Telefonul Varstnicului - Varstnicii nu au acces la informatii esentiale pentru ei | Topul nevoilor seniorilor la Telefonul Varstnicului 2022
10.01.2023 ⋅ 0 comentarii
Vârstnicii nu au acces la informații esențiale pentru ei
Topul nevoilor seniorilor care au apelat Telefonul Vârstnicului în 2022
- Peste 13.000 de convorbiri telefonice înregistrate la Telefonul Vârstnicului în 2022
- 2.500 de apelați unici/noi la Telefonul Vârstnicului pentru îndrumare și consiliere
- 59% din apelanți locuiesc singuri, iar 50% sunt din mediul rural sau orașe mici
- Accesul la informații și sprijinul practic - primele dintre nevoile exprimate
9 ianuarie 2023 În 2022, Telefonul Vârstnicului, singura linie telefonică națională gratuită
dedicată seniorilor, operată de Fundația Regală Margareta a României, a înregistrat 13.001 de
convorbiri telefonice cu 2.485 de seniori care au beneficiat de informare, consiliere, îndrumare,
sprijin material sau emoțional. Din totalul apelanților, 50% provin din mediul rural și din
orașe mici, 32% au între 70 și 80 de ani, iar 59% au declarat că locuiesc singuri.
Populația României în continuă îmbătrânire – cifre îngrijorătoare!
Populația României numără 3,72 milioane de vârstnici (65+), reprezentând 19,2% din populație,
potrivit datelor provizorii ale recensământului realizat în România, runda 2021.
România se confruntă cu o îmbătrânire rapidă a populației. Se preconizează că, până în anul 2050,
persoanele vârstnice vor reprezenta aproape o treime din populația României (27,7%), iar
ponderea persoanelor în vârstă de peste 80 de ani va crește de la nivelul actual de 4,8% la 8,5%,
potrivit analizei recente realizate de către Ministerului Muncii și Solidarității Sociale. Acest lucru
se întâmplă în contextul soldului negativ al migrației externe, al ratelor scăzute de natalitate și al
creșterii speranței de viață.
Telefonul Vârstnicului, o hartă a serviciilor sociale și un centru de consiliere pentru persoanele
vârstnice
Înființat în urmă cu 7 ani, ca răspuns la problema îmbătrânirii populației, serviciul social
Telefonul Vârstnicului cartografiază nevoile cu care se confruntă seniorii României pe baza
solicitărilor exprimate de cei peste 15.000 de apelanți unici, beneficiari ai programului,
proveniți din toate colțurile țării. Apăsați de griji, temeri, lipsuri materiale, sănătate precară,
singurătate, marginalizare, seniorii sună la numărul gratuit 0800 460 001 pentru a găsi ascultare,
consolare, îndrumare, consiliere socială, consiliere psihologică, dar și ajutor practic și material.
În anul 2022, la Telefonul Vârstnicului a răspuns cu suflet o echipă formată din 4 asistenți sociali
full-time, 15 voluntari implicați în reapelare săptămânală și 5 voluntari psihologi, pentru a oferi
soluții la problemele existențiale ale vârstei a treia.
Pe primul loc în topul motivelor de apelare a liniei telefonice este obținerea de informații
practice, utile și de încredere, care nu sunt accesibile tuturor seniorilor. Incapacitatea seniorilor
de a se informa prin mijloace moderne, de a se adapta la societatea comunicațională tot mai
avansată din punct de vedere tehnologic, dar și fenomenele sociale de izolare, marginalizare și
discriminare ale vârstnicilor, precum și migrația familiilor tinere din ultimii ani, sunt o cauză
principală. 1.047 de seniori au solicitat informații și contacte relevante pentru situațiile
particulare, oferite de echipa specializată de asistenți sociali a liniei telefonic, care operează cu o
bază de date ce conține peste 450 de instituții de stat sau private cu servicii specifice pentru
seniori. În acest context, Telefonul Vârstnicului a constituit pentru seniori o sursă de informații
actualizate, obținute facil și gratuit.
În 2022, nevoia de îngrijire și sprijin practic la domiciliu a revenit pe locul 2 în topul apelurilor.
În România există o proporție semnificativă de persoane în vârstă, în special de peste 80 de ani,
care necesită servicii specializate pe termen lung, precum îngrijire personală, asistență medicală,
menaj la domiciliu, sprijin în procurarea cumpărăturilor sau a medicamentelor. Pentru 695 dintre
apelanți, Telefonul Vârstnicului a furnizat informații despre serviciile funcționale, referințe
despre cămine pentru vârstnici și proceduri de instituționalizare și resursele disponibile în
comunitate, precum și recomandări privind instituții care oferă îngrijiri medicale specializate la
domiciliu. În condițiile unei finanțări publice insuficiente și a unui număr redus de servicii
acreditate, inegal distribuite între mediul rural și urban, accesul persoanelor vârstnice la servicii
sociale și medicale este încă deficitar.
Pe locul trei în topul apelurilor vârstnicilor au fost solicitările de sprijin financiar și material.
Aproximativ 613.000 de pensionari în vârstă aveau la finele anului trecut o pensie sub 1.111 de
lei, ceea ce înseamnă un venit sub valoarea nivelului minim de trai decent, conform datelor Casei
Naționale de Pensii Publice, preluate de CNPV. La Telefonul Vârstnicului, au fost înregistrate 546
de astfel de solicitări, seniorii fiind îndrumați spre servicii de asistență socială din comunitate,
operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a beneficia de un ajutor particularizat și constant. De
asemenea, Fundația a soluționat o parte a cazurilor, venind în sprijinul seniorilor ce se confruntă
cu condiții precare de viață prin tichete sociale, materiale igienico-sanitare și bunuri de
necesitate.
130 dintre seniorii care au sunat pentru prima dată la Telefonul Vârstnicului în 2022 au fost în
căutarea unui sprijin emoțional, confruntându-se cu singurătatea, provocări sociale actuale
sau personale. Apelanții au fost îndrumați către ONG-uri cu servicii specializate din comunitatea
lor. Un număr de 275 de seniori au beneficiat de consiliere psihologică și sprijin emoțional prin
apelare săptămânală, din partea asistenților sociali, voluntarilor și psihologilor din echipa
Fundației.
Sentimentul de inutilitate îi copleșește pe mulți dintre vârstnicii care au oportunități reduse de
participare socială după pensionare. Pentru 100 de seniori care au exprimat nevoia de a fi activi,
Telefonul Vârstnicului a informat despre acțiuni de voluntariat în comunitate, precum Centrele
Generații, și a încurajat înscrierea la activitățile organizate în cluburile de seniori regăsite
preponderent în mediul urban. Relaționarea și socializarea sunt posibile și prin participarea la
TeleCluburile Seniorilor, unde aceștia au ocazia să socializeze și să discute cu alți seniori pe teme
de interes comune, moderate de un asistent social sau un voluntar.
La Telefonul Vârstnicului seniorii primesc informații punctuale, practice și actualizate și găsesc
soluții la problemele diverse cu care se confruntă. Apelurile se pot face la 0800 460 001, de luni
până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00.
Telefonul Vârstnicului este un proiect social finanțat în 2022 de Fundația Vodafone România, C.N.
Loteria Română, Johnson & Johnson Romania (Janssen Romania), S.C. Johnson Wax.
***
Despre Fundaţia Regală Margareta a României
Înființată în 1990 de către Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei române, împreună cu tatăl său,
Regele Mihai, Fundația Regală Margareta a României este astăzi o organizație neguvernamentală de elită
care sprijină copii, tineri și vârstnici prin intervenții durabile, bazate pe schimbul de experiență și valori
între generații. De-a lungul celor peste 32 de ani de activitate, Fundația a dezvoltat numeroase proiecte
durabile în domeniul educației, dezvoltării comunității, societății civile, sănătății și culturii, proiecte ce și-
au adus contribuția la reînnoirea spirituală și socială a României. Fundaţia Regală Margareta a României
vine în sprijinul persoanelor vârstnice prin programe menite să crească calitatea vieţii acestora, cu
implicarea voluntarilor și mobilizarea partenerilor instituționali și a întregii comunităţi, cele mai recente
fiind Fondul pentru Vârstnici, Telefonul Vârstnicului și Centrele Comunitare Generații. Mai multe detalii pe
www.frmr.ro.