Punctul de vedere al Primariei Municipiului Arad vizavi de actiunea USR Arad de a ataca in contecios administrativ Hotararea Consiliului Local nr.511/21.12.2017
09.01.2018 ⋅ 0 comentarii
Punctul de vedere al Primariei Municipiului Arad vizavi de actiunea USR Arad de a ataca in contecios administrativ Hotararea Consiliului Local nr.511/21.12.2017, motivul invocat de liderii formatiunii politice fiind nerespectarea conditiilor legale privind transparenta decizionala.
Cuantumul impozitelor si taxelor locale se stabilesc anual, prin hotarare a consiliului local, in conditiile Titlului IX din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cu privire la modul de stabilire a impozitelor si taxelor locale pentru anul 2018 prin Hotararea Consiliului Local al Municipiului Arad nr.511/21.12.2017, aratam urmatoarele:
Asa cum prin Hotararea Consiliului Local al Municipiului Arad nr.470/2016, impozitele si taxele locale pentru anul 2017 au fost stabilite la acelasi nivel ca si in anul 2016, pentru anul 2018 s-a dorit ca nivelul acestora sa ramana neschimbat.
Insa, modificarile legislative in domeniul fiscal au impus o reorientare in modul de abordare a cuantumului impozitelor si taxelor locale.
In acest context, una din principalele modificari legislative o reprezinta O.U.G. nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin care, incepand cu anul 2018, cota de impozitare a veniturilor se reduce de la 16% la 10%. Avand in vedere ca, din impozitul pe venit incasat la bugetul de stat la nivelul fiecarei unitati administrativ-teritoriale in luna anterioara, cu exceptia impozitului pe veniturile din pensii, se aloca lunar, o cota de 41,75% la bugetele locale, veniturile bugetelor locale din aceasta sursa se diminueaza in mod corespunzator.
Pentru bugetul local al municipiului Arad, pentru anul 2018, se prognozeaza o scadere a veniturilor din impozitul pe venit de aproximativ 74.000.000 lei, echivalentul a 16.000.000 euro.
Ca urmare a aprobarii O.U.G. nr. 79/2017, executivul din cadrul municipiului Arad a analizat implicatiile bugetare ale modificarilor legislative din domeniul fiscal, a identificat toate mijloacele de economisire a resurselor astfel incat noua politica fiscala sa nu afecteze dramatic investitiile si buna functionare a orasului.
In masura in care nu s-au identificat suficiente resurse in acest sens, s-a apelat la solutia acoperirii sumelor necesare pe seama majorarii cuantumului unor impozite. S-a demarat o procedura de transparenta decizionala, cu respectarea publicitatii proiectului de act normativ, s-a organizat o dezbatere publica, la care a participat un public numeros, reprezentanti ai partidelor politice, parlamentari, cetateni interesati si reprezentanti ai mediului de afaceri, dandu-se posibilitatea exprimarii tuturor punctelor de vedere.
Toate recomandarile societatii civile au fost aduse la cunostinta autoritatii deliberative, consiliul local. De asemenea, cei prezenti la dezbaterea publica au fost invitati la sedinta consiliului local in cadrul careia a fost dezbatut si aprobat proiectul de hotarare. Acestora li s-a oferit din oficiu cuvantul pentru a–si sustine propunerile in fata consiliului local. Chiar reprezentantul USR s-a adresat consiliului local de la tribuna publica, atat in cadrul dezbaterii publice, cat si in sedinta consiliului local.
Desi Legea 52/2003, art. 7 alin. (13) permite ca, in imprejurari execeptionale, sa poata fi promovate proiecte de acte normative fara parcurgerea procedurilor privind transparenta decizionala, totusi, s-a realizat publicitatea necesara si s-a organizat o dezbatere publica.
Imprejurarile exceptionale sunt date chiar de intarzierea modificarii Codului Fiscal.
In cel mai scurt termen, executivul a procedat la elaborarea si supunerea la aprobare a proiectului de hotarare de stabilire a impozitelor si taxelor locale pentru anul 2018.
O.U.G. nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 885 din 10 noiembrie 2017.
La Art. III din O.U.G. nr. 79/2017 se arata: ” Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile prezentei ordonante de urgenta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2018.”
Astfel, chiar actul normativ care a determinat majorarea impozitelor si taxelor locale pentru anul 2018, a fost emis si se aplica incepand cu 01.01.2018 prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr.227/2015 actualizata: ” (1) Prezentul cod se modifica si se completeaza prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.” Noua politica fiscala trebuia sa fie publicata cel mai tarziu, in data de 30 iunie 2017 si nu in noiembrie 2017. Chiar legiuitorul insusi a apelat la o derogare pentru a promova in regim de urgenta noua politica fiscala.
Prin urmare, modificarile legislative care au determinat cresterile unor impozite si taxe, aparute in cursul lunii noiembrie 2017, au facut imposibilila respectarea termenului de 30 de zile lucratoare pentru anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ, care trebuie adus la cunostinta publicului.
Modificarile de impozite si taxe locale aprobate prin Hotararea Consiliului Local al Municipiului Arad nr.511/21.12.2017 se refera la 2 categorii de impozite: impozitul pe cladirile rezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice si impozitul pe terenul intravilan inregistrat la categoria de folosinta terenuri cu constructii.
Sursa: ARQ
Autor: Arq.ro ⋅