Local
Pro Urbe propune construirea noului pod ?n continuarea străzii Andrei Şaguna
01.11.2010
⋅ 0 comentarii
Arhitectul Alexandru Nagy Vizitiu, preşedinte al Pro Urbe Arad, a încercat să îi convingă pe consilierii municipali să voteze împotriva construirii unui pod în apropierea Podului „Traian”, oferind chiar o alternativă: construirea noului pod în continuarea străzii Andrei Şaguna, la circa 2 km în aval de podul „Traian”.
Specialiştii cu care s-a consultat Pro Urbe în vederea expunerii unor puncte de vedere legate de această viitoare investiţie sunt Ioan Feier, arhitect urbanist şi preşedinte al Ordinului Arhitecţilor filiala Arad şi Victor Cătană, fost arhitect şef al Aradului.
Preşedintele Pro Urbe a precizat că în ciuda faptului că asociaţia face parte din Comisia Consultativă de Urbanism a municipiului, nu a luat la cunoştinţă de elaborarea unei documentaţii în vederea realizării unui pod definitiv în amonte de Podul „Traian”. În expunerea făcută de Alexandru Nagy Vizitiu se arată că realizarea autostrăzii va duce la diminuarea drastică a traficului de tranzit de pe traseul Calea Aurel Vlaicu – Centru – Calea Timişorii. Totodată „Repartiţia podurilor pe Mureş, în municipiu, trebuie realizată la intervale care în parte sunt deja prevăzute prin grija specialiştilor şi administraţiilor, în bună măsură, din secolul al XIX-lea... Avem nenumărate exemple europene de aşezări pe râuri şi fluvii cu podurile aşezate la intervale judicioase ce fac agreabil dialogul celor două maluri ale aşezărilor respective: Praga, Viena, Bratislava, Szeged, Budapesta etc”, susţin cei enumeraţi mai sus. Este adus în discuţie şi studiul de trafic realizat recent pentru municipiu, în care se arată că Bulevardul principal ar trebui să devină în mare parte pietonal: „Această variantă, dacă va fi aleasă, vine şi ea şi reduce şi reorientează traficul din centru spre alte două poduri: Decebal şi cel propus (n.r. în continuarea străzii Andrei Şaguna)”, a mai spus arhitectul. Sensul giratoriu din Piaţa Arenei, aşa cum este proiectat, ar reduce şi el traficul la o singură bandă de mers pe sensul spre Aradul Nou. „Deci, care ar fi logica? Dublăm numărul de benzi pe sens la trecerea peste Mureş, după ce reducem la una numărul de benzi pe sens cu 1 km înainte şi fără a mai avea vreun aport ulterior de autovehicule. Sau se propune şi aici dublarea cu încă un sens giratoriu ca în cazul podului?”, întreabă retoric Al. Nagy Vizitiu. Acesta continuă şirul argumentelor, spunând că dacă proiectul noului pod va fi pus în aplicare, atunci nu va mai putea fi posibilă realizarea fotografiilor în care să fie surprins doar Podul „Traian”. Pozele vor imortaliza în schimb „nepotrivita aşezare a celor două legături peste Mureş, care se vor inoportona una pe alta”.
Aflăm cu această ocazie că studiile de caz realizate chiar şi în România arată că după ce s-a majorat numărul de benzi pe sens, s-a ajuns la aceiaşi timpi de aşteptare de dinainte de intervenţie, prin atragerea traficului din alte zone.
Un argument important este şi cel financiar: diferenţa de preţ dintre un pod provizoriu şi unul definitiv este mare: de la 40% la 100%. „Cei 60% investiţi din bugetul local se poate începe proiectarea şi construirea podului de pe Andrei Şaguna”, susţin cei de la Pro Urbe, încheind: „Silueta filigranată – cu valoare emblematică – a Podului Traian nu trebuie să rămână doar o amintire, regăsită în memoria arădenilor vârstnici, pozelor şi vederilor vechi, sau în cele câteva materiale filmate. Transmiteţi-l reabilitat, dar nealterat generaţiilor viitoare!”.
Al. Nagy Vizitiu propune totodată organizarea unei dezbateri cu participarea reprezentanţilor firmei ce a realizat studiul de trafic în municipiu, cu arhitectul-şef al Aradului, cu filiala locală a Ordinului Arhitecţilor şi chiar cu foştii arhitecţi-şefi, a căror expertiză ar trebui valorificată.
Conform declaraţiilor primarului Gheorghe Falcă, nou pod va prelua ambele linii de tramvai şi un sens de mers pentru autovehicule, lăsând Podului „Traian” o singură bandă auto.
Sursa:
Observator.info
Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați
Observator.info