Local

Primăria Arad cumpără şase tramvaie noi cu 9 milioane euro, fiind lansată licitaţie internaţională

24.05.2013 ⋅ 0 comentarii

Primăria Arad va achiziţiona, în acest an, şase tramvaie noi, în valoare de peste nouă milioane de euro, fiind lansată licitaţia internaţională, iar cinci caiete de sarcini au fost cumpărate deja, a anunţat, joi, primarul oraşului, Gheorghe Falcă.

Primarul Aradului, Gheorghe Falcă, a anunţat, într-o conferinţă de presă, că a fost lansată licitaţia internaţională pentru achiziţionarea a şase tramvaie noi, iar cinci caiete de sarcini au fost cumpărate, termenul final de depunere a ofertelor fiind 1 iulie.

Potrivit primarului, ofertele vor fi deschise în prezenţa ofertanţilor şi a reprezentanţilor BERD, care a acordat creditul pentru această investiţie, după data de 1 iulie urmând să aibă loc evaluarea.

Falcă estimează că până la sfârşitul acestui an va fi semnat contractul cu furnizorul de tramvaie care va fi desemnat în urma licitaţiei.

Valoarea celor şase garnituri va fi de cel mult 9,4 milioane de euro, sumă obţinută anul trecut de la BERD.

"În contractul de credit se prevede posibilitatea de a se mări achiziţia până la 12 tramvaie, însă vom face asta în următorii ani, în funcţie de evoluţia economică", a spus primarul.

Creditul total obţinut cu acest scop de la BERD este de 11 milioane de euro, diferenţa fiind folosită pentru modernizări în depoul de tramvaie şi pentru implementarea unui sistem electronic de achiziţie a biletelor de călătorie.

Referitor la acest sistem, edilul a afirmat că în oraş vor fi instalate dispozitive care vor emite bilete cu bandă magnetică, iar călătorii vor avea posibilitatea de a plăti în funcţie de timpul estimat al călătoriei. Astfel, dacă un călător va avea de schimbat mai multe tramvaie pe traseu va putea cumpăra un bilet valabil o oră, care va putea fi folosit în orice mijloc de transport al Companiei de Transport Public Arad, inclusiv autobuze.

La achiziţia de tramvaie, unul dintre criteriile principale prevăzute în caietul de sarcini pentru alegerea furnizorului este consumul redus de energie electrică, iar alte condiţii puse sunt ca toate echipamentele mecanice şi electrice să aibă o durată minimă de funcţionare de 30 de ani şi de cel puţin 600.000 de kilometri.

În iulie 2011, compania arădeană Astra Vagoane Călători a prezentat primul tramvai românesc, numit Imperio, produs în parteneriat cu Siemens şi care ar costa aproximativ 1,7 milioane de euro, după cum se anunţase la vremea respectivă, când autorităţile susţineau că preţul e cu 30 la sută mai mic decât al produselor similare de pe piaţa mondială.

Tramvaiul Imperio a fost prezentat în faţa autorităţilor locale din Arad şi a unor oficiali Siemens, în incita Fabricii de Tramvaie deţinută de Astra Vagoane Călători Arad.

Modelul are podeaua joasă şi are între 168 şi 240 de locuri, în funcţie de numărul de module din care este compus, respectiv trei sau patru.

Acţionarul majoritar al Astra Vagoane Călători Arad, Valer Blidar, declara la vremea respectivă că tramvaiul va ajunge în circulaţie imediat ce autorităţi locale din România vor organiza licitaţii pentru achiziţie.

“Costul va fi cu circa 30 la sută mai mic faţă de ceilalăţi fabricanţi din aceeaşi categorie. Dacă un tramvai al unor producători pretenţioşi costa 2,5 milioane euro, al nostru va costa undeva la 1,7 milioane. Autorităţile locale sunt interesate şi cred că vom avea succes pentru că nimeni în lume nu va produce un tramvai mai ieftin şi mai bun”, afirmase Blidar.

O lună mai târziu, tramvaiul "Imperio" a fost prezentat în premieră publicului, fiind scos pe şinele din centrul municipiului Arad pentru o călătorie la care au participat localnici şi oficiali din mai multe oraşe.

Reprezentanţii companiei arădene afirmau atunci că "Imperio" este cel mai nou model de tramvai produs pe piaţa mondială şi cel mai economic din lume, având consumul de electricitate cel mai mic.

"Acest produs este deja o mândrie naţională, Aradul făcând de aici încolo un nou segment de industrie pentru naţiunea română. Sperăm să fim printre primii beneficiari ai acestei mari investiţii şi, evident, să aducem confort în trafic”, declara, la vremea respectivă, primarul oraşului, Gheorghe Falcă.

În iunie 2012, Primăria Arad şi BERD au semnat un acord de împrumut în valoare de 20 de milioane de euro, din care 9,4 milioane de euro destinaţi achiziţiei a şase tramvaie noi, în timp ce diferenţa reprezintă refinanţarea unui împrumut BERD din 2009 privind modernizarea infrastructurii de transport. În acest proiect se prevedea modernizarea căii de rulare a tramvaielor, a depoului şi implementarea sistemului electronic de eliberare a biletelor.

Acordul de finanţare este al treilea semnat de municipalitatea arădeană cu BERD, primul fiind de 20 de milioane de euro, în 2005, iar al doilea de 13 milioane de euro, din 2009. Banii au fost folosiţi la proiecte de modernizare a infrastructurii rutiere şi a căilor de rulare pentru tramvaie.

Creditul obţinut anul trecut trebuie rambursat în 15 ani, cu o perioadă de graţie de trei ani.

“Împrumutul vechi avea o anumită dobândă, iar când am negociat împrumutul nou am obţinut o refinanţare în condiţii mai avantajoase pentru municipiul Arad”, declara, după semnarea acordului, Gheorghe Falcă.

Dobânda împrumutului este de doi la sută peste Euribor, faţă de 3,75 la sută peste Euribor cât era în contractul din 2009 şi 2,3 la sută peste Euribor în 2005.

Sursa: Observator.info

Autor: Observator ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro