Festivalul Toamna Muzicală Arădeană / Cronică muzicală Buchet aniversar 4 ? Artă și Ambient
07.11.2013 ⋅ 0 comentarii
Istoria muzicii analizată din zona interpretului presupune două accepţiuni: cântăreţul şi instrumentistul. Acesta din urmp de regulă gravitează spre manifestări pure ale fenomenului muzical ,pe cănd vocalitatea conduce spre particular.
Detaşându-se de arealul instrumentului prin unicitatea sa, vocea are parte de aportul cuvântului. Inflexiunile intonaţioanale sunt specifice şi vorbirii, de aici firescul fuziunii dintre voce şi verb, valorarea acestora într-un instrument perfect. Ba mai mult, oferă plenar posibilitatea redării conflictelor, sugestia maximală a stărilor sufletesti, fascinaţia atmosferei creative, obţinută în valori temporale rapide.
Modalitatea de abordare a cuvântului poate caracteriza chiar marile epoci ale fenomenului creaţiei. Cuvântul muzicalizat poate releva valoarea estetică a Renaşterii, cuvântul ca pretext pentru performanţe sonore caracterizează polifonia, recitativul structurează spectacolul liric, cuvântul dinamic subliniază conceptele clasicismului, iar cel supus ideilor muzicale de maximă cantabilitate,servind melodiei, ne introduce în romantismul secolului XlX.
Suprapunerea, evoluţia simultană a celor două posibilitaţi de exprimare, în realitate vizează mai multe domenii artistice, punând în evidenţă şi consonanţa, ritmul, armonia.
O seară – invitaţie a Filarmonicii de Stat Arad în cadrul FESTIVALULUI TOAMNA MUZICALĂ ARĂDEANA - oferită in spaţiul Primăriei arădeane SALA FERDINAND - transpune auditorul în aceasta artistică triplă ipostază, consonanţă cu interpretul, ritm asimilat derivat din cel al piesei compuse şi armonie prin superba ambianţa, o bijuterie arhitecturală rămasă nouă de la arădenii ce au făcut istoria oraşului.
Dintre caracteristicile Barocului, am putut savura în recitalul din 2 noiembrie pe cea referitoare la cultivarea virtuozitaţii interpretative. Ariile selectate în program au permis soliştilor să bucure prin tehnica vocală, şi atunci este cazul să-i aplaudam: Cristina Maria Oltean – soprană, Lucia Aioanei – soprană, David Buzgău – bariton.
Dezvoltarea instrumentelor, impunerea sistemului tonal rolul conducător al clavecinului în formaţia instrumentală, pe toate le-am „trăit“ in recital prin aportul orchestrei de cameră ce a însoţit vocalitatea ariilor oferit.
Ca un punct de vedere personal, ne permitem sinceritatea de a ne fi rămas în memoria auditivă a serii fineţea sunetului de oboi oferită cu generozitate de Cristian Tuns.
Admiraţia noastră pentru tehnica vocală a doamnei Cristina Maria Oltean.
Silvia Demian
Raţiunea de existenţă a muzicii nu este ilustraţia, descrierea, ci latura sa expresivă, psihologică, logică. Opera compozitorului trebuie să deschidă fereastra spre regiunile superioare ale conştiinţei umane.
Fuziunea dintre expresia datorată harului creator şi forţa de exprimare a acestui har (aflată tot in posesia creatorului) a generat EXPRESIVITATEA MUZICII.
Retorica definită ca artă de a vorbi bine, de a scrie bine, poate primi şi definire în zona artisticului, aceea de a interpreta bine. În acest sens limbajul artistic are mai mare putere de a delecta auditorul decât cel verbal,
Genul programatic permite instrumentelor să aibă un discurs muzical asemeni unor personaje reale actoriceşti, iar apelul la parafrază induce ideea a doi actori în discurs retoric.
Adrian Suciu, muzician complet, pianist rafinat, care posedă o tehnică impecabilă, a reuşit în recitalul din seara zilei de 4 noiembrie să ne prezinte o concepţie nouă a ideii de recital, anume cel axat pe o tematică prestabilită.
Atent la fiecare sunet, a dat viață repertoriului lisztian, scoțând în evidență frazele muzicale pline de expresivitate, printr-o execuție naturală, plină de fantezie și culoare.
Datorită inteligenței aparte, a siguranței și nu în ultimul rând a sensibilității de care a dat dovadă, pianistul a reușit să creeze o atmosferă aparte ce te-a scos din iureșul cotidianului.
La o atentă recitire a pieselor alese, ne simţim datori să subliniem fineţea cu care s-a punctat anul aniversar Verdi-Wagner, iar prin impecabila execuţie tehnică am „simţit“ prezenta lisztiană - din nou - in vibraţia sălii de concert a Palatului Cultural arădean.
Sursa: Observator.info
Autor: Diana Gangan ⋅