Oscar Pavoni, un suprarealist târziu, expune la Galeria DELTA
03.05.2023 ⋅ 0 comentarii
În artă contează mai puțin cărui curent artistic îi aparții, cât are cu adevărat importanță performanța estetică de care ești capabil, viziunea ce reușești (sau nu) să o impui, răspunsurile date ”blestematelor chestiuni insolubile” și, mai ales, întrebările stârnite de opera ta.
Este clasic cazul lui Eminescu, poet având toate caracteristicile romantismului și care chiar se autodefinea astfel în poemul ”Eu nu cred nici în Iehova”:Eu rămân ce-am fost: — romantic,în vreme ce în Occident și chiar la noi începea să se afirme literatura modernă. Gândiți-vă numai că ”poetul nepereche” era contemporan cu Baudelaire și Rimbaud iar în București se călca pe bombeuri cu simbolistul Macedonski.
Așa că pictura suprarealistă practicată de către artistul plastic Oscar Pavoni nu este neaparat un păcat în sine, acum, când se împlinesc 100 de ani de la publicarea primului manifest suprarealist al lui Andre Breton (15. 10. 1924), cu condiția ca pictorul (și sculptorul) italian stabilit la Frumușeni să vină cu un stil original în siajul acestei mișcări.
Că a reușit sau nu să facă față acestei provocări, vă poftesc să decideți singuri vizitând cu real folos (și vă asigur că și cu încântare) expoziția vernisată ieri, 2 Mai, la Galeria DELTA.
Despre semnificația celor aproximativ 70 de lucrări expuse de către pictorul stabilit în localitatea cu un nume atât de poetic, Frumușeni, au vorbit la deschidere artiștii plastici Ioan Kett-Groza și Estera Kertesz, însă chiar merită să le vedeți cu ochii dumneavoastră, deoarece vă garantez că sunt cel puțin provocatoare. Așa cum le stă bine întotdeauna unor lucrări de artă!
Expoziția poate fi vizitată pănă pe data de 14 Mai și, chiar dacă mergeți neînsoțiți de nici un critic de artă, Oscar Pavoni a avut grijă să lipească sub fiecare lucrare câte o ”legendă explicativă”, un fel de manual de utilizare al tabloului, cum i-ar fi plăcut lui Salvador Dali să spună. Căci umbra celebrelor mustăți, antene metafizice la purtător, e detectabilă în majoritatea tablourilor expuse.
Vasile de Zarand