Informatii

RAPORT Finanțarea (netransparentă a) campaniei electorale la parlamentare

25.11.2020 ⋅ 0 comentarii

EFOR a lansat un nou (scurt) raport de monitorizare, care include date raportate de competitorii electorali, respectiv publicate de către Autoritatea Electorală Permanentă pe portalul www.finantarepartide.ro, care reflectă situația de la 20 noiembrie 2020. 


Raportul, însoțit de statistici și grafice, poate fi citit pe pagina web EFOR www.expertforum.ro/finantarea-campaniei-parlamentare-24nov


Spre deosebire de alegerile locale, când au fost publicate contribuțiile individuale ale candidaților, la parlamentare baza de date conține doar informațiile generice, la nivel de competitor electoral, adică 43 de rânduri. Considerăm că lipsa acestor date reprezintă o reducere a transparenței procesului. EFOR a solicitat AEP să publice aceste date, iar instituția ne-a transmis că vor fi publicate detaliat, fără a se comunica un termen precis.


Credem că aceste informații trebuie publicate cât mai detaliat, pentru a asigura un grad mai ridicat de transparență, chiar în timpul procesul electoral și nu mai târziu, după ce se termină alegerile. Atragem atenția asupra faptului că suntem la mijlocul campaniei electorale, avem contribuții de 62 de milioane de lei, dar nu există niciun fel de informații despre cine a adus aceste contribuții în campanie. De asemenea, transparența ar trebui să fie cu atât mai crescută cu cât vorbim de bani publici, fie din subvenții, fie din rambursări, iar competitorii recuperează aproape toți banii. În 2016, competitorii au recuperat 42 de milioane lei din cele 45 de milioane lei solicitate spre rambursare.

Pentru a crește transparența procesului, AEP ar trebui să publice aceste date consecvent și în conformitate cu declararea lor de către competitorii electorali.


Câteva concluzii:

  • Ca și în cazul alegerilor locale, precampania a fost mult mai vizibilă decât perioada de campanie. Întrucât costurile campaniei nu se raportează am solicitat partidelor parlamentare care beneficiază de subvenții să ne transmită aceste costuri, pentru luna octombrie. PMP a cheltuit în precampanie 1.538.845,03 lei, iar USR va furniza un răspuns imediat după terminarea campaniei electorale și raportarea cheltuielilor către Autoritatea Electorală Permanentă. Restul partidelor nu au răspuns până la acest moment.
  • Conform legii, datele despre cheltuieli nu se publică, deși ele sunt raportate către AEP în cel mult 3 zile lucrătoare de la data angajării cheltuielii de către formațiunea politică sau de către candidat
  • La alegerile parlamentare, au declarat contribuții 43 de competitori, dintre care 21 independenți
  • Doar patru competitori au contribuit cu bani din fonduri private ale partidului, reprezentând suma totală de 3.581.767 lei (Plus, PSD, USR, Pro România)
  • Partidul Național Liberal este singurul care a folosit subvenții, în valoare de 11 milioane de lei
  • Împrumuturile reprezintă aproape un sfert din contribuțiile candidaților. Cele mai mari împrumuturi au fost înregistrate de PSD (3,7 mil), PNL (3,4 mil) și USR (2,1 mil).
  • PSD a contribuit cu 38% din fonduri, PNL cu 32% din total, PMP cu 10%, iar Pro România cu aproape 9%, ceea ce înseamnă că patru partide au adus 90% din banii din campania electorală.
  • Cea mai mare contribuție de la un candidat independent a fost de 150.000 lei – declarată de Erwin Albu -, urmată de contribuții de câte 100.000 de lei, depuse de Virgil Baciu și Gabriel Oprea


Contact

Septimius Pârvu, Expert Forum, 0787.638.315

fashiondays.ro