Local

?nvăţăm?ntul tehnologic şi profesional c?ştigă teren ?n r?ndul elevilor arădeni

04.02.2014 ⋅ 0 comentarii

Vom avea mai mulţi meseriaşi în următorii ani. Cel puţin aşa reiese din opţiunile elevilor care aleg din ce în ce mai mulţi  să urmeze o scoală profesională în detrimentul liceelor teoretice din Arad. Numărul mare de elevii care doresc să urmeze cursurile unui liceu cu profil tehnologic, a determinat unităţile de învăţământ să suplimenteze numărul de locuri în fiecare an.

Învăţământul profesional şi teh­nologic prinde tot mai mult te­ren la nivelul judeţului Arad, la cinci ani  după ce Şcolile de Arte şi Meserii au fost transformate în licee. Acum însă o meserie care să le ofere o şansă  in piaţa forţei de muncă par să atragă pe elevi. “Am ales această meserie pentru că du­pă ce voi termina cele 12 clase mă voi putea angaja mai uşor’’ şi-a motivat decizia  un elev de clasa a X-a.  Şi ca el sunt din ce în ce mai mulţi. De la an la an, numărul ele­vilor care optează pentru învă­ţă­mânt tehnologic sau profesional este din ce în ce mai mare. Dacă în urmă cu câţiva ani, balanţa era înclinată semnificativ spre învă­ţă­mântul teoretic, acum opţiunile elevilor sunt la egalitate, ba mai mult, numărul elevilor care vor să urmeze o şcoală tehnologică şi pro­fesională îi depăşesc pe cei ca­re vor un liceu teorectic. Con­form spuselor lui Claudius Mladin, ins­pector şcolar general al ISJ Arad “faptul că din ce în ce mai mulţi elevi se îndreaptă spre învăţă­mân­tul nu face decât să ne bucure. Pă­rinţii. dar şi elevii trebuie să fie con­ştienţi de faptul că modifi­că­rile aduse la legea educaţie pri­vind învăţământul profesional vin în sprijinul lor. La nivelul ju­de­ţu­lui Arad ave, unităţi de învăţă­mânt gata să-i pregătească pe elevii pentru o meserie, cu laboratoare şi tehnică modernă’’ .

 Cu 10 % mai mult la învăţământul profesional

 În urma unui studiu realizat de Inspectoratul Şcolar în parte­ne­riat cu Centrul Judeţean de Re­surse Umane,  47 % din elevii cla­se­lor a VIII şi-au exprimat dorin­ţa de a merge la un liceu teoretic – procent în scădere faţă de anii trecuţi. În ceea ce priveşte învă­ţă­mântul tehnologic – 40 % din elevii şi-au exprimat această opţiune, urmată de restul  de 13 % care  vor să urmeze cursurile unei şcoli profesionale. “Am observat  de-a lungul anilor o mobilitate în ceea ce priveşte opţiunile elevilor în ma­terie de opţiune pentru studiile liceale. Dacă în urmă cu câţiva ani, elevii îşi doreau să fie absolvenţii unui liceu teoretic, acum si­tuaţie este alta, din ce în ce mai mulţi se îndreaptă spre filiera teh­nologică sau vocaţională”, a precizat Bogdan Godja, director CJRAE.

 Mai multe clase

 Numărul mare de elevi care do­resc să urmeze cursurile unui liceu cu profil tehnologic, a determinat unităţile de învăţământ  să  suplimenteze numărul de locuri în fiecare an. În fiecare an, numă­rul elevilor care doresc să continue studiile la colegiul tehnologic de industrie alimentară este tot mai mare. Doar în ultimul an, am mă­rit numărul claselor de la 4 la 5 frec­venţă zi”, a precizat directorul adjunct al Liceului Tehnologic de Industrie Alimentară, prof. Clau­dia Trofin.  La finalizarea studii­lor, elevii vor susţine un examen de certificare profesională care per­mite angajarea în România sau în UE.

 Ministerul Educaţiei: Elevii din clasa a VIII-a vor fi informaţi şi consiliaţi privind învăţământul profesional


 Înscrierea în învăţământul pro­fesional cu durata de trei ani, organizat după clasa a VIII-a, în­cepând cu anul şcolar 2014 - 2015, se va desfăşura după informarea şi consilierea elevilor cu privire la oportunitatea de a-şi continua ast­fel studiile, potrivit metodologiei Ministerului Educaţiei.

Ministerul Educaţiei Naţio­na­le a elaborat metodologia care reglementează organizarea şi func­ţionareaînvăţământului profesio­nal de stat cu durata de trei ani, în­cepând cu anul şcolar 2014 - 2015, inclusă într-un proiect lan­sat în dezbatere publică, miercuri.

Învăţământul profesional este organizat după clasa a VIII-a, ca parte a învăţământului secundar superior şi ca învăţământ cu frec­venţă, cursuri de zi, şi se poate des­făşura şi în limbile minori­tă­ţilor naţionale. Pentru înscrierea în în­văţământul profesional pot op­ta şi elevii din învăţământul spe­cial.

Calendarul admiterii prevede că, în perioada 7 aprilie - 18 mai, are loc informarea şi consilierea elevilor cu privire la oportunita­tea de continuare a studiilor în în­văţământul profesional.

Pentru promovarea ofertei lo­cale a învăţământului profesional este obligatorie realizarea următoarelor activităţi: "Săptămâna me­seriilor", în perioada dedicată activităţilor de consiliere şi orien­ta­re profesională a elevilor, "Târ­gul meseriilor", pentru prezen­ta­rea ofertei la nivel regional / ju­de­ţean şi promovarea învăţământului profesional şi a numărului de locuri disponibile în mijloa­ce­le locale de comunicare în masă.

Inspectoratele şcolare judeţe­ne/al municipiului Bucureşti pu­blică lista cu unităţile de învăţă­mânt care organizează învăţă­mânt profesional cu durata de trei ani şi oferta de pregătire a acestora în broşura admiterii în învăţământul liceal de stat. În scopul unei bune şi complete informări a ele­vilor şi a părinţilor acestora, bro­şura admiterii va conţine atât in­for­maţiile legate de admiterea în învăţământul liceal de stat cât şi în cel profesional, în secţiuni sepa­rate.

Învăţământul profesional se finalizează cu examen de certificare a calificării profesionale.

Absolvenţii învăţământului profesional care promovează examenul de certificare a calificării profesionale pot continua studiile în clasa a XI-a a învăţământului liceal, în condiţiile legii şi ale reglementărilor specifice stabilite de MEN.

Elevii din învăţământul profesional beneficiază de susţinere fi­nanciară, în conformitate cu pre­ve­derile legale, prin Bursa Profe­sio­nală, aprobată prin HG nr. 1062/2012 privind modalitatea de subvenţionare de către stat a costurilor pentru elevii care frec­ven­tea­ză această formă de învă­ţă­mânt.

Distinct de sprijinul financiar acordat prin Bursa Profesională, elevii pot beneficia şi de susţinere financiară, stimulente şi alte for­me de sprijin acordate de parte­ne­rul de practică, în condiţiile le­gii şi în conformitate cu prevede­ri­le contractului de practică.

Unităţile de învăţământ care or­ganizează învăţământ profesio­nal cu durata de trei ani trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoa­rele condiţii: existenţa bazei ma­teriale necesare desfăşurării pre­gă­­tirii elevilor pentru dobândirea calificării profesionale şi existenţa resursei umane calificate, prin per­sonal didactic propriu sau perso­nal didactic asociat.

Învăţmântul profesional se or­ganizează numai în unităţile de învăţmânt care anexează la pro­pu­nerea privind planul de şcola­ri­zare contracte-cadru încheiate cu operatorii economici / instituţi pu­blice, prin care se stabilesc obli­gaţiile privind: organizarea şi desfăşurarea procesului de formare pentru obţnerea calificării profesionale a elevilor ş a stagiilor de pregătire practică, precum şi pro­iectarea curriculumului în dezvol­tare locală, asigurarea condiţiilor tehnice şi a resursei umane necesare pregătirii practice a elevilor din învăţământul profesional şi asigurarea condiţiilor tehnice şi a resursei umane necesare pentru or­ganizarea şi desfăşurarea exame­nu­lui de certificare a calificării pro­fe­sionale a elevilor.

Cifra de şcolarizare pentru în­văţământul profesional se stabi­leş­te anual, pe baza nevoilor pie­ţei muncii şi a tendinţelor de dezvol­tare, conform documentelor de pla­nificare, respectiv Planul Regio­nal de Acţiune pentruÎnvăţământ (PRAI) la nivel regional şi Planul Local de Acţiune pentru Învăţă­mânt (PLAI) la nivel local, precum şi pe baza solicitărilor operatori­lor economici.

Sursa: Observator.info

Autor: Observator ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro