TABU, un film fascinant la Sala Ferdinand
16.10.2017 ⋅ 0 comentarii
Cred ca nivelul spectaculosului l-a atins Festivalul International "Iubiti muzica romaneasca" in seara de duminica, 15 octombrie, cand, in Sala Ferdinand a Primariei aradene a fost proiectat filmul mut TABU (1931), cel de pe urma film al regizorului german F. W. Munrau si a carui ilustratie sonora ( care pe vremuri era datorata unui pianist, ce improviza in fata ecranului), a fost asigurata de asta data de TRIO CONTRASTE (pianistul Sorin Petrescu, flautistul Ion Bogdan Stefanescu, percutionistul Doru Roman si clarinetistul Dorin Cuibariu) pe muzica Violetei Dinescu.
TABU, capodopera lui Munrau, a fost filmat in anul 1930 in insula Bora-Bora din Marile Sudului si este, dupa parerea mea, un infricosator omagiu adus lui Sigmund Freud, a carui psihanaliza atinsese in acei ani o mare notorietate. Freud publicase inca in 1912 TOTEM si TABU, un eseu in care derscifreaza mecanismul psihologic de constituire a totemurilor (animalul sacru, simbol al tribului) si a tabuurilor (fiinte, animale sau lucruri devenite sacre si asupra carora se instituie o interdictie) la populatiile primitive din Australia si Polinezia si (acum simplific eu la maxim) face o analogie cu ceea ce se petrece in mintea contemporanilor nostri, bolnavi de nevroza obsesiva, bolnavi ce-si "hotarasc" singuri tot felul de interdictii. Ceea ce insa ateul Freud a negat cu toata taria este puterea (m-as intreba eu astazi: energetica?) a acestor TABUURI de a actiona apoi asupra REALITATII. Realitate care, sustin samanii, iatromantii, vrajitorii poate fi in anumite conditii manipulata, influentata, subordonata.
Munrau cu echipa sa de filmare se deplasase in arhipelag pentru a face un documentar despre viata triburilor locului, aici insa a aflat povestea incalcarii unui TABU. (O fecioara, ce fusese desemnata sa devina PREOTEASA SACRA a insulelor, a fugit cu barca imediat dupa ceremonial, furata de tanarul ei iubit). Regizorul a sesizat imediat senzationalul povestii (Romeo si Julieta din Tora-Tora) si, cu siguranta, s-a gandit la succesul hollywoodian garantat al filmului si, desigur, a ignorat avertismentele samanilor (vrajitorilor) din arhipelag, care au amenintat ca blestemul focului se va pogori asupra intregii echipe, daca vor face un film cu asa ceva. (Cum s-ar spune azi, daca-i dai la stiri, facandu-i de rasul lumii!). Si, intr-adevar, in timpul filmarilor, trei membri ai echipei au murit de ceea ce azi parapsihologia numeste misterioasa AUTOCOMBUSTIE (pur si simplu omul arde pe dinauntru, hainele si incaltamintele ramanandu-i intacte), iar cameramanul, ingrozit, a parasit insula. In aceste conditii Munrau a filmat cu mana lui ultimele scene, (printre care si prima filmare subacvatica din istoria cinematografiei) si s-a intors grabit cu bobinele in America, pentru a monta filmul ...
... numai ca exact inaintea premierei de la Hollywood regizorul F. W. Munrau murea intr-un accident rutier, in care (cu totul si cu totul intamplator!?) masina ii luase foc!
Vasile Zarandan
Sursa: ARQ
Autor: Vasile Zărăndan ⋅