Activitate educațională din cadrul programului-pilot pentru educație non-formală STEM s.y.S.T.E.M.s.
03.04.2024 ⋅ 0 comentarii
Sâmbătă, 30 martie 2024, a avut loc prima activitate educațională din cadrul programului-pilot pentru educație non-formală STEM s.y.S.T.E.M.s., program conceput și inițiat de asociația Activ pentru Comuniate și implementat în parteneriat cu Universitatea de Vest “Vasile Goldiș” din Arad și Inspectoratul Școlar Județean Arad, cu scopul creșterii gradului de literație în domeniul științelor pentru tinerii care se orientează către o educație în învățământul universitar biomedical.
Activitatea, care s-a desfășurat în Campusul Universitar al UVVG într-un amfiteatru digitalizat și dotat cu un smart board Orbys, în prezența a 45 de persoane (participanți, invitatul special, voluntari și reprezentanți ai mass-media locale), face parte din primul modul care se desfășoară în perioada martie-iunie, care va fi urmat de cel de-al doilea în perioada septembrie-decembrie.
La momentul prezent au intrat în parteneriat cu asociația Activ pentru Comunitate un număr de zece instituții de învățământ preuniversitar din cele zece invitate în cadrul programului-pilor care se desfășoară anul acesta: Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi”, Colegiul Economic, Colegiul Național „Elena Ghiba Birta”, Colegiul Național „Vasile Goldiș”, Colegiul Național „Moise Nicoară”, Colegiul Național „Preparandia – Dimitrie Țichindeal, Liceul Național de Informatică, Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară, Liceul Teologic Baptist „Alexa Popovici”, respectiv Liceul Teoretic „Adam Muller Guttenbrunn”.
Cei 35 de participanți înscriși la programul STEM s.y.S.T.E.M.s. sunt elevi în clasele a XI-a și a XII-a: Francesca Ababei, Vlad Alexandru Ambruș, Alexandra Ball, Elena Cismaș, Carina-Bianca Ciurdariu, Vlad Cucea, Elena Ioana Dobrei, Denisa-Ioana Dragotă, Abigail-Raluca Feceu, Alexia-Lia Firca, Lorena Hanciu, Sebastian Nicușor Marc, Carina Naomi Martincu, Ligia Emanuela Micurescu, Antonia-Romina Milak, Filip Nagy, Maia Ecaterina Nicola Oltean, Arianna Pal, Edward Sebastian Papos, Narcis Pașca, Andreea Petrescu, Patricia Pistea, Monika Pomlenyi, Patricia Popian, Andreea Rigo, Giulia Sabǎu, Maria-Alexandra Sandache, Zara Șandru, Winona Maya Sarkozi, Bogdan Stanca, Cristina Șumandan, Rebeca Țica, Marcus Sebastian Vesa și Dorothea Vîrjan
Elevii au participat, în intervalul orar 9:00-12:00, la un număr de trei activități: ora de expunere, ora de dezbatere, respectiv ora de problematizare, conform conceptului propus prin programul educațional, iar pentru facilitarea realizării acestor activități am avut și sprijin din partea LSUVVG, prin Bogdan Ivanic, Mihai Alexandu Avram, Darian Simeon și David Gabriel Matei.
Respectând calendarul de activități, orele de expunere, respectiv de problematizare, au avut ca tematică “Formule chimice. Grupări funcționale în chimia organică” unde a fost realizată, în mod interactiv și utilizând metode de educație de la egal la egal, o introducere în lumea moleculelor chimice, a modului în care ele se reprezintă grafic și a înțelegerii noțiunii de grupare funcțională. În ora de problematizare a fost abordată aceeași tematică, doar că într-un mod aplicat, în care elevii au trebuit să găsească soluțiile unor probleme. În acest mod urmărim să sprijinim dezvoltarea unui număr mai mare de competențe, în afara celor propriu-zis științifice: comunicare în limbaj științific, înțelegerea fenomenelor și proceselor chimice cu aplicații medicale și în viața de zi cu zi, dezvoltarea de abilități de analiză a datelor și a informațiilor științifice, angrenare în spiritul competițional și al muncii în echipă, îmbunătățirea abilităților necesare pentru dezvoltarea gândirii logice, critice și creative.
În ora de dezbatere se pune accent pe identificarea nevoii de înțelegere a fenomenelor și proceselor chimice cu aplicații medicale și în viața de zi cu zi și de conștientizare a nevoii de dezvoltare personală și profesională prin educație pe tot parcursul vieții. La fiecare activitate vom avea câte cel puțin un invitat distinct, specialist în domeniul biomedical sau în cel al promovării unui stil de viață sănătos care să-și împărtășească atât experiența studențească, cât și pe cea profesională, astfel dorindu-ne să oferim și un mic sprijin în vederea orietării în carieră a elevilor, respectiv a celor caree vor fi viitori specialiști în domeniul biomedical.
Primul invitat a fost Dr. Oana Koppandi, medic specialist gastroenterologie în cadrul Secției Clinice de Gastroenterologie a Spitalului Clinic Județean de Urgență Arad și asistent universitar la catedra de Gastroenterologie clinica și Semiologie Medicală în cadrul Universității de Vest Vasile Goldiș din Arad, care a purtat o discuție liberă și deschisă cu elevii, răspunzând la un număr mare de întrebări și de curiozitări ale celor tineri cu privire la cariera medicală, dar și la parcursul de urmat pănă la ajungerea acolo.
“Am fost nerăbdătoare să îi cunosc pe participanții înscriși la programul STEM s.y.S.T.E.M.s. și mă bucur ca au ales să se alăture acestui proiect. Cu informațiile împărtășite sper că am reușit să le fiu de ajutor și să le pot oferi un mic sprijin în călătoria spre viitoarele lor cariere, cele pe care se vor decide să le urmeze!”, a spus dr. Oana Koppandi.
Următorii invitați speciali ai asociației Activ pentru Comunitate pentru ora de dezbatere STEM s.y.S.T.E.M.s., cei cu care se vor întâlni participanții în cadrul primului modul, pentru a avea un dialog deschis și liber referitor la domeniul biomedical, dar și la practicarea și promovarea unui stil de viață sănătos sunt: Ionuț Faur, Alexandra Koppandi, Luana Goșman și Dan Stelea.
“În cadrul programului-pilot ne vom concentra atenția asupra chimiei organice, activitate pe care o realizez chiar eu, dar începând cu ediția următoare ne dorim să creștem echipa lectorilor și le propunem elevilor extinderea ariei de activități educaționale cu elemente de biologie (anatomie/botanică), fizică medicală, respectiv genetică, toate acestea împreună cu chimia organică urmând să formeze un veritabil “start-up pack” pentru viitorii studenți în domeniul biomedical.
Suntem recunoscători pentru încrederea și pentru sprijinul acordat atât de către doamna rector, prof. univ. dr. habil. Coralia Adina Cotoraci, de către inspectorul școlar general, prof. Marius Sorin Gondor, de către toți reprezentanții partenerilor care sunt implicați în desfășurarea acestui proiect, cât și de către conducerea celor 10 instituții de învățământ preuniversitar care au intrat în parteneriat cu asociația Activ pentru Comunitate pentru implementarea programului pentru educație non-fomală STEM s.y.S.T.E.M.s.
Am lăsat la urmă mulțumirile adresate elevilor care s-au înscris și care au fost selectați pentru a participa la activitățile propuse de noi pentru că doresc să le transmit și pe această cale că se bucură de toată susținerea noastră pentru a parcurge cu succes acest program, că eu îi percep ca pe niște tineri frumoși, curioși, interesați și interesanți și că sunt sigur că vor reuși să realizeze în viață tot ceea ce ei își propun, dacă sunt dispuși să și muncească pentru a-și îndeplini visurile”, a precizat conf. univ. dr. Paul-Andrei Albu, președinte al asociației Activ pentru Comunitate și cadru didactic în cadrul Facultății de Farmacie a Universității de Vest Vasile Goldiș din Arad.
Sursa: ARQ