Local

Deschiderea stagiunii 2017-2018 la Filarmonica de Stat Arad s-a petrecut duminica la TEBA

02.10.2017 ⋅ 0 comentarii

Sambata 30 Septembrie 2017, ora 19.00, la Fabrica Teba, de pe  Splaiul Muresului nr. 6 (vizavi de Agentia pentru Protectia Mediului) s-a petrecut deschiderea stagiunii 2017-2018 a Filarmonicii de Stat Arad cu LUDWIG VAN BEETHOVEN, SIMFONIA A IX-A IN RE MINOR OP. 125, Dirijor Cristian Neagu.

Solisti au fost: Adela Zaharia - soprana, Laureata a concursului Operalia - Placido Domingo,  Mihaela Ispan - mezzosoprana,  Marius Vlad Budoiu - tenor si Kopeczi Sandor - bas.

Dirijorul corului: Robert Daniel Radoias

        Titlu de traditie in dinamica stagiunilor aradene, ultima simfonie beethoveniana a revenit in actualitate intr-o distributie robusta, perfect argumentata prin performantele si carierele acelora intruniti ca interpreti: soprana Adela Zaharia, dubla castigatoare a editiei din acest an a celui mai renumit concurs de opera din lume, Operalia – Placido Domingo, mezzosoprana Mihaela Ispan, una dintre vocile de elita ale Operei din Bucuresti, Marius Vlad Budoiu, tenorul roman cu cel mai vast repertoriu si una dintre cele mai impresionante cariere internationale si basul Kopeczi Sandor, al carui debut pe scena de vocal simfonic a avut loc acum cativa ani, pe scena Filarmonicii din Budapesta.

        Startul celor 40 de saptamani de muzica i-a revinit dirijorului Cristian Neagu, alaturi de orchestra simfonica si corul academic dirijat de Robert Daniel Radoias, spatiul de auditie fiind din nou unul neconventional, la o adresa vizata pentru prima oara ca sala de concert: Fabrica Teba, de pe Splaiul Muresului nr.6. Revitalizat prin intermediul unui “tratament” acustic performant si gandit sa asimileze un numar cat mai generos de auditori, vechiul spatiu industrial a devinit printr-o abordare indrazneata unul dintre cele mai incurajatoare locuri pentru performante muzicale.

    Un program special al casieriei Filarmonicii le-a permis celor interesati de eveniment achizitionarea de bilete pe intreg parcursul saptamanii: Luni: 9.00 -13.00, Marti: 9.00-13.00, Miercuri: 12.00 -16.00, Joi: 9.00 -13.00, Vineri 9.00-13.00 si 17.00 -19.00, Sambata: 17.00 -19.00 (Fabrica Teba).

 
Adela Zaharia a studiat canto si pian la Academia de Muzica „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, absolvind studiile la clasa Marius Vlad Budoiu. In timpul anilor de studentie debuteaza pe scena Operei Nationale Cluj-Napoca cu rolurile Gilda (Rigoletto – Giuseppe Verdi), Norina ( Don Pasquale - Gaetano Donizetti), Musetta (Boema - Giacomo Puccini) si Michaela (Carmen - Georges Bizet).

Imediat dupa finalizarea studiilor de masterat isi continua pregatirea la studioul de opera al Operei Comice din Berlin, unde a avut ocazia de a relua roluri precum Musetta si Michaela, alaturi de Helena (A Midsummernight’s Dream- Benjamin Britten ), Pamina (Die Zauberflote- Wolfgang Amadeus Mozart) si altele.

Din anul 2015 Adela Zaharia este invitata sa se alature ansamblului de solisti de la  Deutsche Oper am Rhein -Dusseldorf, unde debuteaza in roluri noi, precum Konstanze (Die Entfuhrung aus dem Serail - Wolfgang Amadeus Mozart), Lucia di Lammermoor (Gaetano Donizetti) si Donna Anna (Don Giovanni - Wolfgang Amadeus Mozart).

In paralel, continua colaborarea cu Komische Oper si debuteaza in ultimii ani pe scene importante: Gran Teatre del Liceu - Barcelona, Balshoi Theatre - Moscova, Edinburgh International Festival, Grand Theatre Shanghai.

Adela Zaharia are si o bogata activitate concertistica, avand colaborari de-a lungul timpului cu Filarmonica George Enescu Bucuresti, Filarmonica Transilvania Cluj-Napoca, Filarmonica Moldova Iasi, Filarmonica Banatul Timisoara si Filarmonica  de Stat Arad.

In vara anului 2017 devine castigatoarea prestigiosului concurs Operalia patronat de tenorul Placido Domingo, unde ii este inmanat atat Premiul I cat si Premiul Pepita Embil.

            La editia din acest an a Festivalului International George Enescu, soprana a colaborat cu  orchestra Filarmonicii George Enescu si dirijorul Dmitry Sitkovetsky, in seria Muzica secolului al XXI-lea.

 

Solista a Operei Nationale Bucuresti, Mihaela Ispan constituie un fericit exemplu de artist liric intrunind principalele calitati, plenar confirmate, indispensabile atat pe scena de opera, cat si pe cea de concert: vocea limpede si timbrul cald, inteligenta muzicala si expresivitatea, prezenta scenica agreabila si talentul actoricesc, pasiunea pentru arta si tenacitatea in munca sunt, deopotriva, referintele si ingredientele evolutiei artistice pe care a urmat-o pana in prezent.

Licentiata si absolventa de masterat a Facultatii de arta scenica, specializarea canto, din cadrul Academiei de Muzica „Gheorghe Dima”, Cluj Napoca (clasa prof. univ. dr. Alexandru Farcas si lect. univ. dr. Ramona Eremia), mezzosoprana Mihaela Ispan si-a perfectionat, in paralel, arta cantului si stilistica interpretarii vocale sub indrumarea sopranei Niculina Mirea. De asemenea, s-a specializat la cursurile de maiestrie vocala sustinute de catre mezzosoprana Viorica Cortez, tenorul Ion Buzea si soprana Mariana Nicolesco. In plus, a participat la cursurile „Internationale Bach Akademie” (Stuttgart), iar ulterior la concursurile de canto Paul Constantinescu (Ploiesti), Internationale Hans Gabor Belvedere (Viena), Julian Gayarre (Pamplona) si Debut (Bad Mergentheim).

Cu acel valoros mestesug al cantului ce denota un matur discernamant estetico-muzical, solista Mihaela Ispan s-a remarcat, in ultimii zece ani, ori de cate ori a acceptat numeroasele invitatii din partea unor institutii de profil: Radiodifuziunea Romana si Filarmonica George Enescu Bucuresti, Filarmonica de Stat Arad, Filarmonica Banatul si Opera Nationala Romana din Timisoara, Sala cu Orga din Chisinau, Opera Nationala Romana din Cluj-Napoca. In mod firesc, o consistenta experienta scenica a incununat permanentele eforturi de auto-perfectionare a tehnicii vocale si in cadrul turneelor artistice din Germania, Franta, Italia, Grecia, Austria, Polonia, Ungaria, Spania si Anglia.

Paleta repertoriala a artistei include pe langa titluri consacrate de opera (Gioacchino Rossini, Il Barbiere di Sevilla-Rosina, La Cenerentola-Angelina / premiera, Vincenzo Bellini, I Capuleti e I Montecchi-Romeo, Wolfgang Amadeus Mozart, Don Giovanni-Zerlina, Le Nozze di Figaro-Cherubino / Marcelina, GiuseppeVerdi, Nabucco-Fenena, Georges Bizet, Carmen-Carmen, Charles Gounod, Faust-Siebel, Purcell, Dido and Aeneas-Dido / premiera, Engelbert Humperdinck, Hansel und Gretel-Hansel / premiera, Aurel Stroe, Orestia II Choeforele-Electra / premiera, Kappl, Mesterul Manole-Miruna / premiera), si multiple lucrari vocal-simfonice de referinta, ale compozitorilor: Giovanni Bononcini, Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Handel, Johann Sebastian Bach, Giovanni Battista Pergolesi, Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Gioacchino Rossini, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Gustav  Mahler, Alexander Scriabin, Jacques Loussier.

Mezzosoprana Mihaela Ispan canta si incanta cu un profesionalism incitant, nu doar prin prisma exercitarii unor polivalente vocale armonios intocmite ci, mai degraba, asumandu-si temeinic calitatea daruitorului de bucurii, aferenta vocatiei proprii pentru excelenta in cariera lirica.

 

 

Sub consideratia de a fi artistul liric roman cu cel mai vast repertoriu, cuprinzand roluri de opera de prima marime, repertoriu vocal-simfonic si cameral (peste de 120 de titluri!), Marius Vlad Budoiu este unul din cei mai apreciati tenori romani, oferind cu fiecare aparitie interpretari memorabile. Muzician de aleasa formatie si interpret sensibil, se face remarcat in orice context, ca un artist deosebit.

A absolvit Academia de Muzica Gheorghe Dima din Cluj si a studiat cantul cu tatal sau, baritonul Ion Budoiu, cu mezzosoprana Edita Simon si cu basul Gheorghe Rosu.

Tenorul Marius Vlad Budoiu a debutat la 21 de ani cu Simfonia a IX-a de Beethoven, la Filarmonica din Targu-Mures, apoi, in repertoriul de opera, in rolul Lenski (Evgheni Oneghin), la Opera Maghiara din Cluj. Primele roluri pe scena Operei Romane din Cluj au fost Rodolfo (La Boheme de Giacomo Puccini) si Alfredo (La Traviata de Giuseppe Verdi). Cu rolul Tamino (Die Zauberflote de Wolfgang Amadeus Mozart) si-a facut debutul pe scena Operei Nationale din Bucuresti, in 1996.

Fiind un foarte bun muzician si stapanind bine germana, franceza, engleza si italiana, este solicitat pe toate scenele lirice si ale Filarmonicilor din tara, si apare de ani buni pe scenele din strainatate, unde s-a remarcat prin calitatea vocala si profesionalism. A cantat in sute de concerte si spectacole, pe scene din Anglia, Franta, Spania, Italia, Germania, Belgia, Olanda, Austria, Elvetia, Bulgaria, Rusia, Serbia, Polonia, Cehia, Slovacia, Turcia si Japonia.

Tenorul Marius Vlad Budoiu a abordat o larga paleta repertoriala, de la partituri de Handel (The Messiah, Judas Maccabeus, Israel in Agypten) si creatii mozartiene – rolurile Tamino (Die Zauberflote), Don Ottavio (Don Giovanni) si Idomeneo (Idomeneo) – la lucrari ale secolului XX, semnate de compozitori precum Benjamin Britten (War Requiem, Serenade, Les Illuminations) si Arthur Honegger (Le Roi David) sau productii ale altor autori moderni: Cornel Taranu, Valentin Timaru, Constantin Rapa. Repertoriul sau de tenor liric a inclus timp de cativa ani roluri precum Lenski (Evgheni Oneghin), Rodolfo (La Boheme), Alfredo (La Traviata), Alfred (Die Fledermaus), Barinkay (Der Zigeunerbaron), Nemorino (L’elisir d’amore), Faust (Faust). Cu timpul, vocea sa a evoluat spre repertoriul spint, abordand roluri precum Pinkerton (Madama Butterfly), Don Jose (Carmen), Radames (Aida), Cavaradossi (Tosca), Canio (Pagliacci), Turiddu (Cavalleria Rusticana), Don Carlo (Don Carlo) si Manrico (Il Trovatore).

In ultimii ani a abordat repertoriul dificil pentru tenor dramatic, devenind singurul roman care la aceasta ora are in repertoriu Otello (Otello), Calaf (Turandot), Samson (Samson et Dalila), Don Alvaro (La Forza del Destino), Tannhauser (Tannhauser), Lohengrin (Lohengrin) si Tristan (Tristan si Isolda).

In anul 2013 tenorul Marius Vlad Budoiu a cantat sub bagheta dirijorului Daniel Barenboim la Opera de Stat din Berlin, la Teatro alla Scala din Milano si la Festivalul Proms, la Royal Albert Hall, la Londra. Printre colaboratorii de renume ai tenorului se numara Zubin Mehta, Daniel Barenboim, Rafael Fruhbeck de Burgos, Gennady Rozhdestvensky, Antonio Pappano, Vladimir Jurovski, Peter Ruzicka, Marek Jankovski, Friedrich Haider, Cristian Mandeal si Horia Andreescu. A colaborat cu Filarmonica din Munchen, Filarmonica din Hamburg, Staatskappelle Berlin, Berliner Symphoniker, Staatskappelle Dresden, Santa Cecilia din Roma, Royal Symphony Orchestra, cu operele din Bucuresti, Bratislava, Budapesta, Scala din Milano, Staatsoper din Berlin, Freiburg, Marseille, Toulon si multe altele.

In anul 2016, Marius Vlad Budoiu a fost protagonistul unei productii cu Tannhauser, la Melbourne, care i-a adus inca o confirmare a valorii sale la nivel international. Ca urmare a succesului pe care l-a repurtat, in anul 2017 revine pe scena operei din Melbourne, cu un alt titlu wagnerian, Lohengrin.

 Detinand titlul de Doctor in Muzica, Marius Vlad Budoiu desfasoara de 22 de ani o bogata activitate pedagogica la Academia de Muzica din Cluj. Printre artistii formati sub indrumarea sa fac parte nume de rezonanta in arta lirica, personalitati cu remarcabile cariere nationale si internationale. Ca pedagog, este detinatorul unei performante unice, doi dintre studentii clasei sale de canto, Adela Zaharia si Stefan Pop, fiind castigatorii celui mai important concurs de canto din lume, Operalia.

Tenorul Marius Vlad Budoiu este distins cu Premiul Revistei VIP pentru Cel mai bun solist de opera al anului 2010 si Premiul de Excelenta la Galele 10 Pentru Romania. El este unul dintre putinii artisti care in ultimii 10 ani, a fost invitat la fiecare editie a Festivalului George Enescu, in acest an facand parte din distributia operei Oedipe, care a deschis festivalul.

Kopeczi Sandor si-a inceput studiile muzicale in 1996 la Liceul de Muzica Sigismund Toduta din Cluj-Napoca, specializarea pian principal, avandu-i ca si profesori pe Laszlo Gyorgyi si Papp Tibor. Dupa absolvirea liceului, a fost admis la Academia de Muzica Gheorghe Dima, specializarea pian, la clasa conf. univ. dr. Csiky Boldizsar, finalizandu-si studiile in anul 2012. In calitatea sa de pianist, a participat la diferite concursuri solistice si camerale, luand parte, totodata, si la numeroase recitaluri ca si acompaniator.

Studiaza Canto (nivel licenta) din anul 2014, la clasa conf. univ. dr. Marius Vlad Budoiu.

A castigat Premiul Special al Juriului la Concursul National al Liedului Romanesc in Noiembrie 2016.

A debutat pe scena internationala ca si solist vocal in 2014, la premiera mondiala a operei contemporane Bizanc (Kalil) de Selmeczi Gyorgy, spectacol care a participat la Festivalul de Opera de la Miskolc, Ungaria.

Debutul sau vocal-simfonic a avut loc la Budapesta, in Noiembrie 2014, cu Recviemulde Mozart, alaturi de Filarmonica de Stat din Ungaria, sub bagheta lui Pier Giorgio Morandi. In 2015 a debutat in rolul Sparafucile din Rigoletto de Giuseppe Verdi, la Filarmonica din Oradea, sub forma de concert, reluand rolul mai apoi la Opera Maghiara de Stat din Cluj-Napoca. In anul 2016 a debutat in rolul Batranul Evreu din opera Samson si Dalila de Camille Saint-Saens, sub bagheta dirijorului Jozsef Horvath, si in rolul Comandorului din opera Don Giovanni, de Wolfgang Amadeus Mozart, sub bagheta dirijorului Gyorgy Selmeczi, ambele premiere puse in scena la Opera Maghiara de Stat din Cluj-Napoca. In martie 2017 a debutat in rolul Sacristanului din Tosca, de Giacomo Puccini, iar in Iunie pentru prima oara in rolul lui Bartolo din Nunta lui Figaro, Wolfgang Amadeus Mozart. A interpretat pentru prima data in luna Mai Recviemul de Antonin Dvorak la Filarmonica de Stat Transilvania Cluj-Napoca, sub bagheta lui Noam Zur.

Sursa: ARQ

Autor: Vasile Zărăndan ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați ARQ
fashiondays.ro