Stire

Consiliul Judeţean Arad va ?mprumuta p?nă la 20 de milioane de euro pentru cofinanţări

02.10.2009 ⋅ 0 comentarii

Si consilierii judeţeni au aprobat proiectul de gestionare a deşeurilor, dupã ce aproape toate consiliile locale din judeţ (77) au fãcut acest lucru, urmând ca cele douã care au mai rãmas sã o facã în zilele urmãtoare. Proiectul, finanţat de Uniunea Europeanã prin Ministerul Mediului, are valoarea de peste 29 de milioane de euro (fãrã TVA).
Arad şi Mureş - primele din ţarã la depunerea proiectuluiDeşi au început sã întocmeascã actele pentru proiect mai târziu, echipa Consiliului Judeţean de la Arad a ajuns la performanţa de a fi, împreunã cu judeţul Mureş, primele din ţarã care depun proiectul pentru finanţare, dupã mai mult de un an de muncã. De fapt, primul a fost Bistriţa Nãsãud, însã acesta a început întocmirea proiectului cu 4 ani în urmã. Faptul cã Aradul s-a mişcat repede este foarte important, pentru cã finanţarea se face dupã principiul „primul venit, primul servit”, iar banii nu ajung pentru toţi.În cadrul acestui proiect, care va dura din 2010 pânã în 2032, la blocuri se va pune în practicã colectarea selectivã, la case vor fi instalate pubele, iar în mediul rural vor fi disponibile platforme cu containere. Totodatã, vor fi distribuite în mediul rural 50.000 de unitãţi de compostare individualã pentru deşeurile biodegradabile.
Staţie de sortare şi compostare între CET şi PolarisÎn zona Ineu-Mocrea şi la Arad vor exista instalaţii de sortare şi compostare. La Arad, aceasta va fi amplasatã pe un teren pus la dispoziţie de Primãria municipiului, între CET şi Polaris. Deşeurile selectate înainte de colectare vor fi transferate pentru compostare la staţia de la Ineu, în cazul celor biodegradabile. Aici vor veni aşa-zisele deşeuri „verzi”, colectate din parcuri şi grãdini, iar la staţia din Arad vor fi transferate cele care provin din pieţe, de la firmele care se ocupã de katering, din gospodãrii particulare.Taxa specialã pentru salubrizare va fi colectatã de localitãţi şi transmisã la CJA, care va plãti operatorul transferului de deşeuri, precum şi sortarea şi compostarea.
Împrumut pentru cofinanţarea mai multor proiecteCo-finanţarea de 2% a fiecãrei localitãţi a fost preluatã de Consiliul Judeţean, care trebuie oricum sã contribuie cu aproape 9 milioane de lei. Singurul care îşi va plãti singur contribuţia va fi municipiul. Petru a putea acoperi aceste cheltuieli şi cofinanţarea pentru alte proiecte care se vor derula în judeţ, CJA va lua un împrumut de la o bancã în perioada urmãtoare. Valoarea acestui împrumut se va situa între 15 şi 20 de milioane de euro. Consiliul va plãti de asemenea şi TVA, însã acesta îi va fi returnat de Stat, banii urmând sã fie folosiţi ori pentru plata ratei la bancã, ori pentru finanţarea altor investiţii. Nicolae Ioţcu, preşedintele CJA, spune cã este preferabil un credit pe termen lung, cu o perioadã mai mare de graţie. Banca de la care va fi luat împrumutul urmeazã sã fie desemnatã dupã participarea la licitaţie.

Sursa: Observator.info

Autor: Dana Mirea ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
melthdesign.ro/