Reportaj de pe autostrada Arad-Pecica: deşi ar trebui să fie un furnicar, nu sunt nici utilaje, nu e nici ţipenie de om!
30.07.2013 ⋅ 0 comentarii
Obtuzitate totală în privinţa lucrărilor de pe tronsonul de autostradă Arad-Pecica. Am fost ieri pe traseu şi am constatat că, într-adevăr, lucrările sunt blocate. La dirigenţia de şantier de la Pecica nu era nicio persoană care să poată da detalii despre ce se întâmplă cu această autostradă. „Şefii sunt la Bucureşti, în şedinţă”, ne-au spus paznicii, un răspuns pe care, de altfel, ni s-a spus că îl vom şi auzi, pentru că asta li se spune şi celor care merg să se intereseze de banii pe care ar trebui să îi încaseze de la Alpine. Un inginer ne indică baraca în care lucrează consultanţii, dar acolo suntem repeziţi violent, pentru că ştie domnul respectiv, hârşit într-ale consultanţei pentru autostrăzi, cu experienţă în străinătate, că lucrurile merg prost în România fiindcă ziariştii nu poartă ecuson...
Ziarul Aradul a discutat cu firme păgubite în urma insolvenţei Alpine, antreprenorul principal al lucrării. Am aflat că este vorba despre un lanţ al slăbiciunilor: Alpine a subcontractat unei companii din Bucureşti, care a subcontractat unor companii zonale, care au subcontractat unor firme locale. Cel mai mult pierd acestea din urmă – unele au de recuperat 100.000 de euro, altele 50.000 sau „mărunţişuri” de câteva mii de euro. Interesant este că nimeni nu doreşte să îşi dezvăluie identitatea. Vorbesc toţi, supăraţi pe situaţie şi pe austrieci, însă numai sub protecţia anonimatului. Speră să îşi recupereze banii măcar parţial şi au impresia că dacă tac, nu supără firma lichidatoare. „Mie mi-au promis că îmi vor plăti – spune proprietarul uneia dintre afacerile conexe activităţii de pe autostradă. Suma nu este foarte mare, dar dacă trebuie să mă duc pentru asta în Austria, nu merită. Din două drumuri până la Viena rămână cu pagubă şi mai mare. În schimb sunt firme care au de recuperat foarte mulţi bani. Unele sunt în pragul falimentului, pentru că au creditat, practic, antreprenorii principali, neîncasând facturile la termen. Sumele pentru o prestaţie realizată la începutul lunii erau facturate la sfârşitul lunii şi încasate, în cel mai bun caz, la sfârşitul lunii viitoare. Aşa se lucra pe şantier” – ne spune omul de afaceri.
Peste 20.000 de porţii de mâncare au rămas neplătite, dar sunt restanţe foarte mari la firmele de întreţinere a parcului auto şi la societăţi de construcţii care au luat în subantrepriză câte un traseu. „Eu nu am mai apucat lucrări, aşa că eu nu am pierdut nimic. Dar la Pecica majoritatea afacerilor suferă, sunt pe butuci! Nimeni nu credea că poate păţi asta, pentru că e vorba totuşi de austrieci, iar lucrările avansau destul de bine. Dar, vorba aceea, s-au înecat ca ţiganul la mal” – ne spunea ieri dimineaţa proprietarul unei firme de construcţii din Pecica.
Fostul ministru de Interne Constantin Traian Igaş este de părere că se cunoştea foarte bine faptul că urmează dificultăţi de plată şi că austriecii, dacă ar fi vrut, puteau să rezolve o parte din probleme amiabil. De pildă, anul trecut o firmă portugheză care lucra pe celălalt tronson al autostrăzii, spre Nădlac, a intrat în imposibilitate de plată, dar a propus subantreprenorilor să compenseze datoriile cu utilaje şi autoturisme, pentru ca oamenii să nu rămână păgubiţi. „Tot respectul pentru portughezi. Acum chiar nu ştiu ce ne facem, eu sunt disperat. Am de recuperat 2,5 miliarde de lei vechi şi nu mi se spune nimic concret, sunt plimbat pe la birouri, unde mi se răspunde că şefii sunt la Bucureşti, în şedinţă. Parcă toată viaţa şi-o petrec numai în şedinţă”, răbufneşte proprietarul unei afaceri.
Oamenii se strâng în jurul nostru. Fiecare are o plângere. Cea mai mare este că nimeni nu îi ascultă şi nu îi informează exact, nu ştiu în ce stadiu se află despăgubirea lor. Cu două săptămâni în urmă şi firma de pază care asigura protecţia autostrăzii şi a utilajelor s-a retras, tot din pricina datoriilor mari. „Staţi liniştiţi, aici nu se va mai lucra până la sfârşitul anului, sigur-sigur. Trebuie licitaţie nouă, expertiză, lucrurile nu se rezolvă aşa de uşor”, ne spune un inginer în construcţii care asistă la discuţie.
Totul s-a desfăşurat în cea mai mare taină. Acum trei săptămâni se mai vorbea încă despre inaugurarea autostrăzii la începutul lunii septembrie. În acest moment pe şantier nu vezi ţipenie de om! Întrebarea este cine va răspunde pentru situaţia creată? Cine ar fi trebuit să monitorizeze lucrările şi să ia măsuri să se evite ceea ce s-a întâmplat? România ia a treia ţeapă colosală în domeniul autostrăzilor: Bechtel, Romstrade şi Alpine. Dar parcă aceasta, ultima, este cea mai dureroasă, pentru că am fost cu ea chiar pe ultima sută de metri, s-a ajuns să se toarne pe alocuri şi stratul de uzură, să se monteze indicatoarele. Acum, dacă lucrările vor fi abandonate, o bună parte se poate duce de râpă...
Mă gândesc ce s-ar fi spus dacă o firmă românească proceda astfel, oriunde în Europa. Că, iată, au venit ţiganii, mafioţii, infractorii din est să facă şmecherii în occident. Aşa, că paguba s-a produs la noi, nu face nimeni atmosferă. Deşi nu m-ar surprinde să se audă, de pe undeva dinspre politicieni scrupuloşi şi moralişti din Italia sau Franţa, că nenorociţii de români au falimentat firma Alpine, încă un motiv să nu ne primească în Schengen şi să ne vorbească de rău!
Sursa: Observator.info
Autor: Observator ⋅