Local

?Efectul Boagiu? asupra constructorilor: ??n două luni au făcut ceea ce nu au făcut ?ntr-un an şi jumătate?

30.05.2011 ⋅ 0 comentarii

„Tot ce s-a întâmplat în ultimii 10 ani (în domeniul lucrărilor de infrastructură, n.r.) este rezultatul unei permisivităţi foarte mari manifestate în ultimii 10 ani. Până acum constructorii erau cei care dictatu, care spuneau Ministerului, adică beneficiarului, ce şi cum să facă. Acum s-a schimbat, beneficiarul este cel care pune condiţiile. Eu pun acum în practică proiectele pe care le-am lăsat în primul meu mandat la Ministerul Transporturilor, acum 10 ani . De la ultima vizită (începutul lunii aprilie, n.r.) se vede un progres substanţial.  În două luni au făcut ceea ce nu au făcut într-un an şi jumătate (cu referire aici la drumul Arad-Oradea). Mobilizarea e maximă, se poate însă şi mai mult”, este rezumatul mesajului pe care ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, l-a transmis în vizita sa de astăzi. Anca Boagiu a făcut sâmbătă un veritabil tur de forţă în vestul ţării, vizitând obiective precum: autostrada Arad-Timişoara, centura în regim de autostradă a Aradului sau lucrările de reabilitare a drumului Arad-Oradea. Ultimele două lucrări au fost şi sunt cu probleme, în sensul existenţei unei întârzieri semnificative din diferite motive. Ministrul a anunţat că, deja, Compania Naţională de Autostrăzi a penalizat atât constructorii, cât şi consultanţii celor trei lucrări aminitite. Totalul penalizărilor aplicate până acum se ridică la suma de 40 milioane de euro!
Constructorii centurii şi cei care reabilitează drumul Arad-Oradea se află cu sabia lui Damocles asupra capului. Dacă nu vor îndeplini termenele asumate astăzi, contractele lor vor fi reziliate. Anca Boagiu a apreciat că de la ultima sa vizită, pe ambele şantiere s-au făcut progrese de care este mulţumită, chiar dacă per ansamblu timpii de execuţie nu sunt de natură să mulţumească. Ministrul a insistat că schimbarea de atitudine a constructorilor s-a datorat unor măsuri pe care le-a luat în ultima perioadă, precum: restructurare în Administraţia Naţională a Drumurilor, aplicarea „notice-lor corecte” -  adică a unor termene intermediare constructorilor cu probleme, neaccpetarea ca regulă a  cererilor de mărire a preţului după câştigarea licitaţiei, în general o atitudine mult mai fermă în faţa constructorilor care până acum ar fi profitat de „permisivitatea” autorităţilor de la Bucureşti. Întrebată fiind dacă îl atacă indirect pe predecesorul său, colegul de partid Radu Berceanu, Anca Boagiu l-a acuzat pe reporter că „duce discuţia într-o zonă falsă”. Din mesajul transmis de actualul ministru al Transportului a reieşit că extinde acuzaţiile şi spre guvernările anterioare, când PNL sau PSD erau principalele partide de guvernare.
La fiecare vizită, ministrului i s-a prezentat pe scurt stadiul lucrării, de către un reprezentant al constructorilor, după care Anca Boagiu a tras propriile concluzii. Iată, în mare, stadiul lucrărilor:

Arad-Timişoara, cel mai avansat tronson. Final: decembrie 2011

Autostrada Arad-Timişoara pare a fi lucrarea ce dă cele mai puţine emoţii autorităţilor arădene cu privire la respectarea termenului de dare în fololosinţă: sfârşitul anului 2011. Ultimele probleme cu siturile arheologice se pare că s-au rezolvat, iar pe autostradă se lucrează intens pentru încadrarea în termen. A fost deja turnat un prim strat de asfalt pe mai mulţi kilometri, după cum se poate vedea şi din filmuleţul prezentat recent de către primarul Gheorghe Falcă. Ministrul Anca Boagiu a anunţat că avansul lucrărilor va fi monitorizat din aer în fiecare lună.

Centura în regim de autostradă: o parte finalizată în decembrie, o parte la mijlocul anului viitor

La centură lucrurile sunt mai complicate. Din câte se pare, luni va avea loc semnarea contractului dintre constructori şi Direcţia Sanitar Veterniară şi Siguranţa Alimentelor prin care sediul instituţiei urmează să intre în proprietatea constructorilor. Noul sediu al DSVSA ar fi deja pregătit pentru mutarea efectivă a echipamentelor de laborator. S-ar putea ca în iulie să înceapă lucrările şi pe tronsonul de lângă aeroport. În rest, porţiunea de la podul de peste Mureş şi până la intersecţia cu drumul naţional spre Timişoara va fi terminată până în 20 decembrie (minus câteva lucrări secundare la podul peste Mureş). Din decembrie, dacă şi autostrada spre Timişoara va fi deschisă, circulaţia pe centura în regim de autostradă s-ar putea desfăşura astfel: pe autostrada propriu-zisă până după podul de peste Mureş, imediat după pod ar urma o coborâre spre strada Pădurii, apoi stânga pe strada Bodrogului, iar în apropiere de aeroport se va intra pe o bretea ocolitoare care va duce spre o porţiune de autostradă din care va fi terminat doar un singur sens de mers. Pe această ultimă secţiune se va circula în ambele sensuri, până la finalul autostrăzii. Constructorul a propus această variantă de ocolire a tronsonului ce nu va fi finalizat până în decembrie, însă soluţia va trebui aprobată atât de Minister cât şi de Consiliul Local Municipal. Sigur, străzile din municipiu pe unde va fi deviată circulaţia vor fi refăcute de constructorul autostrăzii.
Altfel, pe 22 iulie se va face legătura între cele două „maluri” ale podului peste Mureş. Primarul Gheorghe Falcă a anunţat că în jurul datei de întâi august va fi organizat un eveniment care să evoce simbolic unirea celor două maluri arădene ale Mureşului.

Reabilitarea Arad-Oradea, la turaţie maximă

 La precedenta vizită, ministrul Anca Boagiu îi ameninţa cu rezilierea contractului pe cei care reabilitează drumul Arad-Oradea. Acum, discursul ministrului s-a îndulcit vizibil, Anca Boagiu declarându-se mulţumită de ce a văzut. „Acum două luni mergeam pe hârtoape, iar acum am mers pe asfalt”, a declarat Boagiu, referindu-se la câţiva kilometri de drum, între Arad şi Zimandu Nou, unde pare-se că s-a aşternut şi ultimul strat de asfalt. Promisiunea constructorilor în acest caz este pentru finalizarea totală a lucrărilor la mijlocul anului viitor. Până la sfârşitul luni 2011 va fi însă abordată toată lungimea drumului, însă pe anumite tronsoane nu vor fi aşternute toate straturile de asfalt.

Termenele asumate în faţa presei au fost luate la cunoştinţă de către ministru. Anca Boagiu nu are emoţii cu privire la depăşirea şi acestor termene, deoarece „nu putem să-i bănuim pe aceşti constructori că nu ştiu să facă drumuri. Nu îşi permit să-şi strice numele”, a conchis Anca Boagiu.

Sursa: Observator.info

Autor: L.C ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro