Local

UPDATE: Percheziţii la Romstrade şi Blue Air, ?ntr-un dosar privind posibile deturnări de fondurila autostrada Arad-Nădlac

29.11.2012 ⋅ 0 comentarii

Procurorii anticorupţie fac, joi, percheziţii la firmele Romstrade şi Blue Air, deţinute de Nelu Iordache, într-un dosar privind posibile deturnări de fonduri în cazul lucrărilor la autostrada Arad - Nădlac, au declarat surse judiciare.

Potrivit surselor citate, Nelu Iordache s-a asociat cu firme portugheze pentru lucrările la segmentul de autostradă Arad-Nădlac, iar din cauza unor nemulţumuri apărute în privinţa lucrărilor, acestea ar fi sesizat mai multe instituţii, printre care şi Comisia Europeană.

Sursele citate au precizat că prejudiciul în acest caz ar fi de aproximativ şase milioane de euro.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a reziliat recent contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii Nadlac-Arad, încheiat cu o asociere din care face compania Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor.

Directorul general al CNADNR, Mircea Pop, declara pentru MEDIAFAX că motivul principal al rezilierii contractului este reprezentat de întârzierile în execuţie, proiectul fiind în prezent la stadiul de 20%, faţă de 70%, cât ar fi fost indicat.

Pop adăuga că există şi alte motive pentru rezilierea contractului. "Este un complex de împrejurări, mai amplu", preciza şeful CNADNR.
Premierul Ponta afirma, confirmând informaţiile transmise anterior de MEDIAFAX, că proiectul de construcţie a autostrăzii Arad-Nădlac, finanţat şi de către Uniunea Europeană, a fost licitat în condiţii considerate de Comisia Europeană ca fiind greşite, astfel că este posibilă rezilierea contractului şi organizarea unei noi licitaţii.

MEDIAFAX anunţa încă din luna iulie că oficialii Comisiei Europene pregătesc o scrisoare de întrerupere a uneia din plăţile solicitate de către CNADNR pentru un contract de construcţie a autostrăzii Arad-Nădlac în contextul în care au fost identificate "iregularităţi şi suspiciuni de fraudă".

Construcţia autostrăzii Nădlac-Arad a fost împărţită în două loturi, pe o distanţă totală de apropae 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea revine companiei germane Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.

Finanţarea este asigurată din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene.

Lucrările au început în toamna anului trecut, termenul de finalizare a ambelor tronsoane ale Autostrăzii Nădlac-Arad fiind anul 2013.
CNADNR a mai reziliat un contract încheiat cu o asociere din care face parte compania Romstrade, pentru reabilitarea unui tronson al DN6, Alexandria-Craiova. Contractul încheiat cu asocierea Romstrade - Ezentis Infraestructuras - Euroconstruct Trading 98 viza reabilitarea DN6, lot 2, pe o porţiune de aproape 53 de kilometri.

CNADNR preciza că a transmis în 14 noiembrie înştiinţarea de reziliere a contractului, decizia fiind luată ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor contractuale de către antreprenor, respectiv pentru că nu a îndeplinit "notificarea de remediere cu privire la recuperarea întârzierilor şi nu a respectat termenele asumate cu privire la îndeplinirea punctelor de referinţă".

Compania de Drumuri menţiona că antreprenorul nu îşi poate îndeplini obligaţiile contractuale şi nu poate finaliza toate lucrările până la expirarea duratei de execuţie a lucrărilor, de 730 zile, în contextul în care au trecut deja 560 de zile.

Contractul pentru acest lot din DN6 figurează într-un raport al Corpului de Control al premierului, finalizat în noiembrie, în care se arată că lucrările de construcţie de drumuri naţionale şi autostrăzile sunt întârziate deoarece firmele de construcţii nu dispun de personal şi utilaje suficiente, pe măsura contractelor, şi lucrează în acelaşi timp pe mai multe şantiere. Verificările au fost derulate la CNADNR pentru identificarea cauzelor care au determinat întârzierile în execuţia lucrărilor de infrastructură rutieră aflate în derulare, perioada verificată fiind 1 ianuarie 2007-31 august 2012.

Raportul a fost transmis Ministerului Transporturilor şi CNADNR pentru a dispune măsurile necesare.

Romstrade a fost fondată în anul 1994, capitalul social subscris şi vărsat al societăţii Romstrade, de 16.151.800 lei, fiind repartizat celor doi asociaţi, respectiv 76% preşedintelui firmei Nelu Iordache şi 24% lui Gheorge Cruceru.

Din grupul de firme controlat de Nelu Iordache fac parte mai multe companii, cele mai importante fiind Romstrade şi operatorul aerian low cost Blue Air.

Unul dintre cele mai importante contracte adjudecate în 2011 de Romstrade viza construcţia primului lot şi a drumului de legătură al tronsonului de autostradă Nădlac-Arad, în asociere cu Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro.

Totodată, Ministerul Dezvoltării anunţa că a atribuit unor asocieri din care face parte Romstrade contracte de modernizare a drumurilor judeţene din Prahova, Giurgiu, Ilfov, Arad şi Bihor, derulate prin Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii. Astfel, Romstrade şi Primacons ar urma să modernizeze drumurile din Prahova, Giurgiu şi Ilfov pentru 781,4 milioane lei şi pe cele din Arad şi Bihor cu 527,2 milioane lei, fără TVA.

Romstrade a înregistrat, în 2011, un profit de 2,6 milioane de euro, adică jumătate din cel obţinut în 2010, potrivit Forbes Romania. În urmă cu doi ani, cifra de afaceri a companiei era de 134 milioane de euro.

În 2009, Romstrade era cel mai mare constructor local, având un profit de peste 31 milioane de euro şi o cifră de afaceri de 268 milioane de euro.

În 2011, Romstrade avea, potrivit datelor depuse la Ministerul Finanţelor, 1.623 de salariaţi.

Nelu Iordache a figurat în ediţia 2011 a Topului Forbes 500 Miliardari pe locul 28, cu o avere de 150 milioane de euro.

Sursa: Observator.info

Autor: Observator ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro