?nvăţăm?ntul tehnologic şi profesional c?ştigă teren ?n r?ndul elevilor arădeni
04.02.2014 ⋅ 0 comentarii
Vom avea mai mulţi meseriaşi în următorii ani. Cel puţin aşa reiese din opţiunile elevilor care aleg din ce în ce mai mulţi să urmeze o scoală profesională în detrimentul liceelor teoretice din Arad. Numărul mare de elevii care doresc să urmeze cursurile unui liceu cu profil tehnologic, a determinat unităţile de învăţământ să suplimenteze numărul de locuri în fiecare an.
Învăţământul profesional şi tehnologic prinde tot mai mult teren la nivelul judeţului Arad, la cinci ani după ce Şcolile de Arte şi Meserii au fost transformate în licee. Acum însă o meserie care să le ofere o şansă in piaţa forţei de muncă par să atragă pe elevi. “Am ales această meserie pentru că după ce voi termina cele 12 clase mă voi putea angaja mai uşor’’ şi-a motivat decizia un elev de clasa a X-a. Şi ca el sunt din ce în ce mai mulţi. De la an la an, numărul elevilor care optează pentru învăţământ tehnologic sau profesional este din ce în ce mai mare. Dacă în urmă cu câţiva ani, balanţa era înclinată semnificativ spre învăţământul teoretic, acum opţiunile elevilor sunt la egalitate, ba mai mult, numărul elevilor care vor să urmeze o şcoală tehnologică şi profesională îi depăşesc pe cei care vor un liceu teorectic. Conform spuselor lui Claudius Mladin, inspector şcolar general al ISJ Arad “faptul că din ce în ce mai mulţi elevi se îndreaptă spre învăţământul nu face decât să ne bucure. Părinţii. dar şi elevii trebuie să fie conştienţi de faptul că modificările aduse la legea educaţie privind învăţământul profesional vin în sprijinul lor. La nivelul judeţului Arad ave, unităţi de învăţământ gata să-i pregătească pe elevii pentru o meserie, cu laboratoare şi tehnică modernă’’ .
Cu 10 % mai mult la învăţământul profesional
În urma unui studiu realizat de Inspectoratul Şcolar în parteneriat cu Centrul Judeţean de Resurse Umane, 47 % din elevii claselor a VIII şi-au exprimat dorinţa de a merge la un liceu teoretic – procent în scădere faţă de anii trecuţi. În ceea ce priveşte învăţământul tehnologic – 40 % din elevii şi-au exprimat această opţiune, urmată de restul de 13 % care vor să urmeze cursurile unei şcoli profesionale. “Am observat de-a lungul anilor o mobilitate în ceea ce priveşte opţiunile elevilor în materie de opţiune pentru studiile liceale. Dacă în urmă cu câţiva ani, elevii îşi doreau să fie absolvenţii unui liceu teoretic, acum situaţie este alta, din ce în ce mai mulţi se îndreaptă spre filiera tehnologică sau vocaţională”, a precizat Bogdan Godja, director CJRAE.
Mai multe clase
Numărul mare de elevi care doresc să urmeze cursurile unui liceu cu profil tehnologic, a determinat unităţile de învăţământ să suplimenteze numărul de locuri în fiecare an. În fiecare an, numărul elevilor care doresc să continue studiile la colegiul tehnologic de industrie alimentară este tot mai mare. Doar în ultimul an, am mărit numărul claselor de la 4 la 5 frecvenţă zi”, a precizat directorul adjunct al Liceului Tehnologic de Industrie Alimentară, prof. Claudia Trofin. La finalizarea studiilor, elevii vor susţine un examen de certificare profesională care permite angajarea în România sau în UE.
Ministerul Educaţiei: Elevii din clasa a VIII-a vor fi informaţi şi consiliaţi privind învăţământul profesional
Înscrierea în învăţământul profesional cu durata de trei ani, organizat după clasa a VIII-a, începând cu anul şcolar 2014 - 2015, se va desfăşura după informarea şi consilierea elevilor cu privire la oportunitatea de a-şi continua astfel studiile, potrivit metodologiei Ministerului Educaţiei.
Ministerul Educaţiei Naţionale a elaborat metodologia care reglementează organizarea şi funcţionareaînvăţământului profesional de stat cu durata de trei ani, începând cu anul şcolar 2014 - 2015, inclusă într-un proiect lansat în dezbatere publică, miercuri.
Învăţământul profesional este organizat după clasa a VIII-a, ca parte a învăţământului secundar superior şi ca învăţământ cu frecvenţă, cursuri de zi, şi se poate desfăşura şi în limbile minorităţilor naţionale. Pentru înscrierea în învăţământul profesional pot opta şi elevii din învăţământul special.
Calendarul admiterii prevede că, în perioada 7 aprilie - 18 mai, are loc informarea şi consilierea elevilor cu privire la oportunitatea de continuare a studiilor în învăţământul profesional.
Pentru promovarea ofertei locale a învăţământului profesional este obligatorie realizarea următoarelor activităţi: "Săptămâna meseriilor", în perioada dedicată activităţilor de consiliere şi orientare profesională a elevilor, "Târgul meseriilor", pentru prezentarea ofertei la nivel regional / judeţean şi promovarea învăţământului profesional şi a numărului de locuri disponibile în mijloacele locale de comunicare în masă.
Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti publică lista cu unităţile de învăţământ care organizează învăţământ profesional cu durata de trei ani şi oferta de pregătire a acestora în broşura admiterii în învăţământul liceal de stat. În scopul unei bune şi complete informări a elevilor şi a părinţilor acestora, broşura admiterii va conţine atât informaţiile legate de admiterea în învăţământul liceal de stat cât şi în cel profesional, în secţiuni separate.
Învăţământul profesional se finalizează cu examen de certificare a calificării profesionale.
Absolvenţii învăţământului profesional care promovează examenul de certificare a calificării profesionale pot continua studiile în clasa a XI-a a învăţământului liceal, în condiţiile legii şi ale reglementărilor specifice stabilite de MEN.
Elevii din învăţământul profesional beneficiază de susţinere financiară, în conformitate cu prevederile legale, prin Bursa Profesională, aprobată prin HG nr. 1062/2012 privind modalitatea de subvenţionare de către stat a costurilor pentru elevii care frecventează această formă de învăţământ.
Distinct de sprijinul financiar acordat prin Bursa Profesională, elevii pot beneficia şi de susţinere financiară, stimulente şi alte forme de sprijin acordate de partenerul de practică, în condiţiile legii şi în conformitate cu prevederile contractului de practică.
Unităţile de învăţământ care organizează învăţământ profesional cu durata de trei ani trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii: existenţa bazei materiale necesare desfăşurării pregătirii elevilor pentru dobândirea calificării profesionale şi existenţa resursei umane calificate, prin personal didactic propriu sau personal didactic asociat.
Învăţmântul profesional se organizează numai în unităţile de învăţmânt care anexează la propunerea privind planul de şcolarizare contracte-cadru încheiate cu operatorii economici / instituţi publice, prin care se stabilesc obligaţiile privind: organizarea şi desfăşurarea procesului de formare pentru obţnerea calificării profesionale a elevilor ş a stagiilor de pregătire practică, precum şi proiectarea curriculumului în dezvoltare locală, asigurarea condiţiilor tehnice şi a resursei umane necesare pregătirii practice a elevilor din învăţământul profesional şi asigurarea condiţiilor tehnice şi a resursei umane necesare pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a calificării profesionale a elevilor.
Cifra de şcolarizare pentru învăţământul profesional se stabileşte anual, pe baza nevoilor pieţei muncii şi a tendinţelor de dezvoltare, conform documentelor de planificare, respectiv Planul Regional de Acţiune pentruÎnvăţământ (PRAI) la nivel regional şi Planul Local de Acţiune pentru Învăţământ (PLAI) la nivel local, precum şi pe baza solicitărilor operatorilor economici.
Sursa: Observator.info
Autor: Observator ⋅