Stire

Vineri se deschide oficial cea de-a doua ediţie a Bienalei Internaţionale de Pictură, Sculptură şi Grafică

11.11.2009 ⋅ 0 comentarii

Cea de-a doua ediţie a Bienalei Internaţionale de Pictură, Sculptură şi Grafică îşi va deschide porţile către public începând cu ziua de vineri, când va avea loc vernisajul şi festivitatea de acordare a premiilor, la Teatrul Clasic “Ioan Slavici”, începând cu ora 18. Această manifestare culturală aşează Aradul pe harta oraşelor culturale europene şi îl evidenţiază în raport cu celelalte oraşe româneşti, inclusiv Capitala, “unde se închid galeriile de artă pentru a face loc diferitelor SRL-uri”, după cum a spus preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici din România, arădeanul Dumitru Şerban.  Practic, Bienala Internaţioanlă de Pictură, Sculptură şi Grafică înseamnă că între 13 noeimbrie şi 30 decembrie, în patru locaţii din Arad vor fi expuse lucrări ale artiştilor plastici invitaţi să participe la evenimentul cultural. Dumitru Şerban e explicat că vor fi expuse în total 275 de lucrări, dintre care 100 aparţin artiştilor din străinătate, originari din următoarele ţări: Ungaria, Cehia, Croaţia, Grecia, Germania, Italia, Olanda, SUA, Anglia şi Austria. Restul lucrărilor sunt operele artiştilor plastici români, care reprezintă aproape fiecare judeţ al ţării. Operele artiştilor sunt deja expuse în următoarele patru locaţii: Muzeul de Artă Arad, str. Gh. Popa de Teiuş, nr. 2-4, et. II; Sala “Clio”, str. Horea nr. 10; Galeria de Artă “Delta”, str. Eminescu nr. 2; Teatrul Clasic “Ioan Slavici”, B-dul Revoluţiei nr. 103. Cele patru locaţii vor fi deschise publicului abia după ziua de vineri, până atunci având acces la lucrări doar membrii juriului. Dumitru Şerban a mai precizat că  vor fi acordate în total şapte premii, dintre care unul va fi din partea filialei arădene a Uniunii Artiştilor Plastici. Juriul care va desemna cele şapte lucrări câştigătoare va fi format exclusiv din critici de artă. Organizatorii evenimentului sunt Uniunea Artiştilor Plastici cu sprijinul instituţiilor de cultură arădene: Centrul Cultural Judeţean, Casa de Cultură a Municipiului Arad sau Asociaţia Artiştilor Plastici. Prin intermediul acestor instituţii, Consiliul Judeţean şi cel Municipal au reuşit să aloce bani pentru finanţarea evenimentului. La finalul Bienalei se va tipări un catalog în care vor apărea toate lucrările expuse.Pentru că este o bienală itinerantă, un număr de lucrări selectate vor fi expuse în alte oraşe europene, în expoziţii similare. De altfel, autorităţile arădene au colaborat cu cele trei oraşe europene în acest proiect, viceprimarul Levente Bognar anunţând că pe viitor se va încerca depunerea unui proiect pentru obţinerea unei finanţări europene pentru Bienala de Pictură, Sculptură şi Grafică. Cele trei oraşe în care vor merge o parte din lucrările expuse la Arad sunt: Pecs-Ungaria (18 ianuarie 2010-20 februarie 2010), Osijek-Croaţia (1 martie-7 aprilie), respectiv Pilsen-Cehia (15 aprilie-15 mai).
Filozofia bienalei: “revenirea la arhetip, la recoagularea formei dublată de încărcătură semantică”Artiştii care au lucrări expuse în una din cele patru locaţii au avut ca temă de creaţie: “Puterea arhetipului: densitatea formală, densitatea semantică”. Artistul arădean Onisim Colta a explicat că  tema propusă transformă Bienala într-un “exerciţiu de avangardă pe dos, de revenire la arhetip”. În opinia lui Colta, arta “s-a îndepărtat de arhetip” prin formele alternative de artă dezvoltate în ultimii ani. Astfel, organizatorii Bienalei şi-au propus recuperarea modalităţilor de exprimare artistică într-o formulare actualizată, odată cu recoagularea formei, dublată de încărcătura semantică. Exemple de arhetipuri la care iniţiatorii Bienalei au dorit să se reîntoarcă după minimalizarea până la disoluţie în sfera artei contemporane a rolului limbajului plastic tradiţional al picturii sculpturii sau graficii, ar fi: “oul lui Brâncuşi, pasărea în zbor, muza adormită”. Pentru a înţelege poate mai bine ceea ce şi-au propus organizatorii, Onisim Colta a subliniat că s-a dorit “eliminarea oricărui element artificial” care s-ar interpune între artist şi creaţia sa, exemplul cel mai elocvent fiind realizarea de lucrări grafice cu ajutorul computerului.

Sursa: Observator.info

Autor: (L.C.) ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
melthdesign.ro/