Local
Au trecut o sută de ani de la prima cale ferată electrificată din sud-estul Europei şi a opta din lume
01.11.2013
⋅ 0 comentarii
Aradul a avut prima cale ferată electrificată din ţară. Anul 1913 este consemnat ca şi începuturile trecţiunii electrice în ţară, CFAP fiind prima cale ferată electrificată din sud-estul Europei şi a opta din lume.
La începutul lunii noiembrie, Compania de Transport Public Arad va sărbători centenarul căii ferate Arad-Podgoria. Calea ferată avea rolul de a transporta ţăranii din Podgoriile Aradului în oraş, pentru a-şi vinde marfa. Traseul conţinea 3 segmente: Arad - Ghioroc, Ghioroc - Pâncota si Ghioroc - Radna.
La a 100 de ani de la inaugurare, din vechiul traseu a mai ramas doar un segment, care este racordat la reţeaua de transport public, traficul realizându-se cu tramvaie. Mulţi arădeni îşi amintesc că trenul numit „Săgeata Verde” era o atracţie maximă a Podgoriei Aradului.
Trecea prin faţa caselor, iar localnicii se îmbrăcau frumos şi ieşeau la poartă pentru a saluta călătorii sau pentru a fi văzuţi în haine de duminică.
Reprezentanţii Companiei de Transport Public Arad (CTP) vor sărbători pe data de 11 noiembrie centenarul căii ferate Arad – Podgoria, prima cale ferată electrificată din ţară. Calea ferată cu ecartament metric Arad - Podgoria (CFAP) a fost construită în 1905 – 1906, ca şi o cale ferată locală, la iniţiativa privată a unor oameni de afaceri care au fondat o societate pe acţiuni cu dreptul de a înfiinţa şi exploata o reţea locală de transport pe calea ferată. La 11 noiembrie 1906 a avut loc deschiderea oficială a CFAP.
Calea ferată construită asigura o relaţie de transport între localităţile aflate în arealul cuprins între localităţile Radna (Lipova) şi Pâncota, cu un centru de ramificare în localitatea Ghioroc, spre municipiul Arad. Lungimea totală a căii ferate era de 58 de kilometri cale simplă. În municipiul Arad a fost construită o gară cu peroane acoperite, iar în localităţile din traseu (şase centre de comune şi două oraşe) au funcţionat hălţi cu deviatoare care permiteau intersectarea trenurilor, unele dintre ele utilizate şi astăzi pe traseul Arad-Ghioroc.
Sursa:
Observator.info
Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați
Observator.info