizarea menajeră a Aradului se scumpesc şi ele cu 8,57%.
Nici în privinţa taxelor locale Aradul nu este un oraş ieftin. Iată doar câteva exemple: agenţii economici trebuie să plătească taxă de orar, taxă de alimentaţie publică (3000 de lei dacă vând băuturi) – despre care oamenii spun că au fost stabilite la limitele maxime prevăzute de lege.
Chiar şi în condiţiile acestui lanţ de scumpiri, primăria estimează că în anul 2009 veniturile proprii pe care le va încasa vor fi de 91% faţă de prevederile finale ale anului 2008. La stabilirea cheltuielilor bugetare pe anul acesta s-a avut în vedere cu prioritate rambursarea ratelor de credit contractate de municipalitate şi continuarea lucrărilor începute, în vreme ce cheltuielile celelalte au fost reduse la strictul necesar. Anul acesta, pentru plata aferentă dobânzilor şi comisioanelor creditelor contractate, Aradul va trebui să plătească 11,3 milioane de lei, adică aproape patru milioane de euro. La capitolul rambursării creditelor, a ratelor de capital aferente împrumutului contractat de la BERD, figurează 10 milioane de lei, adică 2,5 milioane de euro. În acest moment, primăria municipiului Arad şi Consiliul Local au contractat datorii de aprox. 40 de milioane de euro, pentru transportul urban, canalizare, trei blocuri sociale şi asfaltări de drumuri.
Sursa:
Observator.info