Stire
?n cur?nd se va relua transportul TIR-urilor pe calea ferată ?ntre Arad şi Wells-Austria
21.07.2009
⋅ 0 comentarii
Se vor introduce trenuri şi până la Constanţa. O parte a problemelor transportatorilor rutieri ar putea fi rezolvate odată cu reluarea curselor trenurilor de tip RO-LA, ce permit încărcarea pe vagoane speciale a TIR-urilor. Anunţul a fost făcut de către preşedintele filialei judeţene PDL Arad, Gheorghe Seculici, care a mai spus că în acest moment vagoanele speciale utilizate la transportul TIR-urilor sunt în revizie tehnică. Conform preşedintelui PDL Arad, iniţiativa reluării transportului de tip RO-LA aparţine secretarului de stat în Ministerul Transporturilor, Eusebiu Pistru, ca urmare a nemulţumirilor transportatorilor faţă de condiţiile de tranzit prin Ungaria şi România. Democrat-liberalii arădeni susţin că au fost sesizaţi în repetate rânduri de problemele întâmpinate de transportatori la tranzitarea Ungariei, fiind de altfel de notorietate nemulţumirea acestora faţă de tratamentul autorităţilor maghiare. De asemenea, europarlamentarul PDL Iosif Matula a spus că are în lucru un dosar privind condiţiile de tranzit prin Ungaria, urmând să acţioneze la nivel european în vederea respectării normelor europene şi a drepturilor transportatorilor „pe tot teritorul Uniunii Europene, inclusiv în Ungaria”.
TIR-iştii care vor folosi trenurile RO-LA ar putea scăpa de plata rovignieteiSecretarul de stat Eusebiu Pistru, membru PDL Arad, ne-a dezvăluit că în cel mult două luni va putea fi reluat traficul cu trenurile RO-LA. În prezent, la Ministerul Transporturilor se desfăşoară unele analize privind „identificarea unor locuri pentru amplasarea platformelor RO-LA”. Astfel, în principiu, vor fi disponibile trenuri RO-LA pe următoarele relaţii: Constanţa Port-Bucureşti, Bucureşti-Arad (Combinat Vladimirescu) şi Arad-Wells (Austria). Eusebiu Pistru ne-a mai declarat că personalul din Ministerul Transporturilor lucrează împreună cu cei de la C.F.R. Marfă la „stabilirea preţurilor. Dorim să fixăm un preţ echivalent cu un drum pe şosea între două dintre destinaţiile posibile. Încercăm să găsim şi anumite facilităţi pentru transportatori, astfel încât să devină mai rentabil transportul combinat RO-LA”, a mai dezvăluit secretarul de stat arădean. O facilitate de care ar putea beneficia transpotatorii care vor alege să-şi urce maşinile în trenurile speciale ar fi „scutirea de la plata rovignietei sau rambursarea contravalorii acesteia”. Pistru a specificat însă că acest lucru va fi posibil doar pentru vehiculele care circulă pe rutele acoperite de trenurile tip RO-LA. Compania C.F.R. Marfă deţine peste 100 de vagoane tip RO-LA, Eusebiu Pistru confirmând că toate sunt în revizie la atelierele companiei. Data la care este prevăzută plecarea primei garnituri RO-LA ar fi cuprinsă într-un inverval „de minim o lună şi maxim două luni. Acum lucrăm la facilităţi şi sperăm să fie rentabil pentru transportatori să foloseasă acest tren. Sperăm să decongestionăm traficul pe DN 7, unde au loc printre cele mai multe accidente rutiere din ţară”, a menţionat secretarul de stat din Ministerul Transporturilor despre importanţa trenurilor de tip RO-LA.
Costurile prea mari pentru transportatori -motivul renunţării la transportul RO-LA, după intrarea României în Uniunea Europeană.Reluarea transportului combinat tip RO-LA a fost subiectul unei interpelări adresate de către deputatul PSD de Arad, Ciprian Luca, ministrului Transporturilor Radu Berceanu. Luca cerea reluarea acestor curse şi pe rute naţionale datorită efectelor benefice pe care le-ar putea avea asupra traficului de pe principalele artere rutiere ce străbat ţara de la vest la est. Răspunsul primit de către deputatul PSD, din partea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii explică de ce s-a renunţat în urmă cu doi ani la acest tip de transport combinat. Astfel, „în contextul aderării României la Uniunea Europeană transportatorii români care rezervau locuri la trenul RO-LA Glogovăţ-Vladimirescu (în proporţie de 98%), nemaiavând restricţii pe relaţia cu Uniunea Europeană, au renunţat la transportul RO-LA (costisitor) şi au trecut la transportul rutier propriu-zis (pe roţi proprii).” Tot în răspunsul Ministerului (disponibil pe siteul Camerei Deputaţilor) se arată că transportul combinat este unul mai costisitor şi cu durată mai lungă în comparaţie cu cel rutier, soluţia utilizată în Uniunea Europeană fiind cea a „subvenţionării de către guvernele ţărilor implicate datorită efectelor pozitive asupra mediului înconjurător, de decongestionare a şoselelor şi de protejare a infrastructurii rutiere.” În România, singura cale ferată ce ar permite circulaţia unui tren RO-LA este Arad-Bucureşti, via Predeal. Concluzia ar fi că reluarea cu succes a transportului de tip RO-LA depinde de mărimea facilităţilor acordate de Guvern pentru transportatorii interesaţi. Dacă acestea vor fi considerate atrăgătoare de către patronii firmelor de transport, am putea vedea în curând mai puţine TIR-uri pe şoselele din judeţ.
Sursa:
Observator.info
Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați
Observator.info