Parcarea subterană şi piramida din Piaţa Avram Iancu, nerentabile pentru concesionar nici după 50 de ani!
14.10.2013 ⋅ 0 comentarii
Tentativă ciudată a Primăriei Municipiului Arad de a ascunde falimentul ideilor măreţe de construire a unei parcări subterane în Piaţa Avram Iancu plus amenajările de suprafaţă ce includ construcţia piramidală, spaţii pietonale, pentru terase etc.
Primăria a pus la transparenţă un proiect de hotărâre privind aprobarea concesionării lucrărilor de reamenajare a Pieţei Avram Iancu în baza unui studiu de fundamentare. În expunerea de motive a primarului şi în referatul serviciilor de specialitate apare acelaşi text lipsit de logică prin care se transmite consilierilor că trebuie să aprobe concesiunea deoarece e mare nevoie de locuri de parcare în Piaţa Avram Iancu şi zona trebuie reamenajată din scopuri turistice. Surpriză însă în interiorul studiului de fundamentare unde la capitolul 5, Fezabilitatea financiară a concesiunii, se demolează practic toată ideea!
„Aşa cum se vede, fluxul actualizat al numerarului este negativ şi după 20 de ani iar rata internă de rentabilitate(RIR) este de -2,7%, mult prea mică, fiind sub costul capitalului unui potenţial investitor privat. Aceasta demonstrează faptul că investiţia, cu parametrii care au fost luaţi în calcul în realizarea studiului de fezabilitate economică pentru realizarea parcării subterane, nu este fezabilă din punct de vedere economic”!!! – se poate citi la pagina 59 din studiul de fundamentare al concesiunii. Autorii studiului nu găsesc soluţii de îmbunătăţire a rentabilităţii, chiar şi în condiţiile unei scumpiri cu 50% a tarifelor de parcare propuse iniţial. „"Este puţin probabil ca o creştere atât de mare a tarifelor nu ar avea un impact negativ asupra gradului de ocupare al parcării, motiv pentru care nu este indicată o creştere a tarifelor. S-a verificat o combinaţie de creştere a duratei concesiunii la 50 ani cu reducerea redevenţei la 1 % pe toată perioada concesiunii. S-a verificat impactul parametrilor-cheie asupra modelului financiar, modificând în mod favorabil tarifele(+50%) şi redevenţa ( 1%). Chiar şi aşa, proiectul nu devine atractiv. VAN rămâne în continuare negativă, respectiv -12.346.511 euro şi RIR -0,01%. În concluzie, proiectul „Amenajare Parcare Subterană Piaţa Avram Iancu din Municipiul Arad”, chiar şi la o durată a concesiunii de 50 ani şi redevenţă 1%, nu este rentabil pentru concesionar. Consultantul a recomandat luarea în considerare a unor modificări la proiectul tehnic în vederea reducerii costurilor de investiţie.”
Luând în considerare problemele economice pe care le-ar avea orice investitor care s-ar înhăma să facă proiectul în conformitate cu studiul de fezabilitate existent (luat în calcul de autorii studiului de concesionare), durata concesiunii este lăsată la latitudinea Primăriei. Aceasta trebuie să îşi asume durata concesiunii “administrativ”, probabil printr-o hotărâre de Consiliu Local. Având însă în vedere că nici în 50 de ani un investitor nu şi-ar recupera banii investiţi, adică aproape într-o viaţă de om, cine ştie pe câte secole ar trebui concesionată investiţia pentru ca ea să devină rentabilă pentru un privat.
Rămâne de văzut cum va rezolva Primăria problema investiţiilor din Piaţa Avram Iancu având în vedere că a apucat-o pe un drum închis. Costurile vor trebui micşorate într-un fel sau altul, dar asta ar putea implica un alt studiu de fezabilitate şi eventual un al studiu de fundamentare a deciziei de concesiune. Aprobarea Studiului de fundamentare a concesiunii prin hotărâre de Consiliu Local poate însemna un simplu act de procedură administrativă, având în vedere că Studiul a fost plătit din bani publici şi conform legii trebuie luat la cunoştinţă, adică asumat de către cei care l-au comandat. Mai există posibilitatea ca, totuşi, să se găsească un investitor filantrop dispus să construiască parcarea din Piaţa Avram Iancu plus piramida şi celelalte amenajări şi să lase recuperarea investiţiei în seama nepoţilor, într-un viitor în care automobilul cu siguranţă nu va mai fi cum şi ce este acum.
În mare, conform studiilor, pentru realizarea proiectului ar fi necesare peste 22 de milioane euro fără TVA, cheltuielile anuale de întreţinere a investiţiei s-ar ridica la aproape 400 de mii de euro, în timp ce veniturile anuale maximale ar fi 650 mii de euro. Luând în considerare anumite riscuri, autorii studiului de fundamentare a concesionării au ajuns la concluzia că investiţia este nerentabilă. Detaliile pot fi studiate în Studiul ce poate fi consultat (încă) pe siteul Primăriei Municipiului Arad.
Sursa: Observator.info
Autor: Observator ⋅