GLASNOST si PERESTROIKA in Politia Arad
07.11.2017 ⋅ 0 comentarii
Luni, 6 noiembrie, la sediul Inspectoratului de Politie al Judetului Arad a avut loc o conferinta de presa sustinuta de catre comisarul sef de politie Marcu Ioan Tamas, flancat de catre sefii principalelor SERVICII si COMPARTIMENTE ale Inspectoratului. Miza acestei desfasurari de forte a fost (si este) "intarirea autoritatii personalului MAI", actiune care, iata, porneste cu dreptul, prin dezbaterea LA VEDERE a unor intentii legislative:
PACHET DE PROPUNERI PENTRU INTARIREA AUTORITATII PERSONALULUI MAI
Cele mai frecvente proceduri de actiune ale politistilor care privesc direct interactiunea cu cetatenii: - legitimarea, incatusarea, conducerea la sediul politiei se introduc in Legea de functionare a Politiei, pentru a fi cunoscute de toti cetatenii
LEGITIMAREA: Legea stabileste dreptul politistului de a legitima si de a stabili identitatea persoanelor iar in acest proiect sunt enumerate explicit si detaliat situatiile in care se justifica aceasta masura:
• persoana incalca dispozitiile legale ori exista suspiciunea ca pregateste sau a comis o fapta ilegala;
• exista suspiciunea ca ost prezenta la locul savarsirii unei fapte ilegale ori are cunostinta despre fapta, autor sau despre bunurile avand
legatura cu fapta;
• persoana solicita sprijinul sau interventia organelor de politie, ori cand din cauza varstei, starii de sanatate, consumului de alcool sau altor
substante psihoactive, ori a altor asemenea circumstante, necesita sprijinul organelor abilitate;
• persoana este implicata intr-o procedura legala in fata unei autoritati sau institutii publice;
• persoana incearca sa patrunda sau se afla intr-un spatiu in care accesul este controlat;
• cu ocazia unor controale sau razii exista obligatia legala de a se stabili identitatea acesteia.
CONDUCEREA LA SEDIUL POLITIEI
Politistul are dreptul sa conduca o persoana la sediul politiei, atunci cand:
•nu s-a putut stabili identitatea acesteia, ori exista suspiciuni cu privire la identitatea declarata sau veridicitatea documentelor prezentate;
• exista suspiciunea ca pregateste sau a comis o fapta ilegala;
• pericliteaza viata , sanatatea sau integritatea corporala, a sa ori a altei persoane, ordinea publica sau alte valori sociale;
• luarea unor masuri legale, pe loc, ar putea crea un pericol pentru aceasta sau pentru ordinea publica;
• a savarsit in flagrant o fapta prevazuta de legea penala, constatata potrivit normelor de procedura penala
•este data in urmarire, potrivit legii sau este necesara executarea unui mandat;
• a evadat din starea legala de retinere sau detinere, a fugit dintr-un centru educativ, centru de detentie sau din unitatea in care executa
masura internarii medicale;
• nu respecta masura luarii in custodie publica.
DREPTURILE CETATENILOR IN MOMENTUL CONDUCERII LA SEDIUL POLITIEI
:
• de a fi informata cu privire la motivele conducerii (inainte de initierea masurii) si la drepturile ce-i revin (la ajungerea la sediul
politiei);
• de a fi asistata de un avocat, precum si de a nu da nici o declaratie fara prezenta acestuia
. Persoana are totusi obligatia legala de a comunica datele de identificare si informatiile necesare inlaturarii unei stari de pericol iminent;
• de a solicita informarea unui membru de familie sau a altei persoane cu privire la masura luata;
• de a solicita informarea reprezentantilor diplomatici ai statului de provenienta, in cazul cetatenilor straini;
• de a fi consultat de un medic, la alegere, pe cheltuiala sa;
• de a comunica prin interpret sau prin intermediul unei persoane cu aptitudini de comunicare, in situatia in care nu vorbeste sau nu
intelege limba romana ori nu se poate exprima.
Verificarea situatiei persoanei conduse la sediul politiei si luarea masurilor legale se realizeaza in cel mult 24 de ore, ca masura adminis
trativa.
CONTROLUL CORPORAL SI AL VEHICULULUI
• Persoana condusa la sediul politiei este supusa, in toate cazurile, controlului corporal, al bagajelor si vehiculului, in scopul identificarii
unor arme, obiecte sau substante, ce pot fi folosite impotriva politistului, a altor persoane sau pentru autovatamare, ori a caror
prezenta este de natura sa creeze un pericol pentru ordinea publica.
• Controlul corporal si al bagajelor persoanei legitimate, precum si a vehiculului utilizat de aceasta se face in scopul ridicarii bunurilor
supuse confiscarii, interzise sau care pot fi utilizate ca probe intr-o procedura judiciara.
• Controlul corporal este sumar si se realizeaza cu respectarea demnitatii umane.
INCATUSAREA
Politistul are dreptul de a utiliza catuse sau alte mijloace de imobilizare adecvate:
• impotriva persoanei ce face obiectul masurii conducerii la sediul politiei
• persoana este cunoscuta cu un comportament violent la adresa sa, a persoanelor sau bunurilor;
• a comis sau este suspecta de savarsirea unei infractiuni cu violenta ori de terorism;
• a evadat din starea legala de retinere sau detinere ori s-a sustras de la executarea unei masuri preventive sau a unei pedepse privative de
libertate;
• dotarile mijlocului de transport utilizat sau itinerariul de deplasare nu permit adoptarea altor masuri care sa previna savarsirea unor actiuni
violente sau fuga;
• fata de aceasta a fost dispusa o masura privativa de libertate in vederea inlaturarii unei stari de pericol pentru ordinea publica.
Nu se folosesc catusele impotriva femeilor cu semne vizibile de sarcina, impotriva persoanelor cu semne vadite de invaliditate si copiilor, cu exceptia cazurilor in care acestia infaptuiesc un atac armat sau in grup, care pune in pericol viata sau integritatea corporala a uneia ori mai multor persoane.
Se introduc trei noi infractiuni
1. Devine infractiune impiedicarea politistului sa- si exercite obligatiile de serviciu referitoare la luarea unor masuri pentru:
a) constatarea savarsirii, in flagrant, de infractiuni sau contraventii,
b) ocrotirea vietii, sanatatii si integritatii corporale a persoanelor aflate intr-o stare de pericol,
c) legitimarea, controlul corporal, al bagajelor si al vehiculului sau conducerea unei persoane la sediul politiei ori al altui organ de stat.
• Pedeapsa propusa este inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau amenda.
2. Intrebuintarea in public de cuvinte, expresii ori gesturi jignitoare sau obscene in mod nemijlocit la adresa unui organ de urmarire penala
sau de ordine publica, aflate in exercitarea atributiilor de serviciu devine infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda.
3. Continuarea savarsirii unor fapte prin care se tulbura folosinta locuintei locatarilor dintr-un imobil, prin ignorarea avertismentelor lansate de agentul constatator si dupa aplicarea amenzii prevazute de lege, se va pedepsi cu inchisoare de la 3 luni sau 2 ani.
• Cele mai dese situatii, se refera la:
- redarea de muzica, la intensitate mare, in imobile cu destinatia de locuinte;
- organizarea de petreceri cu caracter privat in spatiul public, in proximitatea imobilelor cu destinatia de locuinte
.Creste sanctiunea pentru refuzul de legitimare de la amenda cuprinsa intre 100 si 500 de lei la amenda cuprinsa intre 500 si 1.500 de lei.
In conditiile in care in cazul controlului politistului rutier, lipsa documentelor se sanctioneaza cu amenda de pana la 1.000 de lei, de multe ori fiind vorba de persoane care uita aceste documente, cu atat mai mult in cazul in care ne referim la un refuz, la o intentie clara de a nu raspunde unei solicitari legitime a politistului, aceasta fapta trebuie sanctionata mai drastic.
Politistul are dreptul sa solicite oricarei persoane care face obiectul unor masuri politienesti, sa renunte temporar la mijloacele ce pot fi
folosite pentru un atac armat, sa tina mainile la vedere si/sau sa adopte o pozitie inofensiva care exclude savarsirea unei actiuni violente
indreptate impotriva acestuia.
Se interzice solicitarea adoptarii pozitiei culcat in cazul femeilor cu semne vizibile de sarcina, persoanelor cu semne vadite de invaliditate si copiilor.
In intelesul prezentei legi, prin atac armat se intelege atacul savarsit de o persoana cu o arma de foc sau cu obiecte, dispozitive, substante sau animale ce pot pune in pericol viata, sanatatea ori integritatea corporala a persoanelor.
Se introduce prezumtia de intentie a unei actiuni violente indreptata impotriva politistului
Se prezuma intentia savarsirii unei actiuni violente indreptate impotriva politistului fapta oricarei persoane de a nu se conforma solicitarilor politistului (sa renunte temporar la mijloacele ce pot fi folosite pentru un atac armat, sa tina mainile la vedere si/sau sa adopte o pozitie inofensiva care exclude savarsirea unei actiuni violente indreptate impotriva acestuia) sau de a se apropia de acesta dupa ce, in prealabil, a fost somata prin cuvintele „Stai, politia! – Nu te apropia!”.
Se reglementeaza situatiile cand politistul are dreptul de a patrunde intr-un spatiu privat fara acordul proprietarului
Politistul are dreptul de a patrunde intr-o locuinta sau orice spatiu delimitat in orice mod ce apartine ori este folosit de o persoana fizica sau juridica, fara invoirea acesteia sau a reprezentatului legal, daca:
a) exista indicii ca in acel spatiu se afla o persoana a carei viata sau integritate corporala este pusa in pericol sau o persoana decedata;
b) in acel spatiu se afla autorul unei infractiuni flagrante, comisa prin folosirea unei arme ori substante explozive, narcotice sau paralizante, prin violenta, ori de catre o persoana mascata, deghizata sau travestita;
c) in acel spatiu se afla autorul unui act terorist.
Politistul poate patrunde in spatiul respectiv, inclusiv prin folosirea fortei:
a) daca exista motive temeinice pentru a anticipa rezistenta armata sau alte tipuri de violenta ori exista un pericol cu privire la distrugerea probelor;
b) in cazul unui refuz sau daca nu a fost primit niciun raspuns la solicitarile politistului de a patrunde in acel spatiu.
Dupa inlaturarea pericolului ori prinderea autorului infractiunii sau actului terorist, politistul are obligatia de a parasi spatiul respectiv, cu exceptia situatiei in care obtine consimtamantul de a ramane. Cu aceasta ocazie nu se efectueaza acte specifice perchezitiei domiciliare.
In situatia in care este necesara luarea unor masuri de conservare a locului savarsirii infractiunii si de ridicare sau conservare a mijloacelor materiale de proba,
politistul are dreptul sa indeparteze temporar persoanele din spatiul respectiv sau sa solicite acestora sa ramana pe loc pana la identificarea lor.
Sursa: ARQ
Autor: Vasile Zărăndan ⋅