Local

Ministerul Agriculturii lansează cardul de pieţar. Ce condiţii noi trebuie să ?ndeplinească producătorii ca să v?ndă la tarabă

21.02.2013 ⋅ 0 comentarii

Ministerul Agriculturii pregăteşte implementarea unui nou sistem de acces în pieţe pentru producătorii agricoli. Până la finalul acestui an, persoanele fizice care vor dori să îşi comercializeze, spre exemplu, legumele sau fructele din producţie proprie în pieţele din ţară vor avea nevoie de un card special care le va permite accesul în aceste spaţii.

Pentru a putea să îşi vândă marfa pe tarabe, ei vor avea nevoie, pe lângă certificatul de producător eliberat de primării, şi de un carnet de comercializare a produselor agricole, potrivit proiectului de Ordonanţă de Urgenţă pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol publicat pe site-ul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR).

Proiectul va rămâne în consultare publică pe pagina web a ministerului până la data de 18 februarie.

Ce este cardul de acces în pieţe

  În pieţele din România vor fi organizate obligatoriu, în curând, spaţii speciale care vor fi destinate producătorilor agricoli persoane fizice unde aceştia vor putea să îşi comercializeze mărfurile. Ele se vor extinde cel puţin pe jumătate din totalul spaţiilor de vânzare existente. Accesul în pieţe al celor care vor să îşi vândă produsele proprii se va face pe baza unui card de acces care va fi însoţit şi de certificatul de producător şi de o filă din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol.

  Un astfel de card nu va putea fi transmis de la un producător la altul şi se va acorda în baza certificatului de producător, "având înscrise unităţile de măsură pentru produsele specifice activităţii desfăşurate".

Descarcă proiectul Ordonanţei de Urgenţă pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol

"Cardul va conţine informaţii precum locul de producţie, numele producătorului şi dacă acesta respectă bunele practici agricole", a explicat pentru gândul  Daniel Botănoiu, secretar general al MADR. "Trebuie să avem în vedere că dorim o normalitate şi un tratament echitabil pentru toţi actorii de pe piaţă", a mai adăugat el.

"Noi suntem obligaţi să ştim, de la furcă la furculiţă, de unde a plecat produsul şi ce cantitate are", a mai menţionat Botănoiu.

Cum va funcţiona cardul de acces în pieţe

În pieţele din ţară vor apărea cântare cu afişat electronic, asemănătoare celor care se găsesc, în prezent, în supermarket-uri. Ele vor dispune şi de un "cititor" prin care se va permite accesul producătorilor în structurile de vânzare organizate în zonele publice.

  Primul pas pe care aceştia trebuie să îl urmeze pentru a putea avea acces în piaţă este acela de a apăsa pe ilustraţia cântarului ce reprezintă produsul pe care vor să îl comercializeze. Apoi, din cantitatea de produs încărcată pe card li se va scădea automat cantitatea pe care vor să o vândă.

Potrivit secretarului de stat al MADR, acest sistem va fi implementat în pieţe pe parcursul anului 2013.

Care este rolul carnetului de comercializare a produselor agricole

Pentru a putea să îşi vândă produsele agricole, persoanele fizice înregistrate fiscal vor avea nevoie odată cu punerea în vigoare a prevederilor cuprinse în cadrul ordonanţei de urgenţă de un carnet de comercializare, diferit de certificatul de producător. Pentru a intra în posesia lui, producătorii agricoli trebuie să se adreseze primăriilor, având în vedere faptul că fiecare carnet va fi semnat şi ştampilat de către edili.

La nivelul primăriilor se va păstra, prin intermediul unui registru, evidenţa carnetelor de comercializare a produselor din sectorul agricol.

"Certificatul de producător este de fapt un atestat. Atestă că cetăţeanul este producător, nu îi permite să iasă în piaţă cu marfă", a mai explicat pentru gândul  Daniel Botănoiu. "Dacă persoana fizică vrea să vândă cantităţi mari atunci trebuie să meargă la primărie şi să ia carnet de comercializare", a mai adăugat el.

Secretarul de stat ne-a mai explicat că odată cu intrarea în vigoare a noilor prevederi vor fi emise trei tipuri diferite de carnete, unul special pentru agricultori, unul pentru horticultori şi unul pentru cei din sectorul zootehnic, care vând animale sau produse procesate din carne, şi că oficialii s-au inspirat de la carnetul pentru viticultori, care există deja, atunci când au luat în considerare introducerea acestora.

Cum va arăta un carnet de comercializare a produselor agricole

Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol va avea o formă dreptunghiulară, va avea o lungime de 20 de centimetri şi o lăţime de 10 centrimetri, şi va fi prevăzut cu o serie alcătuită din şase cifre. Primele trei cifre vor reprezenta indicativul interurban al judeţului, iar ultimele trei cifre, începând de la 001 până la 999, vor indica producătorul, mai exact, ordinea în care au fost eliberate carnetele de producător de legume şi fructe.

De asemenea, carnetul va fi tipărit în trei exemplare, fiecare având 100 de file. "În cazul exercitării comerţului cu ridicata, regimul de utilizare de către producătorul agricol a filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol este următorul: primul exemplar se înmânează cumpărătorului, al doilea se depune la primăria unităţii/subdiviziunii administrativ teritoriale care a emis carnetul, al treilea exemplar se păstrează la carnet", se explică în cadrul proiectului.

Ce este certificatul de producător şi cum poţi intra în posesia lui

Certificatul de producător va cuprinde numele şi prenumele producătorului, denumirea produselor sale şi suprafaţa de teren exploatată, respectiv numărul de animale deţinute, producţiile care se estimează că vor fi destinate comercializării şi temeiul legal al elibărării acestuia.

Certificatele sunt asigurate de către consiliile judeţene şi de consiliul general al Municipiului Bucureşti, ele fiind apoi distribuite, în cazul solicitării, unităţilor administrativ teritoriale.

Practic, producătorii vor putea să intre în posesia certificatelor de la primăriile din ţară, iar atestarea lor profesională va fi realizată "de către structuri asociative profesionale/patronale/sindicale din agricultură (...) precum şi de către structuri teritoriale de consultanţă agricolă".

Cum va arăta un certificat de producător

Certificatele de producător, care vor fi valabile pe o perioadă de un an, vor fi tipărite pe un formular tipizat, potrivit proiectului Ordonanţei de Urgenţă, la Imprimeria Naţională. Printre elementele care vor apărea pe acestea se vor număra:

- o bandă tricoloră în colţul dreapta sus

- stema României în colţul strânga sus

- grafică ce cuprinde elemente de securizare

- numerator cu cinci cifre.

Pentru a fi luaţi în evidenţă drept plătitori de taxe şi impozite, producătorii agricoli persoane fizice care deţin astfel de certificate trebuie să se înregistreze la administraţiile teritoriale ale finanţelor publice de care aparţin.

Amenzi de până la 20.000 de lei

Cei care nu vor respecta prevederile acestei ordonanţe vor putea fi sancţionaţi cu amenzi cuprinse între 50 de lei şi 20.000 de lei. Sancţiunile vor putea fi aplicate fie de către persoane împuternicute de către MADR, fie de cele împuternicite de Ministerul Afacerilor Interne şi de Ministerul Finanţelor Publice. Poliţiştii vor putea, la rândul lor, să constate contravenţiile şi să aplice sancţiuni.

În cazul în care cumpărătorii nu deţin pe parcursul transportului produselor fila din carnetul de comercializare care justifică provenienţa mărfii, persoanele fizice vor fi amendate cu suma de 50 de lei, în timp ce operatorii economici vor primi sancţiuni cuprinse între 3.000 de lei şi 5.000 de lei la care se va adăuga şi confiscarea produselor transportate şi a mijlocului de transport.

Dacă în pieţe nu vor fi organizate spaţii separate speciale pentru producătorilor agricoli persoane fizice amenda va fi cuprinsă între 15.000 de lei şi 20.000 de lei.

Sursa: Observator.info

Autor: Observator ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro