Arad, pe locul 2 ?n ţară, ?n 2011, ?n topul spaţiilor comerciale nou deschise ?n Rom?nia!
01.02.2012 ⋅ 0 comentarii
Constanţa, Arad, Oradea şi Craiova sunt oraşele unde au fost livrate cele mai multe spaţii comerciale în semestrul al doilea din 2011, iar tendinţa pentru 2012 şi 2013 este de creştere a stocului de spaţii comerciale în oraşe cu peste 180.000 de locuitori, potrivit raportului CBRE România.
Piaţa spaţiilor comerciale din România a cunoscut în semestrul al doilea al anului trecut cel mai înalt nivel de după 2008, cu aproximativ 230.000 de metri pătraţi de spaţii deschise, se arată într-un raport realizat de compania imobiliară CBRE.
Astfel, dacă în 2008 au fost inauguraţi circa 435.000 de metri pătraţi de spaţii noi, în a doua jumătate a lui 2011 au fost livraţi aproximativ 230.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale moderne.
"Tendinţa din 2011 a marilor jucători din retailul global de a se extinde va continua să se menţină cel puţin pe următorul an. Branduri internaţionale au intrat pe piaţa românească anul trecut şi aşteptăm alte nume mari, la nivel global, să îşi dezvolte subsidiare locale în ţara noastră în acest an, potrivit anunţurilor oficiale ale acestor companii. Consecinţa este că dezvoltatorii imobiliari de spaţii comerciale prime vor încerca să satisfacă această nevoie în oraşele cu populaţie numeroasă din România", a declarat într-un comunicat Răzvan Iorgu, directorul general al CBRE.
Retailerii internaţionali au continuat expansiunea atât în Bucureşti, cât şi în afara capitalei. Cei mai activi au fost comercianţii din industria textilă, precum H&M, Inditex, C&A sau New Yorker, dar şi cei din sectorul alimentar, printre care Mega Image, Profi, Lidl, Carrefour, Cora sau Auchan.
Printre companiile internaţionale de renume care au intrat pe piaţa locală în ultimele şase luni se numără New Look şi Leroy Merlin. În sectorul de lux, cel mai nou magazin este Valentino, în timp ce Escada şi Burberry au anunţat că vor intra în România în 2012.
Analiza realizată de CBRE arată tendinţa de creştere a cererii de spaţii comerciale pentru următorii trei-patru ani în principalele oraşe din România, precum Bucureşti, Iaşi, Constanţa sau Braşov.
În ultimele şase luni ale anului 2011 chiriile au rămas stabile atât pentru spaţiile stradale (70 de euro/metru pătrat/lună), cât şi pentru centrele comerciale (50 de euro/metru pătrat/lună).
Stocul de spaţii comerciale care urmează să fie livrat pe piaţă la nivel naţional depăşeşte 2 milioane de metri pătraţi, dintre care doar 15%, respectiv 314.000 metri pătraţi, se află în construcţie.
În Bucureşti, stocul de spaţii comerciale analizat în funcţie de suprafaţa închiriabilă este format, în principal, din centre comerciale cu suprafeţe mai mari de 40.000 de metri pătraţi, urmate de cele între 20.000 şi 40.000 de metri pătraţi. Parcurile comerciale au o pondere de 28% din totalul stocului.
În ceea ce priveste tendinţele investiţionale în semestrul doi al anului trecut, raportul CBRE România evidenţiază că centrele comerciale au reprezentat ponderea cea mai mare din volumul de investiţii, şi anume 79% din totalul tranzacţiilor.
CBRE Group are aproximativ 31.000 de angajaţi (excluzând afiliaţii) şi deserveşte proprietarii de active imobiliare, investitorii şi chiriaşii prin intermendiul celor peste 300 de birouri din întreaga lume.
Sursa: Observator.info
Autor: Observator ⋅