Stire

Dragoș Bogdan, medic stomatolog: ?O carie este un fel de New York al bacteriilor ?

23.03.2009 ⋅ 0 comentarii

O zi din viața unui medic stomatolog poate cã nu pare extrem de palpitantã, însã necesitã destul de multã concentrare. Nu-i puțin lucru sã faci „curat” în gura omului, mai ales dacã e vorba de pacienții din România, care au fobia medicului de orice fel și care se prezintã în fața omului în halat alb abia atunci când îl convinge durerea.
Dragoș Bogdan este un tânãr medic stomatolog, care se ocupã împreunã cu soția sa, Crina, de cabinetul personal. „Suntem și bucãtari-șefi și cei care spalã vasele aici. Facem de toate, nu avem nici asistentã, nu e rentabil din punct de vedere financiar”, ne mãrturisește Dragoș.
De ceva timp lucreazã doar 5 zile pe sãptãmânã, însã înainte munceau și sâmbãta. Vin la cabinet cu o orã înainte de sosirea primului pacient pentru a pregãti cabinetul: spalã instrumentarul, îl pun la sterilizat cu abur și presiune, pentru cã, aflãm cu aceastã ocazie, sterilizarea cu aer cald distruge instrumentarul, așa cã au abandonat-o aproape în întregime.
„Venim și sâmbãta și duminica, deși nu avem program de lucru. Sâmbãta fac curãțenia mare, peste tot, nu doar aspirat și ordine, pe care le fac de fapt în fiecare searã. În cabinet, bãi, în curte. Fiind o casã... îți oferã tot timpul ceva de lucru”.
Seara pleacã întotdeauna cu o orã dupã ultimul pacient. Din aceleași motive, de curãțenie, altfel ar fi mai multe de fãcut dimineața.
„Lucrãm mai mult dupã-amiaza, pentru cã așa preferã clienții, care de obicei merg la lucru. Intervalul 16-20 este cel mai solicitat. Dimineața ne mai rezolvãm și noi problemele prin oraș. La bancã, la contabil, un ordin de platã... alte probleme care țin de viața personalã. Hârțogãraie destul de multã, dar în parte am evitat-o pentru cã nu lucrãm cu Casa de Asigurãri. Ar fi impus o turã semnificativã de hârțogãraie în plus. Dosarul este destul de stufos pentru a încheia un contract cu Casa de Asigurãri. Am renunțat la idee”.
Dragoș și Crina și-au deschis cabinetul cu patru ani în urmã. În ceea ce privește hârțogãria... facturile sunt scrise de mânã, așa cã se folosesc denumiri mai generale ale tratamentelor, cu valoare mai mare, ca sã nu fie nevoie ca timpul sã și-l petreacã în mare parte cu pixul în mânã. Mai sunt și fișele de tratament ale pacienților. Dupã fiecare pacient trebuie înregistrat... ce i s-a fãcut. Este un amãnunt important, pentru ca peste un an-doi, când pacientul revine, stomatologul sã știe cum a intervenit data trecutã. Este o evidențã a tratamentelor efectuate.
La cabinet vin în medie 5-6 pacienți pe zi,  cel mult 10, ceea ce necesitã 8-9 ore de lucru. Din strãinãtate vin foarte puțini. În timpul verii sunt cam 5-6 pacienți strãini.

Mulți merg la dentist când nu mai rezistã
Aflãm astfel cã românii, cei mai mulți dintre ei, vin cu probleme grave sau agravate, neglijate mult timp. „45% dintre ei vin când nu mai rezistã. Copiii vin în numãr mare, însã din pãcate la vârstele mici poți coopera doar cu unii copii. Cu unii mai bine chiar decât cu un adult, pe alții îi lași sã plece cum au venit”.
Cazuri grave, care sã punã în pericol viața pacientului nu prea sunt în cabinetul de medicinã dentarã. „Le eviți cât poți... caz grav poate exista ca rezultat al neglijenței pacientului, o infecție pornitã de la un dinte, care evolueazã spre flegmon și pericliteazã sãnãtatea generalã.... ãsta ar putea fi un caz grav. Evitãm însã cazurile grave. Când vine pacientul discutãm, facem un examen clinic, o anamnezã, sã știi cu ce ai de-a face, dacã s-ar putea ajunge la lucruri grave”.
Se pare cã foarte multe persoane au diferite alergii, de aceea toți pacienții sunt întrebați despre asta. „Ne ferim sã intrãm în conflict cu alergenul respectiv. Alergia apare de obicei la anestezie, de fapt de la conservanții din substanțe. Îl întrebi dacã i s-a mai fãcut anestezie, cum a reacționat. Dacã nu a mai fost la noi completeazã o fișã în care declarã dacã suferã de vreo boalã, epilepsii, alergii. Este un  formular pe care completându-l declarã cã e de acord cu planul de tratament pentru patologia cu care se prezintã”.
Instrumentele uzuale pe care le folosește un medic stomatolog sunt componentele trusei de consultație, formatã din patru piese: oglindã, sondã, pensã și spatulã dentarã, iar uneori și sondã paradontalã. „Boala paradontalã este o afecțiune de care ne temem foarte mult și care niciodatã nu poate fi tratatã cu „restitutio ad integrum”. Vindecatã în acest caz înseamnã cã rãmâne în același stadiu, nu mai evolueazã. Paradontologia este cea care deocamdatã nu și-a fãcut temele în proporție de 100%”.
Frezele sunt și ele folosite, de toate felurile, cu mãrimi diferite, standardizate dupã normele ISO. Aflãm cã în Arad sunt puțini comercianți de instrumente pentru cabinete... îi poți numãra pe degetele unei mâini.

Criza financiarã nu a stricat „clientela” cabinetului
Nu se pot plânge de lipsa pacienților, ba dimpotrivã. Sezon mai prost poate fi preajma sãrbãtorilor, dar niciodatã nu rãmân fãrã pacienți. Vara sunt chiar și 10 pacienți într-o zi, iar o zi slabã înseamnã cam 3 pacienți. Vara este în general mai mult de lucru, în timp ce sezon mort poate fi la începutul de an, adicã în luna ianuarie.
„Cu toatã criza însã, am avut mult de lucru chiar și în luna ianuarie anul ãsta. Pe pacienții mei nu i-a reținut criza financiarã sã vinã la cabinet”.
Nu toți pacienții sunt „ascultãtori”, mai sunt și pacienții cu pretenții, foarte dificili. „Am refuzat sã-i tratez, pentru cã doreau un plan de tratament dupã capul lor. Este nevoie ca ceea ce-și dorește pacientul sã fie în concordanțã cu aspectul medical, nu sã se îndrepte doar spre comercial”.

Tratamentele de cosmeticã dentarã cer multã rãbdare
În ceea ce privește tratamentele de cosmeticã dentarã, sunt solicitate destul de des. Pacientele sunt cele care cer aplicarea pietricelelor. Chiar și o doamnã de 43 de ani s-a prezentat la Dragoș și Crina pentru aplicarea unui astfel de tatuaj dentar. Se apeleazã de asemenea la dentist pentru albirea dinților, adicã tot un tratament de cosmeticã dentarã. „Crina face așa ceva, eu nu.... cere multã rãbdare. Cred cã e un moft pentru cã poți trãi foarte bine cu culoarea naturalã a dinților tãi. Tratamentul e anost, foarte plictisitor, poate dura și douã ore o ședințã cu patru aplicãri”.

„Dacã mã pupã cineva pe obraz, moare”
Unora dintre noi ni se pare o meserie destul de... murdarã, cea de medic stomatolog. Îți petreci ziua trebãluind prin guri de toate felurile. Fie cã este vorba despre plombarea dinților sau de extracții, nu este greu de imaginat cã stomatologul are de-a face cu o imagine destul de dezagreabilã, însã el este conștient și de ceea ce nu se vede: „O carie este un fel de New York al bacteriilor. Sunt milioane de germeni microbieni: aerobi, anaerobi... de toate felurile. Viruși nu prea sunt. Bacteria este cea care duce la leziunea carioasã. Instrumentarul cu care lucrãm funcționeazã pe bazã de aer... turbina acționeazã pe bazã de aer comprimat. Aerul ajunge în gurã, iar împreunã cu jetul de apã iese afarã. Mediul în care lucrãm e foarte viciat. De aceea sterilizãm aerul cu lampã cu ultravi-olete. Din același motiv n-am pus nici aer condiționat în sala de tratament, pentru cã adunã în sistem germeni. Dacã-i mai dai și germeni de calitate... sã stai în mediul ãla te îmbolnãvești sutã la sutã. Ne protejãm cu mascã și ochelari. Eu îmi folosesc ochelarii de vedere ca și ochelari de protecție. Îi spãl dupã fiecare pacient. Ca și mașina când mergi prin ploaie, când vezi ce e pe marginea parbrizului, te gândești cã același lucru trebuie sã fie și pe faruri, așa cã te pui și speli farul. Când vãd ce am pe ochelari, mã gândesc cã același lucru trebuie sã fie pe fațã, în zona neprotejatã, unde nu am mascã, și pe pãr, pentru cã nu lucrez cu bonetã. Dacã mã pupã cineva pe obraz, moare”, ne spune mai în glumã, mai în serios Dragoș.
În ceea ce privește atmosfera de lucru, pentru a combate cât de cât zumzetul obsesiv al frezei, în cabinet funcționeazã tot timpul un radio, sau se ascultã CD-uri cu muzicã instrumentalã, de relaxare.

Sursa: Observator.info

Autor: Dana Mirea ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
melthdesign.ro/