Local

Un raliu de poveste

08.08.2011 ⋅ 0 comentarii

Raliul Aradului 2011, a sasea etapa a Campionatului National de Raliuri Dunlop, competitie organizata sub egida Federatiei Romane de Automobilism Sportiv, este deja istorie. Pilotii se gandesc deja la urmatoarea etapa, Tara Barsei, isi fac calculele pentru ca sezonul se indreapta spre final, dar in urma au ramas ecourile unei curse incredibile, care nu a iesit din tiparele acestui sezon extrem de agitat.

Multe emotii, dar si satisfactii pe masura

A fost un raliu cu o participare numeroasa, 92 de echipaje inscrise la start, si asta ca Aradul a fost etapa comuna in campionatul Romaniei, precum si in cel al Ungariei. O cursa cu o asemenea participare nu a mai fost organizata in Romania din anii ’80 si, desi au fost mari emotii la start, mai ales din partea organizatorilor, totul a decurs aproape perfect, neexistand nici macar un minut de intarzaiere in programul cursei. Totusi, incidente de cursa au fost, intrucat doar 47 de echipaje au reusit sa treaca linia de sosire, restul ramnand in decor sau pe probele speciale, din cauza unor defectiuni tehnice. A fost un raliu extenuant, care a pus toata lumea la incercare, dar satisfactia organizatorilor a fost imensa la final, atunci cand totul s-a terminat cu bine.   Mari favoriti au iesit prematur din cursa

Nici nu a inceput bine prima bucla a celei de a doua zi si prima bomba s-a detonat: Dan Girtofan, liderul la zi al Campionatului National, a abandonat dupa ce a rupt un brat, in urma unei „aterizari” nereusite dupa o saritoare. Apoi, s-a retras Vlad Cosma, din cauza unor probleme mecanice, iar Gergo Szabo, campionul national en-titre, a venit la service cu bolidul sau, care avea probleme cu instalatia electrica. Deja toata lumea incepuse sa isi refaca socotelile, iar Bogdan Marisca, liderul clasamentului provizoriu, incerca sa isi conserve pozitia, fiind atacat de Marco Tempestini si Vali Porcisteanu.   Porcisteanu a fortat o data si bine


A doua „bucla” (Conop-Nades) a schimbat radical podiumul provizoriu, intrucat Vali Porcisteanu a fortat, a mers aproape de limita si, profitand de o pana a lui Marco Tempestini si o problema cu racirea a lui Bogdan Marisca, s-a „cocotat” pe primul loc, avand deja un avans consistent in fata urmaritorilor sai. La panda statea batrana „vulpe” Titi Aur, care desi a mers nebuneste, dupa propriile lui declaratii, a facut o gramada de prostii, a reusit sa ramana pe traseu, mentinandu-se pe locul 4.   Atacul decisiv i-a fost fatal lui Tempestini

A treia bucla a fost calma, diferentele s-au pastrat, batlia finala urmand sa se dea pe ultima trecere pe Nadas. Singurul care a amenintat ca va ataca a fost Marco Tempestini, in timp ce Porcisteanu si Marisca erau decisi sa isi conserve diferentele. Si, la mijlocul probei speciale, Tempestini a mai „bifat” o pana, a fortat sa termine traseul, dar si-a distrus tot ce inseamna roata drepta fata. La iesirea de pe proba speciala, Tempestini, impreuna cu copilotul sau, Dorin Pulpea, s-au chinuit sa lege ce a mai ramas din roata cu chingi, navigatorul a ajuns in portbagaj, si a inceput aventura spre service. Da, pe drum, a mai urmat o pana pe stanga si toate visele legate de podium s-au spulberat. Astfel, Titi Aur s-a trezit pe ultima treapta a podiumului, pozitie pe care nu ar fi visat-o, mai ales dupa ce, in unele momente, a fost cu masina mai mult pe langa, decat pe strada.   Un top 10 inedit

In urma acestor abandonuri, situatia s-a bulversat si ierarhia primilor 10 clasati a aratat astfel: 1. Vali Porcisteanu/Dan Dobre (Mitsubishi Evo 9), 2. Bogdan Marisca/Sebastian Itu (Mitsubishi Evo), 3. Titi Aur/Borbely Karoly (Mitsubishi), 4. George Grigorecu/Petru Paler (Renault Clio R3), 5. Dan Tatoiu/Adrin Berghea (Mitsubishi Evo 9), 6. Alexandru Filip/Bogdan Iancu (Renaul Clio R3 Maxi), 7. Sidonia Tatoiu/Tudor Marza (Mitsubishi Evo X), 8. Bereczki Robert/Kozma Laszlo (Citren C2R2 Max), 10. Bogdan Nastase/Horatiu Baltador (Dacia Logan). Astfel, Sidonia Tatoiu a „bifat” primele puncte in acest sezon, si, pentru prima data in 2011, un o Dacia Logan a intrat in puncte in clasamentul general. Asa se intampla atunci cand ai parte de un raliu, in care totul se poate rasturna pe orice proba speciala.   Si la unguri au fost rasturnari spectaculoase de situatie

Nici in intrecerea vecina lucrurile nu au stat mai bine. Si la unguri, dupa prima bucla au inceput sa „zboare” vedetele din peisaj, marii favoriti, ASI si Kazar, fiind nevoiti sa se transforme in spectatori. Au mai „picat” capete pana la final, a mai fost si o penalizare de 10 secunde (incasata de Spitzmuller Csaba) ce a schimbat ordinea pe podium, dar si un invingator, Toth Janos, care, in urma victoriei de la Arad, a urcat pe prima pozitie a clasamentului maghiar, fiind marele favorit la titlu. Podiumul final la unguri a fost: 1. Toth Janos/Tagai Robert (Peugeot 207 S2000), 2. Hadik Andras/Juhas Istav (Subaru Impreza), 3. Spitzmuller Csaba/Szoke Tamas(Mitsubishi Lancer Evo X R4).   Oare, sunt mai buni ca noi?

Oricum, ungurii au avut un ritm de cursa demential, batalia intre ei fiind incredibila. Si asta pentru ca, dupa Arad, mai este o singura etapa, dar, mai important, au si cu ce. Pana si pilotii romani se uitau cu jind la „exponatele” ungurilor, adica Mitsubishi Evo X R4, Peugeot 207 S2000, Ford Fiesta S2000, Skoda Fabia S2000. Desi aveu pe mana bolizi ce echivaleaza cu bugetul pe un an sau doi al unui roman, ungurii nu aveau mila. Butor Robert, de exemplu, cu cateva saptamani in urma, a ramas fara masina ce i-a luat foc intr-un raliu, dar la Arad a venit cu un bolid nou-nout. Un alt pilot ungur, care la fiecare trecere prin service avea tot mai putin din bara fata, a spus: „Si ce daca? Merg pana se rupe. Oricum trebuie sa o schimb in curand”.  Poate ca si acesta a fost motivul diferentelor mari inregistrate pe probele speciale intre unguri si romani. Sau poate ai lor, pe langa materialul de concurs sunt si mai buni... Cine stie? Poate ca un raliu comun, in care sa se faca un singur clasament, ne va edifica.   Fair-play-ul ungurilor

In mod normal, la finalul raliului, ar fi trebuit sa se faca un clasament comun al primilor trei clasati, dar ungurii, cu un fair-play deosebit, au refuzat acest lucru, conducerea cursei lor decizand ca nu ar fi corect sa se intocmeasca un astfel de clasament, atat timp cat la superspeciala de vineri seara, ai lor piloti au avut libera alegere a gumelor, in timp ce ai nostri au fost fortati sa mearga doar pe „gume” de macadam. Si, astfel, primel trei echipaje din clasamentul open al Romaniei – Vali Pocisteanu/Daniel Dobre, Bogdan Marisca/Sebastian Itu, Daniel Ungur/Anton Avram – au urcat, in aceasta ordine pe podium, pentru a primi Marele Premiu al orasului Arad.

Sursa: Observator.info

Autor: Observator ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro