Local

Proiect internațional, implementat și la Arad

18.09.2015 ⋅ 0 comentarii

În perioada 1 octombrie 2013- 30 septembrie 2015, Inspectoratul Școlar Județean Arad, împreună cu APRO Formazione s.c.a.r.l. din  Italia (în calitate de coordonator), Provincia di Cuneo  Italia, Provincia di Asti – Italia, Centre international d’études supérieures en sciences agronomiques de Montpellier – Franţa, Sous direction des politiques de formation et d’éducation  Franţa, Pelci special boarding primary school development centre Letonia , ROC Noorderpoort – Olanda, Inspectoratul Școlar Județean Bistrița Năsăud România, Conferenza della Svizzera italiana per la formazione continua degli adulti – Elveţia, au implementat un proiect de parteneriat multilateral Transfer de inovație din cadrul programulului sectorial Leonardo da Vinci, cu titlul ”Co-building a good guidance”, proiect finanțat de Comisia Europeană prin Programul de Învățare pe tot Parcursul Vieții.

Scopul proiectelor multilaterale Leonardo da Vinci ”Transfer de inovaţie” este să îmbunătăţească atractivitatea şi calitatea sistemului european VET prin adaptarea şi integrarea conţinutului sau rezultatelor inovatoare din proiecte Leonardo da Vinci anterioare sau din alte proiecte de inovaţie, în companii şi în sistemele de formare profesională publice şi/sau particulare, la nivel naţional, local, regional sau sectorial.

Astfel, acest proiect care se finalizează la sfârșitul acestei luni, s-a născut de la o problemă comună a partenerilor implicați și anume aceea că elevii din învățământul profesional și tehnic întâmpină probleme în găsirea unui loc de muncă în domeniul pentru care se pregătesc; la finalizarea studiilor, ei nu știu ce să facă în viitor și se tem să intre pe piața muncii. Principala cauză o reprezintă  motivația scăzută a elevilor fapt care îi face pe aceștia să își dorească să își schimbe domeniul în care se pregătesc considerând că actuala formare nu este potrivită pentru ei. Mai mult, ei se tem că nu vor putea să își găsească un loc de muncă, nu cunosc îndeaproape  legătura dintre studiile urmate și viitoarea meserie, întâmpină dificultăți în obținerea de informații cu privire la ocupațiile profesionale datorită informațiilor insuficiente primite de la familie, lipsa de experiență în câmpul muncii, fapt care le sporește confuzia cu privire la formarea lor profesională pe care o urmează. Câteodata, elevii prezintă dificultăți în a înțelege de ce este necesară și importantă școala.

Partenerii din proiect, au dezvoltat un model de îndrumare/consiliere care mobilizează elevii şi, în acelaşi timp, creşte motivaţia şi implicarea acestora. Printr-un mod inovativ de îndrumare, prin folosirea creativităţii elevilor precum şi a posibilităţilor tehnice, aptitudinile lor se vor îmbunătăţi. De asemenea, elevii vor avea acces la mai multe informaţii şi la clarificări legate de viitoarea profesie.

În prima parte a proiectului elevii, părinţii şi profesorii au fost intervievaţi şi au completat chestionare. La nivelul județului Arad au fost  s-au aplicat  chestionare unui număr de 1047 de elevi ai  claselor a X-a din liceele tehnologice și vocaționale și unui număr de 70 de cadre didactice. Analiza acestora indică faptul că tinerii nu sunt în stare să evalueze, în totalitate, viitoarele posibilităţi /oportunităţi de pe piaţa muncii, din cauza unei motivaţii precare. Pentru îmbunătăţirea imaginii privind viitorul lor pe piaţa muncii, trebuie aplicată o metodă diferită de îndrumare. 

A doua parte a proiectului a constat într-un concurs, în care elevilor li s-a cerut să realizeze un film, de maxim 3 minute, prin care să-şi exprime opinia despre viitoarea profesie.  Scopul acestui concurs ”Steps to my future” a fost să atragă un număr cât mai mare de elevi în activitatea de realizare a unui produs video sau de animaţie pentru descrierea unei profesii dintr-un anumit domeniu, în funcţie de specializarea și specificul fiecărui liceu/ colegiu implicat, pentru valorificarea potenţialului fiecărei

profesii și meserii și pentru stimularea expresivităţii și creativităţii elevilor.  Concursul s-a organizat în perioada noiembrie 2014-martie 2015, diferențiat pe două secțiuni: una pentru învățământul de masă și una pentru învățământul special. La nivelul județului Arad s-au înscris în concurs 22 licee și s-au relizat 31 de video-clipuri., fiind astfel implicați 225 de elevi și 64 cadre didactice. Câștigătorii de la această etapă a concursului au fost:

SECȚIUNEA ÎNVĂȚĂMÂNT DE MASĂ

 

Locul I: - echipa ATeam de la Liceul de Arte ”Sabin Drăgoi” din Arad

Locul II:- echipa Junii Podgoriei de la Liceul Tehnologic ”Vasile Juncu” Miniș

Locul III:- echipa PerformAct de la Liceul de Arte ”Sabin Drăgoi” din Arad

SECȚIUNEA ÎNVĂȚĂMÂNT SPECIAL

Locul I- echipa Lăcătușii iscusiți de la Liceul Special ”Sfânta Maria” Arad

În 22 aprilie 2015, în Pelci, Letonia, a avut loc jurizarea videoclipurilor realizate de elevi, și astfel, echipa ATeam de la Liceul de Arte ”Sabin Drăgoi” din Arad s-a clasat pe locul II la nivel european, la secțiunea învățământ de masă, iar echipa Lăcătușii iscusiți de la Liceul Special ”Sfânta Maria” Arad s-au clasat pe locul III la nivel european, la secțiunea învățământ special.

Toate videoclipurile realizate de elevi pot fi vizualizate pe pagina de web a proiectului:  www.goodguidanceplus.eu. și canalul youtube ”goodguidance”.

Valoarea adăugată a acestui proiect constă în faptul că metodologia utilizată îmbunătăţeşte abilităţi precum: cooperarea, dezbaterea, comunicarea, delegarea, programarea; este în ton cu experienţele curente ale elevilor, ocupându-se şi apelând la social-media; este un mod de abordare inovativă a pieţei muncii, ocupării forţei de muncă şi a educaţiei și îmbunătăţeşte/creşte implicarea părinţilor.

Sursa: ARQ

Autor: Arq.ro ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați ARQ
fashiondays.ro