Local

Are Aradul nevoie de tramvaie noi?

24.04.2012 ⋅ 0 comentarii

Răspunsul la interogarea din titlu este scurt: are! Judeţele importante din România s-au gândit, fiecare, să investească serios în schimbarea aspectului transportului local, doar la noi lucrurile trenează. Deşi de mai bine de doi ani de zile au fost date în funcţiune noile linii de tramvai din cartierul Aurel Vlaicu, aceleaşi hoaşte de garnituri circulă şi acum pe ele, ca înainte.

Vă mai amintiţi ce ni se promite cu trei-patru ani în urmă? Că după înlocuirea liniilor tramvaiele din Arad vor fi ultimul răcnet, că spaţiul dintre linii va fi înierbat iar tramvaiele vor iriga şi vor tunde gazonul, că vor circula în regim de metrou de suprafaţă. Poveşti de adormit arădenii copilăroşi... În realitate, am constatat că până acum tramvaie aruncate în occident au fost aduse la Arad şi prezentate ca noi, chiar dacă aveau 40 de ani, probabil în ideea că arădenilor le sunt bune şi astea... Ei bine, nu sunt bune! Avem probabil cel mai scump transport public din România, dar şi unele dintre cele mai proaste şi mai vechi vagoane de tramvai. Asta în condiţiile în care în oraşul nostru funcţionează o fabrică de tramvaie, una care produce cele mai moderne tramvaie din Europa şi cele mai economice din lume, sub licenţa nemţilor de la Siemens.

Se spune că nimeni nu este profet în ţara sa şi constatăm că la Arad zicala aceasta este susţinută prin ignoranţa cu care administraţia locală se raportează la fabrica noastră de tramvaie. Spun „a noastră”, fiindcă este a întregii comunităţi, de vreme ce este parte a unei companii cu peste 2000 de angajaţi, care susţine prin impozite şi taxe locale economia Aradului (mă gândesc, de pildă, dacă administraţia ar avea soluţii în cazul trimiterii în şomaj a 2000 de oameni, din lipsă de comenzi la fabrică?!). În ciuda acestui fapt, niciun tramvai nu a fost cumpărat de primărie. Niciun tramvai arădean nu rulează în Arad, politicienii locului înţelegând probabil că sprijinul pentru o industrie locală înseamnă să te fotografiezi cu ea şi să o pomeneşti în discursuri.

Oradea are tramvaie noi deja de câţiva ani. Clujul numai ce şi-a cumpărat şi el câteva, iar Timişoara a anunţat licitaţie pentru zece garnituri. La Bucureşti e pe cale să se realizeze o investiţie masivă în transportul în comun. Aradul rămâne la coadă, deşi dintre toate aceste oraşe este în cea mai privilegiată situaţie.

Am văzut acum că preşedintele PSD Arad a solicitat întinerirea parcului de tramvaie, în cadrul unei conferinţe de presă pe care a susţinut-o azi. Mă duc mai departe şi spun: Aradul trebuia să se gândească de mult să respecte nu numai călătorii, ci şi investitorii săi şi, implicit, forţa sa de muncă. Pe bună dreptate s-au întrebat administraţiile locale ale altor municipii de ce tocmai la Arad nu circulă tramvaiele Imperio, care e hiba lor de nu sunt agreate în oraşul lor de baştină? Este o întrebare care pentru cei care ne conduc ar trebui să sune ca o somaţie. Atitudinea lor a creat mari deservicii industriei Aradului şi implicit arădenilor. Chiar aşa: de ce nu au avut disponibilitatea până acum să investească în tramvaie (ca orădenii), să acceseze fonduri europene (ca timişorenii), să îşi susţină investitorii, ca polonezii?!

Am mai spus-o, problema este una ce ţine de stabilirea priorităţilor. Dacă numai 20% dintre cheltuielile făcute de administraţie s-ar fi îndreptat, în ultimii doi ani, către tramvaie noi, astăzi alta ar fi imaginea Aradului şi altul ar fi confortul arădenilor. Dacă în loc să le dea altora zeci de milioane de euro, primăria s-ar fi gândit să dea câteva milioane şi pentru tramvaie, astăzi aveam un oraş cu aspect mai occidental şi condiţii de trafic mai bune. Dar pentru administraţie altceva contează!

Sursa: Observator.info

Autor: Observator ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro