Se licitează din nou şi celălalt tronson al autostrăzii Arad-Nădlac. Falimentul Alpine Bau lasă tronsonul Arad - Pecica cu 80% din lucrări făcute
23.07.2013 ⋅ 0 comentarii
UPDATE: Contractul pentru construcţia celui de-al doilea lot al autostrăzii Nădlac-Arad, încheiat cu firma austriacă Alpine Bau, care a intrat luna trecută în insolvenţă, a fost reziliat în urmă cu două săptămâni.
“Din cauza intrării în faliment a firmei Alpine Bau Gmbh, contractul de proiectare şi execuţie a autostrăzii Nădlac-Arad lot 2, încheiat între CNADNR şi antreprenorul Alpine, a fost reziliat în data de 09.07.2013, în conformitate cu prevederile din condiţiile contractuale. În perioada imediat următoare, CNADNR va întreprinde măsurile necesare în vederea demarării procedurii de achiziţie a lucrărilor rămase de executat, astfel încât să nu fie periclitate condiţiile de eligibilitate ale proiectelor”, au spus reprezentanţii CNADNR, la solicitarea ZF.
Tronsonul are o lungime de 16,7 kilometri şi un cost de 96 de milioane de euro, fiind finalizat la începutul lunii iulie în proporţie de aproape 85%.
Potrivit agenţiei de presă Reuters, firma Alpine Bau, cu care CNADNR încheiase contractul de construcţie a autostrăzii Nădlac-Arad, şi-a cerut intrarea în insolvenţă la jumătatea lunii trecute. În acelaşi timp, Alpine Holding, care regrupează toate activităţile firmei austriece, controlată de grupul spaniol FCC, şi-a cerut intrarea în faliment la finalul lunii iunie, potrivit Reuters.
Acesta este al doilea tronson reziliat pe autostrada Nădlac-Arad, după ce anul trecut CNADNR a decis să încheie contractul cu firma românească Romstrade (controlată de Nelu Iordache, aflat în prezent în arest) pentru construcţia a 22 de kilometri din această autostradă.
(sursa: Ziarul Financiar)
În urma publicării în ziarul Aradul a articolului referitor la deschiderea iminentă a tronsonului de autostradă Arad-Pecica, fostul ministru de Interne Constantin Traian Igaş ne-a contactat la redacţie şi ne-a informat că, în realitate, lucrările nu stau aşa cum am fost informaţi. Dimpotrivă! Autostrada Arad-Pecica a fost total abandonată de firma austriacă Alpine, care a intrat în faliment, iar subantreprenorii care mai lucrau pe şantier au întrerupt şi ei orice activitate! În acest moment, autostrada Arad-Pecica este abandonată, iar Alpine a pus zeci de firme în situaţia de a falimenta!
Potrivit constatărilor noastre, cei care lucrau pentru Alpine în subantrepriză şi-au demontat staţiile de betoane şi au lichidat stocurile de criblură şi alte materiale. Fiecare a căutat să se retragă cât mai rapid de pe şantierul autostrăzii Arad-Pecica, iar în acest moment nu se ştie când va fi finalizat acest tronson! Este un blocaj pe care nici Compania Naţională de Autostrăzi nu l-a putut soluţiona, deşi au fost iniţiate discuţii cu subantreprenori, pentru a continua lucrarea finalizată în proporţie de 80%. „Nu pot accepta aşa ceva, pentru că este extrem de periculos. Nu ştiu exact care este calitatea lucrărilor realizate până acum de Alpine şi nu mă pot hazarda să mi le asum, ne-a declarat reprezentantul unei firme de construcţii. Însă având în vedere că şantierul a fost abandonat practic de pe o zi pe alta şi nu s-au luat măsuri de conservare, vă pot spune că pe unele trasee vor fi probleme, pentru că terasamentul se surpă. Dacă CNADR nu va găsi urgent o soluţie, lucrările pot fi reluate dintr-o fază incipientă. Este exclus ca anul acesta să se poată circula pe această autostradă”.
Este la fel de grav şi faptul că la intrarea în Pecica, pe partea stângă, au fost abandonate şi clădirea care era destinată pentru sediul poliţiei autostrăzii, şi clădirea unde urmau să fie depozitate utilajele pentru întreţinerea autostrăzii. Asta înseamnă că totul s-a încheiat, din păcate neplăcut, pentru constructorul acestui tronson, şi că va fi nevoie de o nouă procedură de licitaţii pentru reluarea lucrărilor, după expertizarea stării lucrărilor existente.
Alpine este reprezentată în acest moment de un lichidator judiciar din Austria, care a luat legătura cu zeci de firme păgubite. Numai la plata alimentaţiei inginerilor săi compania austriacă în insolvenţă datorează aproape 10.000 de euro!
Tronsonul de autostradă Arad-Pecica a ajuns într-o fază avansată de execuţie, faţă de Pecica-Nădlac, unde antreprenorul a fost arestat pentru fraudă. Se spera ca în luna aprilie a acestui an să putem deja circula pe acest traseu, apoi termenul a fost decalat pe iunie, iar a treia oară pe septembrie. Ne vedem însă în situaţia de a fi traşi pe sfoară: după Bechtel şi Romstrade, iată că şi Alpine dă o ţeapă statului român. Parcă suntem predestinaţi să fim prostiţi!
Sursa: Observator.info
Autor: Ziarul Aradul ⋅