Local

Si au fost violoncelistul Radu Sinaci (aradean de origine) si dirijorul Matei Pop la Filarmonica

19.01.2018 ⋅ 0 comentarii

Pentru  revenirea sa pe scena Filarmonicii din Arad, dirijorul Matei Pop a alcatuit un program cu partituri celebre din repertoriul simfonic al secolelor XVIII si XIX, propunand in cea de a treia seara de Joi a lunii Ianuarie,  in concertul traditional de la Sala Cercului Militar, creatii de Wolfgang Amadeus Mozart, Gioacchino Rossini, Franz Schubert si Piotr Ilici Ceaikovski.

Prefatate de doua dintre cele mai dintre cele mai dinamice uverturi de opera din repertoriul mondial, acelea la Don Giovanni si Cotofana hoata, cele doua segmente de program au reluat partituri de larga accesibilitate din repertoriul curent al ansamblului simfonic: Variatiunile rococo pentru violoncel si orchestra  op.33 de Piotr Ilici Ceaikovski si Simfonia a VIII-a, in si minor, Neterminata de Franz Schubert.

Punct de maxim interes al programului din 18 Ianuarie  2018, de la ora 19.00,  celebra partitura  violoncelistica, inspirata din idealurile sonore ale secolului al XVIII-lea, precum si din precizia si eleganta  limbajului clasic, l-a avut ca interpret pe violoncelistul aradean Radu Sinaci, seful partidei de violoncel al Orchestrei de Camera Radio din Bucuresti si membru al ansamblurilor Violoncelissimo, Playthoven si al Orchestrei Romane de Tineret.

Dupa studii de dirijat si compozitie la Academia de Muzica „Gheorghe Dima” din Cluj, Matei Pop a urmat stagii de perfectionare si cursuri de maiestrie cu maestri reputati ai dirijatului, intre care Gianluigi Gelmetti, Zoltan Pesko, Peter Eotvos, Zsolt Nagy. Lector universitar al Academiei de Muzica clujene, desfasoara in paralel o sustinuta activitate dirijorala, evoluand ca invitat la pupitrul Filarmonicilor din Cluj, Iasi, Bacau, TarguMures, Craiova, Ploiesti, Pitesti, RamnicuValcea, Arad, Oradea, Satu-Mare, Botosani, Chisinau (Republica Moldova), al Orchestrei de camera a Radiodifuziunii din Bucuresti sau al Operei Maghiare din Cluj.

A colaborat cu solisti romani consacrati (pianistii Viniciu Moroianu si Horia Mihail, violonistii Cristina Anghelescu si Gabriel Croitoru).

Ca dirijor asistent a colaborat la prestigioase productii ale unor teatre de opera europene – Bari (Richard Wagner - Tetralogia), Frankfurt (Giuseppe Verdi – Don Carlos), Bilbao (Richard Strauss – Ariadne auf Naxos).

Ca dirijor permanent al Ansamblului de muzica contemporana“AdHOC” a sustinut concerte apreciate in cadrul festivalurilor internationale de profil Cluj Modern, Saptamana Internationala a Muzicii Noi – Bucuresti, Festivalul Muzicii Romanesti- Iasi, Toamna Muzicala Clujeana, Meridian -Bucuresti.

Nascut la Arad, Radu Sinaci a studiat violoncelul cu Anna Gaspar si Erwin Czuczu, iar apoi, la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti, cu Marin Cazacu. Finalizarea studiilor a fost reprezentata de obtinerea titlului de Doctor in muzica, tema aleasa fiind Suitele pentru violoncel solo de Johann Sebastian Bach. Radu Sinaci face parte din acea categorie de muzicieni care incearca mereu sa imbunatateasca tehnica violoncelului, aducand un suflu si o sonoritate noua. Reuseste acest lucru folosind procesoarele de sunet si looperele cunoscute in randul chitaristilor, dar foarte rar folosite in randul violoncelistilor. Pe langa activitatea concertistica de factura clasica, Radu Sinaci este un promotor al jazz-ului cantat la violoncel.

A obtinut premii la concursurile nationale si internationale de violoncel, iar premiul de virtuozitate obtinut la Sibiu International Jazz Competition a fost o premiera in lumea muzicala romaneasca. Radu Sinaci este un violoncelist versatil preocupat de exploatarea instrumentului sau in cele mai variate feluri. Pe parcursul carierei sale a cantat alaturi de muzicieni precum Misha  Maysky, Sarah Chang, Pinchas Zukermann, David Garret, Richard Galliano etc. In prezent este seful partidei de violoncel al Orchestrei de Camera Radio din Bucuresti, membru al Ansamblului Violoncelissimo, al trupei Playthoven si al Orchestrei Romane de Tineret.

Sursa: ARQ

Autor: Vasile Zărăndan ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați ARQ
fashiondays.ro