Local

EVALUAREA ACTIVITATII I.S.U.J ARAD PE ANUL 2017

30.01.2018 ⋅ 0 comentarii

Marti, 30 ianuarie, in sala festiva a Consiliului Judetean Arad, in prezenta inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situatii de Uegenta, colonel Daniel-Marian Dragne, a vicepresedintelui Consiliului Judetean Arad, Sergiu Bilcea, a prefectului judetului Arad, Florentina Horgea, a reprezentantilor ISU Arad si a invitatilor lor, inspectorul sef al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta „Vasile Goldis” al judetului Arad, lt. col. Cristian Garbau a prezentat  raportul de evaluare a activitatii ISUJ arad pe anul 2017:

Si in anul 2017, Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta „Vasile Goldis” al judetului Arad, institutie specializata a Ministerului Afacerilor Interne, a asigurat in zona de competenta, punerea in aplicare intr-o conceptie unitara, a legislatiei din domeniul prevenirii si gestionarii situatiilor de urgenta, in scopul realizarii masurilor de aparare a vietii, bunurilor si mediului impotriva manifestarii diferitelor tipuri de riscuri pe raza judetului Arad.

Actiunile de interventie au fost executate de cele  3 detasamente, 1 sectie de pompieri respectiv 2 puncte de lucru, coordonate 24h/24h de Centrul operational.

Inspectoratul, in calitate de integrator al Sistemului Judetean de Management al Situatiilor de Urgenta, a coordonat actiunile tuturor factorilor care asigura functii de sprijin.

INSPECTIEI DE PREVENIRE


In atingerea obiectivelor propuse, un rol important a fost atribuit Inspectiei de prevenire. Pentru  prevenirea producerii unor situatii de urgenta si a cunoasterii situatiei reale din teren, inspectia de prevenire, prin structurile specializate, au intensificat dialogul activ cu comunitatile si comunicarea cu institutiile cu atributii in domeniu. De asemenea au fost executate verificari, care au vizat:

    localitati aflate in zona de inundabilitate
    zone cu alunecari de teren
    verificarea unor puncte de comanda si adaposturi, activitate desfasurata in comun cu Centrul operational.

Efortul nostru de a reduce riscul de producere a situatiilor de urgenta la un nivel scazut, s-a concretizat in anul 2017 prin executarea unui total de 858 de controale din care 215 au fost inopinate.

In cursul anului 2017 s-a mentinut, ca si in anul anterior, numarul mare de nereguli constatate (1883 deficiente privind securitatea la incendiu si protectia civila) fiind aplicate un numar total de 1730 de sanctiuni (1698 in domeniul PSI, 6 sanctiuni in domeniul SEVESO respectiv 26 in domeniul protectiei civile).

Comparativ cu anul  2016 cand au fost constate 3218 deficiente in teren, fiind aplicate un numar total de 2902 sanctiuni, in anul 2017 s-a realizat o scadere a  numarului de constatari si sanctionari a neregulilor, acest fapt datorandu-se  modificarilor in structura inspectiei de prevenire si reducerea drastica a personalului si a nr. de posturi.

Majoritatea indicatorilor stabiliti la inspectia de prevenire se situeaza a la un nivel de FOARTE BINE.

In perioada de referinta nu au fost atacate in instanta procese verbale de contraventie fapt care arata nivelul ridicat de pregatire a personalului care desfasoara activitati pe aceasta linie.

          In ceea ce priveste activitatea de avizare si autorizare, numarul solicitarile de avize si autorizatii si-a mentinut trendul ascendent.

          De mentionat faptul ca, raportat la anul 2016, nr. de solicitari de asistenta tehnica adresate institutiei noastre  a crescut de la 249 la 2070 de solicitari (de aproape 10 ori),  din total 2039 fiind de domeniul avizarii autorizarii.

De asemenea a crescut semnificativ numarul de solicitari de autorizatii si numarul de participari a personalului compartimentului in diferite comisii organizate de Consiliul Judetean Arad si Agentia de Protectie a Mediului Arad, fapt care reflecta dezvoltarea continua a judetului Arad.
In acelasi set de activitati cadrele din compartimentul avizare autorizare au participat in comisii de receptie la 33 de obiective de investitii si au fost controlate 82 de obiective aflate in executie.

O atentie deosebita a fost acordata informarii populatiei in scopul formarii comportamentului preventiv al acesteia. In acest sens in anul 2017 au fost desfasurate  activitati pe linia informarii preventive constand in :emisiuni   la posturile locale de radio si televiziune, articole si comunicate  in presa scrisa si electronica avand ca tema prevenirea situatiilor de urgenta.

Instruirile pe linie de prevenire au vizat operatorii economici (97 de instruire), institutii (82 de instruiri) respectiv localitatile (5 instruiri). Activitatea de instruire este complementara cu actiunile desfasurate de Serviciul Pregatirea pentru Interventie si Rezilienta comunitatilor;

Pregatirea prin concursuri a  avut loc  prin organizarea si desfasurarea a 2 competitii scolare cu tematica de specialitate: Cu viata mea apar viata si Prietenii pompierilor. De asemenea s-au elaborat numeroase materiale imprimate care au fost distribuite cu ocazia a actiunilor de informare preventiva desfasurate in locuri cu aglomerari de persoane (mall-uri, piete scoli, licee).

De asemenea, in anul care a trecut, au fost organizate 3 actiuni „Ziua Portilor Deschise”;

          In anul 2017, ca urmare a schimbarilor legislative in domeniul specific a fost organizata o dezbatere publica cu persoane din conducerea administratiei publice locale, institutiilor  publice, operatorilor economici, proiectantilor de specialitate, pe tema demersurilor legale in vederea depunerii si obtinerii avizului/autorizatiei de securitate la incendiu.

 

Pregatirea pentru interventie si rezilienta comunitatilor

 

          In anul 2017, a fost intocmit Planul de pregatire in domeniul situatiilor de urgenta aprobat de catre Prefectul judetului Arad cu Ordinul nr. 57/31.01.2017, conform  precizarilor transmise de catre Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta prin ordinul nr. 450704/16.01.2017 in baza caruia au fost stabilite obiectivele si organizarea pregatirii in domeniul situatiilor de urgenta, precum si planificarea pe niveluri de competenta, structuri functionale si categorii de personal.

          Pregatirea autoritatilor administratiei publice locale, a membrilor comitetelor locale pentru situatii de urgenta precum si a personalului de specialitate de la municipii, orase, institutii publice si operatori economici  s-a realizat prin cursuri organizate Centrul National de la Ciolpani si Centrul zonal Cluj Napoca, fiind planificate un nr. de 96 de persoane, din acre au participat doar 63.

Pregatirea desfasurata la nivelul inspectoratului a constat in executarea de instructaje, convocari si serii de pregatire cu primari, sefi SVSU, directori de institutii, membrii ai Comitetului judetean pentru situatii de urgenta si altii.

          Din cele 78 de unitati administrativ-teritoriale, 62 au inaintat  spre avizare inspectoratului judetean planurile de pregatire in domeniul situatiilor de urgenta, iar dintre cei 24 operatori economici/institutii care aveau aceasta obligatie legala, 22 si-au indeplinit-o.   

 

Pregatirea in unitatile de invatamant

         

          Pregatirea in unitatile de invatamant a beneficiat de o atentie distincta, iar pentru o planificare si organizare eficienta a pregatirii in unitatile de invatamant, in anul 2017 Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta „Vasile Goldis” al Judetului Arad si Inspectoratul Scolar Judetean Arad au pus in aplicare un program comun, axat pe activitati teoretice si practice din care amintesc: organizarea concursurilor scolare cu tematica de specialitate, desfasurarea exercitiilor de alarmare-evacuare.

          Aceasta activitatea a presupus implicarea structurii de prevenire si a structurilor de interventie ale inspectoratului, pentru atingerea obiectivelor specifice.

 

Pregatirea pentru interventie

 

          In  baza planificarii exercitiilor pe anul 2017, aprobata de Inspectoratul General, ISUJ Arad a desfasurat 7 exercitii interne judeteane de tip EXCOM cu fortele proprii apartinand mai multor subunitati in cooperare cu forte ale SNMSU privind managementul si gestionarea situatiilor de urgenta pe teritoriul judetului Arad

 

In conformitate cu prevederile Ordinul Inspectorului Sef al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta „Vasile Goldis” al judetului Arad nr. 42/17/I-AR din 05.04.2017 privind pregatirea personalului operativ din subunitatile de interventie si a Ordinului Inspectorului General al I.G.S.U. nr. 213/IG din 31.03.2017, formarea profesionala continua a personalului operativ reprezinta totalitatea activitatilor desfasurate la nivel subunitate si unitate pentru ca personalul operativ sa aiba pregatirea teoretica si practica necesara indeplinirii misiunilor specifice

Pregatirea speciala in bazele de pregatire si centrele de formare sau antrenament a personalului operativ din subunitatile de interventie se realizeaza prin stagii de formare profesionala sau cursuri, in baza planificarii anuale intocmite de inspectoratul general, nominalizarea personalului fiind facuta de fiecare unitate in parte. Cursurile si stagiile de formare profesionala sunt structurate in 14 module cu una pana la cinci competente.

 

Coordonarea SVSU SI SPSU

 

La nivelul judetului Arad sunt constituite 78 de servicii voluntare pentru situatii de urgenta, dintre care 10 in municipiu si orase si 68 la comune.

          Pe parcursul anului 2017, au fost evaluate si coordonate un numar de 20 servicii private pentru situatii de urgenta, din care 18 au fost efectuate la servicii private proprii si 2 la servicii private pentru situatii de urgenta constituite ca si societati comerciale. Astfel au fost emise 2 avize de infiintare si 5 avize pentru sectorul de competenta la serviciile private pentru situatii de urgenta constituite ca si societati comerciale

          De asemenea, functioneaza, cu personal apartinand SVSU Nadlac si SVSU Vinga 2 module SMURD dotate cu ambulante tip B, care asigura in partea de vest respectiv de sud a judetului un raspuns eficient in domeniul primului ajutor medical.

          Se constata ca pe timpul sezonului rece scade semnificativ nr. de autospeciale operative, datorita faptului ca nu se pot asigura spatii incalzite pentru autospecialele de stingere incendii. Pe aceasta cale adresez rugamintea reprezentantilor autoritatilor locale de pe raza judetului Arad de a avea in vedere rezolvarea pe cat posibil al acest aspect.

 

ACTIVITATEA DE VOLUNTARIAT

 

La nivelul ISU Arad isi desfasoara activitatea un numar de 28 de voluntari, fiind repartizati la subunitatile de interventie.

In cadrul activitatii de voluntariat s-au desfasurat in luna iunie si in luna noiembrie 2 cursuri: cursul introductiv general respectiv cursul de prim ajutor de baza. Un voluntar a participat la cursul de prim ajutor calificat, descarcerare si operatiuni de salvare organizat in perioada 07.08 – 01.09.2017 la Centrul de formare si pregatire in descarcerare si operatiuni de salvare medicala de urgenta Timisoara.     

In anul 2018, printr-un dialog apropiat cu personalul voluntar, dorim sa crestem participarea acestora la exercitiile privind managementul si gestionarea situatiilor de urgenta ce se vor desfasura in anul 2018 in zona de competenta a I.S.U. Arad respectiv in cadrul actiunile de interventie (pentru personalul care a parcurs etapele de pregatire).

De asemenea, dorim, ca impreuna cu personalul voluntar sa amenajam unu poligon pentru desfasurarea concursurilor „Cu viata mea apar viata” si „Prietenii pompierilor” in tabara de la Casoaia din judetul Arad.

 

ACTIVITATEA CENTRULUI OPERATIONAL SI A SUBUNITATILOR DE INTERVENIE

 

Pe linie operativa, a fost un an in care structura operativa a fost solicitata pe toate tipurile de interventii, inregistrandu-se o medie de 27 interventii/zi si un numar total de 9978 situatii de urgenta la care am intervenit. In perioada de referinta am preluat un numar de xxxxxxx apeluri prin sistemul 112.

Comparativ cu anul 2016, numarul interventiilor a crescut cu 13% iar raportat la anul 2015, nr. interventiilor a crescut cu 25%.  Aparent aceste cifre nu spun mare lucru, dar pot face precizarea ca a crescut complexitatea interventiilor, la unele interventii participand 2-3 echipaje cu specialitati diferite si ma refer la echipaje de stingere, ambulante SMURD, descarcerare sau alte tipuri de echipaje);

Zona de competenta este tranzitata de autostrada A1 respectiv de 6 drumuri nationale, intens circulate, unde se produc numeroase accidente cu gravitatea ridicata ca nr. de victime, fapt care a solicitat din plic capacitatea de interventie pe aceasta linie, scotand in relief buna cooperare a structurilor care intervin pentru salvarea vietii si gestionarea situatiei (SAJ, IPJ, UPU)

Nr. interventii SMURD, al misiunilor de asistenta a persoanelor vulnerabile este tot mai mare de la an la an, fapt care ne-a obligat sa eficientizam interventia pe aceasta linie, prin operationalizarea punctelor de lucru SMURD in orasul Curtici si comuna Vladimirescu.

Deschiderea punctelor de lucru atat de necesare, duce la eficientizarea interventiei dar, fara cresterea nr. de personal proportional cu infiintarea noilor structuri operative, slabeste din punctul de vedere a resursei umane structurile existente.

Din punct de vedere al domeniului de activitate unde s-au produs incendiile, din cele 391 de incendii,

 Se constata o crestere a procentului de crestere a incendiilor la gospodariile cetatenesti si o scadere a nr. de incendii produse in industrie respectiv la unitatile de comert.61% s-au produs la gospodarii cetatenesti, anexe si terenuri ale acestora.

Aceste informatii operative sunt valorificate de catre structurile de prevenire si rezilienta a comunitatii in vederea perfectionarii strategiei locale de reducere a impactului producerii incendiilor asupra comunitatilor.

Un capitol important in aceasta evaluare a misiunilor il atribuim interventiilor executate de serviciile voluntare si private pentru situatii de urgenta  in executare misiunilor de stingere a incendiilor. Acestea au intervenit, in cooperare cu fortele profesioniste, la un numar de 87 de misiuni de stingere a incendiilor. Serviciile voluntare au mai intervenit si la incendiile de vegetatie uscata din sectorul de competenta sau in sprijinul fortelor profesioniste, la incendiile de locuinte si anexe gospodaresti .

Din totalul incendiilor produse la nivelul judetului Arad, in 2017, ca si cauza de producere a acestora, a dominat flacara (focul lasat nesupravegheat) respectiv jarul sau scanteia .

Din totalul de 391 de incendii, 47% s-au produs in mediul urban si 53% in mediul rural, observandu-se o constanta a raportului de incendii raportat la mediul in care s-a produs. Timpul de raspuns al structurilor operative ISU este intr-o usoara scadere.

Pentru imbunatatirea timpului de raspuns avem in vedere deschiderea de puncte de lucru la nivelul municipiului Arad, care, datorita dezvoltarii si a traficului rutier existent, ne obliga la eficientizarea interventiei prin asigurarea unui raspuns eficient in timp scurt. Acest aspect il avem in vedere la nivelul intregii zone de competenta respectiv la Autostrada A1.

Pentru reducerea timpului de reactie, la inceputul acestui an, la solicitarea Centrului operational judetean, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicatii Speciale Arad, a fost extins sistemul 112 la Detasamentul de pompieri Arad, detasament cu cel mai complex raion de interventie.

In incendiile produse in decursul anului trecut, si-au pierdut viata un numar de 3 persoane, iar alte 5 au fost ranite. Este un fapt imbucurator ca s-a redus nr. de persoane decedate si ranite fata de anii anteriori. Tinta inspectoratului este sa ajungem la valoarea de 0 persoane decedate sau ranite in incendiile de pe raza judetului Arad;

 Pagubele inregistrate ca urmare a producerii incendiilor au fost de aproximativ 31 milioane lei.

In anul 2017 s-au inregistrat 140 interventii pentru alte situatii de urgenta, astfel:

    74 evenimente publice de amploare care pot genera situatii de urgenta , unde am asigurat masuri PSI, de evacuare si prim ajutor medical calificat
    3 inundatii
    40 de interventii pentru inlaturarea fenomenelor meteo periculoase. Aceste interventii au fost foarte complexe si de lunga durata, majoritatea executandu-se ca urmare a furtunii (vijelie) din 23 iunie respectiv 17 septembrie care au afectat arii extinse de la nivelul judetului Arad
    40 misiuni de asanare munitie, rezultand asanarea a 541elemente pirotehnice.

La nivel judetean exista in total 11 ambulante SMURD, 3 la Detasamentul de pompieri Arad (1 de terapie intensiva C1 respectiv 2 - B2 in punctele de lucru Curtici si Vladimirescu) , cate 1 echipaj B2 la celelalte subunitati ISU si alte 2 echipaje SMURD in cadrul SVSU Nadlac respectiv Vinga.

In judetul Arad isi are punctul de operare aeroportuar elicopterul SMURD, care a executat in anul 2017 un nr. de 542 de misiuni de salvare a vietii din care 106 la nivelul judetului Arad.

Ambulantele si elicopterul SMURD sunt coordonate operativ prin dispeceratul integrat ISU-SAJ-SMURD din cadrul inspectoratului nostru.

Modulele din cadrul Serviciului mobil de urgenta, reanimare si descarcerare au intervenit la un numar de 7884  cazuri,   asistand un  numar de 7217 persoane, dintre care 1170 de copii.

          Comparativ cu anul 2016 se observa, o crestere cu 5%  iar daca ne raportam la anul 2015, cresterea este de peste 8% a numarului de interventii SMURD;

      Echipajele SMURD din cadrul SVSU Nadlac si SVSU Vinga, au intervenit, din totalul de 7884 interventii SMURD, la 1662 cazuri (1046-Nadlac, 616 Vinga).     

 

In anul 2017 a fost operationalizat in orasul Curtici, cu sprijinul autoritatilor locale, un punct de lucru SMURD al Detasamentului Arad, dotat cu o ambulanta SMURD B2. Acest fapt a dus la eficientizarea acordarii prim ajutorului medical pentru 2 orase si 6 comune, cu o populatie de peste 37.000 de persoane. Echipajul SMURD Curtici a executat un numar de 833 misiuni in anul de referinta.   

Evidentiem buna colaborare cu Serviciul Judetean de Ambulanta si Unitatea de Primiri Urgente, atat in pregatirea personalului propriu cat si pe timpul desfasurarii interventiilor.

      Repartitia pe subunitati a interventiilor scoate in evidenta necesitatea dotarii cu ambulante SMURD tip C1 - terapie intensiva, in acest moment existand doar 1 echipaj la Detasamentul de pompieri Arad, care deserveste la nevoie, tot judetul asigurand, totodata si transportul interspitalicesc al persoanelor intre spitalele din Arad si Timisoara.

Timpul mediu de raspuns al S.M.U.R.D. a fost de 9 minute in mediul urban respectiv de 15 min in mediul rural, intr-o usoara scadere fata de anul 2016.

Analizand numarul de transporturi periculoase rezulta ca in anul 2017 Inspectoratul a monitorizat un numar de 2264 transporturi periculoase, cu  aprox. 10% mai multe  decat in anul 2016 si cu 64% mai mult fata de 2015. Pentru prima interventie si detectie, avem in dotare o autospeciala CBRN, achizitionata prin programul POR 2007-2013, incadrata cu echipaj pregatit sa intervina in medii chimice-biologice si radiologice periculoase pentru interventie de detectie si cercetare.

La nivel judetean, Comitetul Judetean pentru Situatii de Urgenta a desfasurat in 2017 un numar de 12 sedinte extraordinare  si 3 sedinte ordinare.

 Au fost de asemenea emise 12 ordine de prefect si 10 hotarari ale Comitetului judetean pentru situatii de urgenta, care au fost distribuite celor implicatie.

Amintim faptul ca, prin ordin de prefect, au fost constituite comisii de stabilire a pagubelor ca urmare a manifestarilor fenomenelor meteo periculoase pe raza judetului Arad, activitate la care au luat parte ofiteri din centrul operational si s-a concretizat prin evaluari la fata locului si intocmiri de procese verbale de constatare.

Activitatea Comitetului judetean pentru situatii de urgenta pe anul 2017 va fi analizata in sedinta de evaluare la inceputul acestui an, impreuna cu membrii acestuia.

Centrul Operational, prin compartimentul Monitorizare Situatii de Urgenta si Dispecerat a receptionat si transmis  220  mesaje codificate hidro-meteo (din care:  187 COD GALBEN, 32 COD PORTOCALIU respectiv 1 COD ROSU  de canicula).  In baza acestor avertizari au avut loc sedinte de comitet judetean si s-au intocmit planuri de actiune cu factorii implicati.

Ca urmare a manifestarii fenomenelor meteo periculoase,  prin ordinul prefectului, s-a dispus instituirea permanentei la toate Comitetele Locale pentru Situatii de Urgenta de pe raza judetului Arad.

Pentru instiintarea  comitetelor locale pentru situatii de urgenta si factorilor de decizie de la nivelul institutiilor publice au fost transmise peste 66.000 mesaje prin dispeceratul unitatii.

De asemenea, ca o activitate distincta, incepand cu luna august a nunului 2017, se executa lunar exercitii de alarmare publica, pe baza instiintarii primite de la IGSU, concluziile exercitiilor de alarmare publica fiind supuse avizarii Presedintelui comitetului judetean pentru situatii de urgenta si transmise catre toate unitatile administrativ teritoriale.

Pentru obtinute  rezultatelor la nivelul inspectoratului, in indeplinirea atributiilor specifice,  am cooperat eficient cu toate celelalte structuri cu atributii in domeniu din cadrul Sistemului Judetean de Management al Situatiilor de Urgenta.

In anul care a trecut, a fost actualizat Regulamentul de organizare si functionare al CJSU, de asemenea, a fost actualizat periodic Registrul de capabilitati in situatii de urgenta al judetului Arad.

Pentru sprijinul acordat si modul de colaborare doresc sa multumesc Institutiei prefectului, Consiliului judetean, structurilor din Sistemul de ordine publica si siguranta nationala precum si celorlalti parteneri.

          Anul 2017 a adus numeroase schimbari in planul gestionarii resursei umane. Acest lucru s-a datorat procesului de restructurare a inspectoratului, a trecerii in rezerva a unui numar mare de cadre militare, prin pensionare, fapt care a fost partial acoperit de prin angajarea din sursa externa a unui numar de 2 de subofiteri operativi, a repartitiei absolventilor si scoala militara respectiv a mutarii 1 subofiter.

Doresc sa va retin atentia cu faptul ca in contextul cresterii numarului de interventii incadrarea cu personal scade de la an la an, in prezent ne inregistram cu un numar de 74 de posturi vacante.

Peste 90 % din personalul unitatii este destinat misiunilor operative.

Din punctul de vedere al pregatirii profesionale a personalului, in anul 2017 un numar de 80 de cadre militare au urmat cursuri de formare sau perfectionare organizate de institutii de formare din cadrul M.A.I. Pregatirea personalului unitatii se face in baza planului de pregatire continua si a ordinului inspectorului sef privind pregatirea pentru interventie.

De mentionat este faptul ca inspectoratul are personal care sunt membrii in echipa romana de cautare salvare de medie capacitate ROMUSAR, de la Ciolpani, avand absolvite cursuri de pregatire organizate in cadrul Mecanismului de protectie civila al Uniunii Europene.

Starea disciplinei militare in cadrul inspectoratului este ilustrata de faptul ca in anul care a trecut, pentru rezultatele obtinute in activitate, au fost recompensati  un numar de 200 de cadre, prin:

    inaintati in gradul urmator inainte de termen
    citare prin ordin de zi;
    emblema de merit ,,Actiuni umanitare”
    felicitari, multumiri scrise, diplome de merit,
    diplome de merit, de onoare si de excelenta
    distinctii de serviciu.

Din analiza situatiei operative rezulta o crestere a numarului de interventii, o nevoie tot mai mare de imbunatatire a dotarii cu tehnica de interventie complexa (de exemplu autospeciale de stingere dotate module de descarcerare si modul de prim ajutor medical calificat), a cresterii nr. de tehnica si aparatura medicala.

Gradul de dotare pentru autospecialele de interventie la stingerea incendiilor este de 65%  dotarea cu tehnica, aparatura, echipamente si instalatii pentru diagnosticare, investigare si tratamente medicale  este de 52%.

O provocare pentru institutie este imbunatatirea permanenta a dotarii datorita uzurii morale a autospecialelor de interventie, in special al ambulantelor SMURD.

Se mentin in continuare deficite la substante stingatoare si la materiale si accesorii pentru interventie.

Cu toate acestea, prin proiecte de achizitie gestionate de IGSU (ex. Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020) s-a reusit dotarea ISU Arad cu urmatoarea tehnica de interventie:

    un container suport logistic al interventiei tip I – Cautare Salvare; (S36)
    linie tehnica de intretinere echipamente individuale de protectie – Drager ; (S37)
    un autocamion cu sistem hidraulic de incarcare/descarcare  cu cirlig Renault; (S38)
    motompompa remorcabila de mare capacitate tip Novus 600 MPS.
    autospeciala de interventie si salvare de la inaltime 42 +/- 3 m;  (S39)

Pe linie de dotare cu echipament de protectie, in anul 2017, inspectoratul a fost dotat cu:

    15 echipamente individuale de protectie (Consiliul Judetean Arad)
    15 casca protectie tip pompieri;
    25 combinezon  SMURD complet;
    16 salopete SMURD si 12 perechi bocanci pentru voluntari

          In cursul anului 2017, cu sprijinul Consiliului Judetean Arad, a fost depus proiectul pentru achizitionarea de tehnica de interventi si echipament de protectie in cadrul programului INTERREG RO-HU, pe Axa 5 -„Imbunatatirea prevenirii riscurilor si gestionarii dezastrelor, Prioritatea de interventie 5/b - Promovarea investitiilor pentru abordarea riscurilor specifice, asigurarea interventiei in cazul dezastrelor si dezvoltarea de sisteme de gestionare a dezastrelor”.

               Programul  INTERREG RO-HU se desfasoara in perioada 2014-2020, continuand finantarea cooperarii transfrontaliere in zona de granita si este finantat prin intermediul Fondului European de Dezvoltare regionala, cu sprijinul Uniunii Europene si guvernelor celor doua state (Romania si Ungaria).

          Valoarea proiectului este de 1.155.400 euro, din care fonduri europene nerambursabile 85%, 13% contributie de la bugetul de stat – MDRAP respectiv 2% contributia Consiliului judetean Arad, reprezentand achizitie de tehnica de interventie si echipamente de protectie conform datelor afisate.

Tehnica de interventie care va fi achizitionata in cadrul acestui proiect va asigura cresterea capacitatii de raspuns a structurilor operative pe tipurile de risc de la nivelul judetului Arad.

In perioada de referinta, prin intermediul Compartimentului de Informare si Relatii Publice, unitatea noastra si-a adus aportul la educarea si informarea publica a cetatenilor, prin popularizarea unor masuri specifice de protectie in cazul situatiilor de urgenta.

Astfel, in anul 2017, vizibilitatea Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta „Vasile Goldis” Arad in mass media locala este reprezentata printr-un numar de 1432 de materiale.

Ofiterul care gestioneaza aceasta activitate a participat in 8 emisiuni, a acordat interviuri in direct de la locul interventiei sau din unitate, a transmis 44 buletine informative si 28 comunicate de presa.

De asemenea, institutiei i-au fost adresate 183 de solicitari in baza Legii 544/2001, raspunzandu-se in termen legal.

Doresc sa multumesc pe aceasta cale reprezentantilor mass-media locala pentru obiectivitatea cu care sunt infatisate publicului larg aspectele muncii operative ale pompierilor si sprijinul acordat in promovarea materialelor de prevenire si de informare a cetatenilor cu privire la situatiile de urgenta.

In urma analizei functionale, la nivelul unitatii, am in vedere reducerea riscurilor cauzate de resursele financiare, uzura morala a ambulantelor SMURD si a tehnicii de calcul din dotarea inspectoratului.

          Cea mai mare si valoroasa resursa este, insa, resursa umana, care se diminueaza de la an la an. Deschiderea punctelor de lucru faciliteaza accesul cetatenilor la serviciile de salvare a vietii si de protectie a bunurilor dar maresc presiunea cauzata de lipsa de personal in structurile din care s-a detasat personal pentru deservirea acestor puncte. In acest sens adresez rugamintea de sprijin prin efortul conjugat al factorilor decizional de la nivel local si central pentru deblocarea posturilor vacante de la nivelul unitatii.

Pentru anul 2018, inspectoratul isi propune mentinerea unui nivel ridicat al calitatii interventiilor prin pregatire si imbunatatire a dotarii,a scaderea timpului operativ, o conlucrare si mai buna intre noi si autoritatile locale pe linia prevenirii si gestionarii situatiilor de urgenta in vederea atingerii obiectivelor propuse dar, mai ales, pentru reducerea nr. de victime rezultatea din producerea situatiilor de urgenta.

 

COMPARTIMENTUL INFORMARE SI RELATII PUBLICE

Purtator de cuvant - maior Plesca George

Sursa: ARQ

Autor: Vasile Zărăndan ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați ARQ
fashiondays.ro